What’s Cooking #4

De Mijn-omgeving van Freedom

We horen vaak de wens om functies aan te bieden in de MIJNFreedom-omgeving, de plek om jouw account te beheren. Denk hierbij aan het aanmaken van e-mailadressen of het doorgeven van een wijziging van je abonnement. Daarnaast is er ook de wens om facturen in te zien of een goed overzicht van de diensten die je afneemt. Deze toevoegingen aan de MIJNFreedom-omgeving zijn niet gemakkelijk door te voeren. Waarom dat is, leggen we je hieronder in het kort uit.

De MIJNFreedom-omgeving in de huidige situatie wordt gemaakt en beheert door onze partner Soverin. Die beheerder ook de e-mail, domeinen, webmail en alle functies daarbinnen. Het is dus een systeem dat we van hen afnemen en verbonden is aan hun diensten.

Om dit te kunnen uitbreiden met meer functies, moet er gezorgd worden dat er een goede communicatie is met onze systemen. Maar dat brengt veel complicaties met zich mee. We hebben er daarom voor gekozen een hele nieuwe MIJNFreedom-omgeving te bouwen, zodat het in zijn geheel onder het beheer van Freedom valt en we in de toekomst ook gemakkelijker wijzigingen kunnen doorvoeren.

Technisch is dit een hele uitdaging omdat er heel veel systemen binnen Soverin met de MIJNFreedom-omgeving verweven zijn en het niet 1 op 1 over te zetten is.

We kunnen nog niet zeggen wanneer de nieuwe omgeving er zal zijn, maar we kunnen wel zeggen dat we er mee bezig zijn. We houden jullie op de hoogte.

Freedom netwerk redundantie

Binnen het systeembeheerteam van Freedom loopt al een tijdje een groot project wat veel tijd kost maar waar, als het goed is, niemand iets van merkt: het redundanter maken van ons netwerk. Dat betekent dat onze apparatuur, zoals de core routers, servers en switches, verspreid gaan worden over meerdere datacenters. Hiervoor hebben we nu een eigen ‘dark fiber ring’ over deze datacenters gekregen. Op dit moment worden de 6 nieuwe switches die we hiervoor hebben aangeschaft geprogrammeerd en geconfigureerd en deze worden binnenkort opgehangen op locatie. Daarna zal er apparatuur verplaatst worden. Aangezien alles reeds dubbel is uitgevoerd moet dit zonder storingen of onderbrekingen gaan gebeuren, maar spannend is het wel!

In het verleden maakten we gebruik van onze partner Cambrium om aansluitingen op het KPN-netwerk te kunnen verzorgen. Inmiddels doen we dat direct met KPN, dus zonder Cambrium. ER zijn echter nog wel duizenden verbindingen die gemigreerd moeten worden naar onze directe koppeling. Ook dit zal de komende maanden veel tijd en energie kosten.

Webmail

Er pruttelt ook aardig wat in de webmail-pan! Zo komt er binnenkort een kalender beschikbaar en is er ondersteuning voor CardDav en CalDav. Daarnaast zullen er nog een aantal andere kleine aanpassingen worden doorgevoerd. Hierover later meer!

Uitbreiding glasvezelnetwerken

DeltaFiber legt op dit moment in een hoog tempo glasvezel aan op veel locaties in Nederland. Ze zitten al bijna op 1 miljoen huishoudens en daar komen de komende jaren nog circa 1 miljoen huishoudens bij. Wij vinden het dus belangrijk om ook op dit netwerk te kunnen leveren. Bovendien zijn er al veel klanten die hiernaar vragen. Na maanden overleg en een aanpassing in het netwerk van Delta (wij wilden kunnen leveren over PPPoE en IPv6 kunnen aanbieden, wat nog niet mogelijk was binnen hun netwerk) is het eindelijk zover. We kunnen starten met de koppeling en implementatie van de orderprocessen. Dat is echter een behoorlijk traject van enkele maanden. Dat betekent dat we eerst starten met de gebieden waar men al kan bestellen maar nog aangelegd moet worden. Daarna volgt de koppeling met het reguliere ordersysteem. We hebben nog geen datum wanneer alles gereed is maar de mouwen zijn opgestroopt!

