Welke SFP E-Fiber netwerk Gemeente Oss

Binnenkort komen de vrinden van E-Fiber hun kabel bij mij binnensmijten en kan ik eindelijk overstappen van mijn huidige ISP naar Freedom.
De wens is dan ook direct om geen Fritzbox te huren maar de verbinding direct op mijn eigen infra aan te sluiten dmv direct op mijn Unify Switch (SFP poorten zat) of wellicht een media converter (heb nog een TP link rond slingeren).

De documentatie van Freedom spreekt dat ik een SFP moet aanschaffen met de volgende Specs :

  • 1Gbit (1000Base-BX-10-U)
  • SFP specificaties: TX 1310 nm , RX 1490/1550 nm
  • Type Fiber: singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw), SC/APC (groen) of LC/APC (groen)

Wat ik niet helemaal snap en wellicht iemand dit al heeft uitgezocht wat E-Fiber op dit moment levert in de gemeente Oss : SC/PC SC/APC of LC/APC
Tevens vind ik wel SFP’s die RX1490 OF RX1550 kunnen maar niet allebei kortom ik heb iets teveel variabelen in de keuze.

Wie heeft dit al operationeel (aantal delen van de Gemeente Oss zijn al opgeleverd en operationeel) en kan zijn ervaringen met mij delen / mijn vragen beantwoorden zodat ik zodra die glasvezel ligt ik ook alles heb liggen om aan de gang te gaan.

Oohja adresjes waar ik SFP’s kan regelen in Nederland voor de vriendelijke prijzen zoals bij FS.com zijn ook welkom gezien ik meer aan verzenkosten mag aftikken dan de SFP kost.

[edit]
De posts hieronder waren antwoorden op reacties van @Kevin, maar die vond het geloof ik niet zo leuk dat ik niets zijn aannames kon en hem om de feiten vroeg. @Kevind heeft na mijn laatste bericht zijn posts verwijderd en mij op negeren gezet (heerlijke functie van deze forum software).

@Kevin mocht je het stiekem alsnog lezen, ik bedoelde het echt niet rot hoor, maar ik heb niks aan aannames als ik om technische details vraag.
Maar mijn excuses als ik je op enige wijze geschoffeerd heb.

Dank voor het delen, snel even de specs van die SFP opgezocht en dat laat nog steeds mijn vraag inzake de RX frequentie onbeantwoord deze SFP doet het alleen op de 1550nm dus what about de 1490nm ?

@anon97139585 jij bent woonachtig in de gemeente Oss / hebt een E-fiber verbinding ?

Precies dat … dus dank voor je effort, maar dit zijn aannames en ik ben op zoek naar de feiten.

Iets te vaak met de verkeerde SFP gestaan in een DWDM netwerk setups, of met een verkeerde patch kabel gestaan.

Frequenties / kabels moeten 1:1 overeen komen, feit dus dat er keuzes zijn en per E-Fiber netwerk / gemeente samen met het type FTU wisselen maakt dat ik specifiek opzoek ben naar iemand die een werkende E fiber verbinding heeft in de gemeente Oss. (volgens mij was mijn vraag vrij expliciet ook)

Lieve @anon97139585 dank voor je effort, maar ik behoor tot de groep netwerknerds die dit ook profesioneel doet en botweg eigen apparatuur wil gebruiken en in voorbereiding exact de juiste spullen wil kopen.

Snap je goede bedoelingen maar aan jouw info heb ik precies helemaal niets.
Dat klinkt hard / lullig echter is dit zo niet bedoeld.
Ik stel een hele duidelijke vraag maar jij beantwoord deze niet en begint een hoop aannames te doen waar ik niet om heb gevraagd.

Botweg 2 SFP’s kopen waarvan je zeker weet dat je er 1 niet nodig gaat hebben gaat er bij mij niet in, over verkwisting van resources gesproken.

Ben echt erg benieuwd naar jouw optiek / beweegredenen om deze suggestie te doen in plaats van gewoon te zeggen “ik weet het niet” of botweg niet te reageren omdat je geen antwoord hebt op mijn specifieke vraag.
Zullen we dat dan in een ander topic doen zodat we het hier bij de techniek kunnen houden en het over technische detais / feiten kunnen hebben ?

