Wifi is niet genoeg voor MS teamsgesprek via Wifi als ik iets verder van het Modem zit

We hebben de maximale upload en download van freedom. Dus KPN 1000.
Als ik een speedtest doe dan krijg ik deze resultaten: maximaal: MS 4, dowload 151 Mbps en 160 Mbps

Wat kan ik doen om een beter Teams gesprek te voeren. Ik heb nu een klapperende lijn, waarbij ik lang moeten wachten op een gesprek of antwoord. En ik moet vaak mijn video uit zetten?

Is het niet raar dat ik de optimale snelheden niet haal?

Zoek de zwakste schakel.

Welke wifi norm ondersteunt de computer?
Wat zegt Fritz?


wifi_fritz_b

image


Dit zijn de sterktes die mogelijk moeten zijn.
Ik heb een standaard modem van freedom

Het zou normaal moeten werken.
Zelf hang ik het meeste aan de 1750E die via ethernet verbonden is.
Ik heb soms het vermoeden dat de interne wifi wat minder presteert in de 5490 dan de 1750E
Je zou prioriteit hoger kunnen zetten in de fritzbox.
Je kunt ook de drukte op het kanaal zien in de fritzbox.

Weet je zeker dat MS Teams ergens anders wél goed werkt? Probeer ook eens te bellen met bijvoorbeeld Jitsi Meet en kijk hoe goed dat gaat. MS Teams is nogal log. Wat ook belangrijk is, is dat ook IPv6 goed werkt, daar maakt MS Teams intensief gebruik van als het beschikbaar is. IPv6 maakt het routeren van een VoIP verkeer een stuk eenvoudiger dan de riedel aan netwerkadresvertalingen waar je bij IPv4 mee te maken hebt.

1 like

In algemene zin is MS Teams nogal problematisch. Ik heb op mijn werk-computer al conflicten tussen Teams en ESET en Teams en FortiClient moeten oplossen, die soms na ‘stille’ updates van Teams weer terugkomen. Knap waardeloos, en er is geen gouden oplossing helaas.

1 like