Extra telefoonnummer

Niet lang geleden hebben we een uitbreiding gedaan op ons ‘Bellen’ portfolio. Daarmee bedoel ik natuurlijk ‘Bellen Vrij NL.’ Er zijn al een heel aantal klanten die hier inmiddels gebruik van maken.

Nu gaan we aan het werk met het volgende onderdeel. Meer dan 1 telefoonnummer. We weten dat er een heel aantal mensen zijn die graag meerdere telefoonnummers naar ons willen meenemen en dat er mensen zijn die graag meer nummers willen aanvragen. We zijn achter de schermen aan het onderzoeken hoe dit gerealiseerd kan worden en dat blijkt nog niet gemakkelijk. Want iedereen moet goed en duidelijk onderscheiding kunnen maken van de telefoonnummers. Een voorwaarde is dat onze partner Voys voor telefonie dit moet kunnen ondersteunen.

Zit je erop te wachten? Graag nog even geduld. We werken met een relatief klein team en proberen alles zo goed mogelijk te prioriteren. Maar het komt er wel aan!

Bezetting helpdesk

Wie contact met ons opneemt zal het waarschijnlijk al gemerkt hebben. Het duurt soms lang om een antwoord te krijgen. We krijgen ontzetten veel e-mails binnen. Dit terwijl er ook een enkel collega met vakantie is. Dat betekent dat de voorraden e-mails oplopen en we deze weer weg moeten werken.

Wanneer je een e-mail naar ons stuurt wordt deze in één bak ontvangen. Daar is een collega bezig om deze te verdelen intern. Zo zorgen we ervoor dat problemen met internet sneller worden opgepakt dan bijvoorbeeld een probleem met het instellen van e-mail. Hoewel beide problemen erg vervelend zijn en natuurlijk opgelost moeten worden, geven wij problemen met hoge urgentie voorrang.

Wees gerust, iedereen krijgt antwoord en we doen ons best om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Maar de kwaliteit van het antwoord dat we je geven is voor ons erg belangrijk. We willen het niet afraffelen, dat past niet bij ons. Natuurlijk werken wij ook met standaardantwoorden. Toch passen we deze altijd per e-mail aan, zodat je precies het juiste antwoord op je vraagt ontvangt.

Om ook de vragen op voorhand te verminderen, zijn we buiten deze werkzaamheden om ook instructies en handleidingen aan het schrijven. Deze gaan we binnenkort online plaatsen en dit kan een hoop vragen wegnemen. We vertrouwen erop dat er ook genoeg mensen zelfredzaam zijn en daar gaat dit ook bij helpen.

Nog een paar tips:

1. Als je ons een e-mail stuurt, stuur dan graag de gegevens door die er gevraagd worden. Op die manier kunnen we direct aan de slag met je vraag, omdat we dan voldoende gegevens hebben om je abonnement erbij te pakken.

2. Heeft het haast? Heb je bijvoorbeeld geen verbinding meer met het internet? Bel ons dan gerust. Dit is natuurlijk het meest belangrijke.

3. Heb je een e-mail gestuurd maar heb je het probleem zelf kunnen oplossen of is het spontaan weer gaan werken? Reageer dan graag op de e-mail met het ticketnummer erin. Zo komt alle communicatie bij elkaar terecht!

4. Mocht je toch nog een extra vraag of opmerking hebben nadat je al een e-mail hebt gestuurd? Reageer ook dan op de e-mail met het ticketnummer. Want ook dan komt alles goed bij elkaar.


Artikel is geschreven door: Anco, Suus en Sébas

16 likes

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.