:kissing_heart:

Als het hier steekt op 1490 of 1550, beiden werken.Aan de andere kant van de glasvezel kan de SFP dat aan.

1310/1490 of 1310/1550 en zelf heb ik gekozen voor 1310/1550 op een KPN netwerk AON.

Hier is meer info daarover:

1 like

@anon54082171 glas interfaces die meerdere frequenties aankunnen zonder dit te configureren ben ik tot op heden nog nooit tegengekomen. Maar ik heb ook nog niet eerder met bidi SFP’s gewerkt …
Waar heb je die informatie vandaan ?

Ben zelf ook nog eens gaan zoeken maar lijkt er toch echt op dat beiden kanten exact op elkaar moeten zijn afgestemd. Zie ook dit plaatje gevonden op deze website (met nog meer uitleg)

En omdat 1 bron geen bron is nog een website waarin het eigenlijk ook vrij onweerlegbaar wordt uitgelegd. De zendende kant en ontvangende kant moeten 1:1 op elkaar zijn afgestemd.

Dit lijkt toch echt jou bewering te weerleggen, wat jij zegt lijkt mij technisch niet mogelijk.
Een laser kan immers maar 1 frequentie (monochromatisch) uitzenden dat is nou precies dat gene wat een lichtbron tot Laser definieert)

Nu heb ik het voor mezelf ook meteen dit onderwerp helemaal uitgebeend en vermoed dat ik geen antwoord op ga vinden bij E-Fiber of Freedom. En dan kom ik weer terug op mijn initiele vraag is er iemand hier die in Oss woont en klant is bij Freedom via het glasnetwerk van E fiber ?

Eehm, hier is er één met dezelfde aanduiding:

Ik denk niet dat je moet uitgaan van de frequentie, die de laser heeft. Maar moet uitgaan van het bereik aan receiver zijde die niet zo kieskeurig is in wat er aan de kleur van het licht binnenkomt.

Een kwestie van het aan de verkeerde zijde vasthouden, zeg maar.

1 like

Hahaha … ik kan het niet loslaten dus ik kwam op dezelfde inderdaad.
En dit is precies ook de enige SFP op de markt die deze specs heeft (althans die ik gevonden krijg).

Nu weet ik bijna 100% zeker dat Draytek zijn eigen SFP’s niet maakt, er zijn namelijk maar een paar fabrieken ter wereld die die SFP’s produceren voor alle merken.
Dus hoe dit nu zit … ik weet het nu nog niet, maar ik ken iemand die in dit wereldje zit en ik ga het nu niet meer loslaten.
Heb hem de mail al gestuurd, en ben benieuwd of ik daar antwoord ga krijgen op dit duivelse dilemma wat ik maar niet los kan laten.

@anon17744841 @anon97139585
om te beginnen wordt er achter de schermen constant gesproken over gevoelige topics.

En dat Kevin en Michael zeer veel bijdragen aan de community is absoluut een feit en daar zijn zowel Freedom als alle Freedom leden erg blij en dankbaar voor, maar dat heeft uiteraard geen invloed op de moderatie.

Maar jullie weten ook dat er bewust zeer losjes gemodereerd wordt en al helemaal niet gecensureerd. Dat er dan soms opmerkingen geplaatst worden die bij iemand niet helemaal in goede aarde zouden kunnen vallen hoort daar nou eenmaal bij. Zolang die opmerkingen niet in scheldpartijen vervallen houden de moderators ze in de gaten en blijven ze volgen en als ze tegen het randje aan dreigen te komen beginnen we met een waarschuwing te geven. Dit uiteraard in een privee bericht en daardoor niet zichtbaar voor anderen dan de moderators en Freedom medewerkers.

De opmerkingen in dit topic vallen nog ruim binnen de categorie “volgen”.

Wat wel over het randje is, is de oproep van het ene lid naar een ander lid om maar van de community te verdwijnen, dat is iets wat uitsluitend is voorbehouden aan moderators en dan ook nog eens in overleg met Freedom medewerkers.

