Wifi in achtertuin

In ons huis is wlan toegang goed afgedekt via een fritzbox 5490 (begane grond) en twee bedraad aangesloten repeaters 1750E op verdieping en zolder die met zijn drieen een MESH vormen.
De dekking in onze achtertuin is echter beroerd. Dichtbij het huis gaat het nog een beetje, maar op 1/3 van de tuin is er geen dekking meer. Ik wil daarom een extra bedraad aangesloten repeater op de achtergevel maken, het liefst ook in hetzelfde MESH netwerk. Voor zover ik weet zijn de repeaters van AVM niet geschikt voor buiten.

Kan ik elk willekeurige wifi repeater met MESH functionaliteit die geschikt is voor buitengebruik gebruiken, of zijn er compatibiliteitsproblemen en/of andere belangrijke aandachtspunten?
Ik heb al even een beetje verkennend rondgekeken en zie dat een aantal exemplaren stroom krijgen via PoE, daarvoor zou ik een andere switch in de meterkast moeten plaatsen. Mijn voorkeur heeft een repeater die ik gewoon in een (buiten)stopcontact kan steken.

Beste @gerben ,

in dit forum staan enkele andere items, die ook over uitbreiding van de Wifi gaan. Daartussen staan ook weer tips en aandachtspunten.
Lees bijvoorbeeld eens [FRITZ!Box:] mesh messes up de wi-fi? - #18 door gerben

Je kunt kiezen voor een extra AccessPoint nèt binnen het huis (aan de kant van de tuin) of bijvoorbeeld (buiten) onder de dakgoot aan de kant van de tuin.
Dan kan het bedraad en gewoon met AVM-materiaal.

Ik denk dat je een ander merk niet kunt combineren met de fritzbox, als je MESH wilt behouden.
Heb wel eens gedacht om er een in een kastje aan de gevel te maken.
De enorme temperatuur verschillen konden de repeater wel eens mollen.
Om die reden, heb ik ook nooit voor een toestel in de schuur gekozen.
Een goed plekje zoeken hoog in het huis, maar niet helemaal in de nok.
In de randen van een ruimte zit de meeste demping.
In vloeren zit ook van alles wat dempt.
En dan meten wat het beste plekje is, dat vrij zicht heeft op de tuin voor de straling.

Formeel zijn er standaarden voor Mesh networks en Roaming. Maar elke fabrikant verzint of iets anders (zelf denken ze vaak “beter”) of verzint een klene “verbetering” voor het standaard protocol. Netto effect alles werkt alleen voor de spullenboel van een fabrikant.
“Vendor lock-in” wordt door vrijwel alle fabrikanten en leveranciers nageleefd.

In dit geval, je zou een Halyester kast kunnen overwegen, die is volledig van kunststof en transparant voor het WiFi signaal.

In zo’n kast monteer je op 3/4 bovenin een wandcontactdoos waar je bijvoorbeeld een Fritz repeater 2400 direct in kan steken. De 3000 kan ook, dan moet je een plankje maken.

Als je 'm alleen in het tuinseizoen gebruikt volstaat een zakje dessicant om de kast droog te houden. Wil je ook in de winter er gebruik van maken dan moet er onderin de kast een verwarmingselement geplaatst op een thermostaat en hygrostaat. (Anders moet je elk jaar een nieuwe repeater kopen door condensatie).