Verder willen we nog toevoegen dat discussies over moderatie niet thuishoren in een topic met een totaal ander onderwerp.

Voor de goede orde zullen we deze berichten in dit topic vooralsnog laten staan.
nieuwe berichten, of reacties op dit bericht zullen echter worden verwijderd.
Uiteraard staat het vrij om een nieuw topic te openen over moderatie in het algemeen of voor reacties op dit bericht , censuur is immers iets wat in deze community nooit zal gebeuren.

1 like

Lieve hemel, ik zie dit nu allemaal net pas en oprecht dit is ZO niet mijn bedoeling geweest.
Even iets ophelderen.
De opmerking over “negeren” duidt op het feit dat @Kevin mij op negeren heeft gezet en zijn berichten (4 postst) heeft verwijderd uit dit topic. Niets meer niets minder.
Ik wilde hem een PB sturen om dit onderling even uit te spreken maar dat kan niet, gezien hij de “negeren” knop voor mij heeft gebruikt.

Ik heb het nogmaals teruggelezen maar ik heb nimmer de suggestie gewekt dat @Kevin door het gehele forum oid genegeerd moet worden zeker niet !

@moderatoren
Mijn welgemeende excuses voor de overlast die ik direct lijk te veroorzaken als aspirant lid van Freedom (mijn verbinding moet uberhaupt nog opgeleverd worden).

@All
Inmiddels heb ik contact gehad met een leverancier van SFP’s waar ik vaak zaken mee doe (grote club in NL) die ook de leverancier van Freedom blijkt te zijn en ik heb bevestigd gekregen dat mijn vragen valide zijn en het er alle schijn van heeft dat de info van Freedom betreffende de SFP’s niet klopt.
Ik heb het puur over de 2 wavelengths die in de RX worden genoemd.
Technisch (zo bevestigde de leverancier mij) is dit NIET mogelijk. Het is RX 1490 of RX 1550, beiden RX frequenties op 1 SFP is botweg technisch niet mogelijk.
Dit strookt dus ook met alle ervaring die ik heb en informatie die ik terug heb kunnen vinden.
Dit strookt ook met het feit dat Freedom dus SFP’s afneemt van de leverancier waar ik ook mijn SFP’s (zakelijk) heb afgenomen.
Deze leverancier heeft dergelijke SFP’s (RX1490 & RX1550) niet in het assortiment namelijk (omdat deze niet bestaan aldus deze leverancier, hoe DrayTek dit wel aan kan bieden als enige in de gehele industrie is ook voor hen onverklaarbaar).

Er is mij toegezegd dat een Freedom engineer direct met mij contact op gaat nemen via mail om een en ander op te helderren, dit is tot op heden niet gebeurd maar zodra ik contact heb gehad zal ik de uitkomsten hier met u delen.

@Kevin
Nogmaals mijn excuses mocht ik je geschoffeerd hebben dat is nooit mijn bedoeling geweest, enige wat ik nastreef is de feiten boven water te krijgen. En zoals het nu lijkt blijkt mijn zoektocht niet geheel vruchteloos gebleken.

4 likes

Inmiddels 11 maanden verder EINDELIJK glas binnen en bericht dat er een ONT wordt gestuurd.
Helaas dus geen directe glas verbinding maar een GPON oplossing.
Daarover meer in dit topic

Die SFP bevat een filter dat alleen de C-band (1530-1565nm) naar de ontvanger (RX) doorlaat. De foto-diodes zijn namelijk breedbanding en detecteren met gemak ook de O-band (1260-1360nm). En het licht van de O-band wil je niet op je ontvanger zien, want daarin zendt de laser (TX) op uit.

Aan de andere kant van de fiber zit dus een optic waarin de ontvanger is voorzien van een filter die alleen de O-band doorlaat.

De golflengte van de gebruikte lasers is dus niet heel precies. Het enige is dat ze ergens binnen de gewenste spectrumband uitzenden.

In theorie hoef je je eigen laserlicht niet te zien, maar in de praktijk reflecteert een deel van het licht terug. Als het lichtniveau van het gereflecteerde hoog genoeg is kan dat een loop (lus) veroorzaken en zal de verbinding niet meer werken.

2 likes