tldr; thx4 uitleg waarom beveiliging nodig is en niet anders maakt dat dit een gebruikskeuze kan cq behoort te zijn.
//–//
Prima 101 toelichting aangaande bedreigingen waarom bieden van beveiliging gewenst kan zijn.
Ik hoef daarin niet overtuigd te worden, ben goed bekend met methodieken. Ik volhard juist dat mate van een beveiliging altijd een gebruikskeuze moet zijn die vervolgens door een dienstverlener mogelijk moet worden gemaakt.
Waar ik mij tegen verzet is de zienswijze omtrent (schijn)beveiliging die een individu (mij) categorisch wordt opgelegd.
De keuze moet zeker geboden worden en het aan de internetgebruiker om als zelfbeschikkend persoon; op welke manier, plaats of moment etc.etc…
Dat IP adres van ons is doorgaans alom bekend.
Eén van de redenen dat ik, vaker, heb geopteerd over de mogelijkheid van provider proxy/vpn en elders hier, al eens heb opgeworpen dat een vast aansluitadres of veranderen daarvan OOK een keuze moet zijn ipv een verplichting.
Ik mij juist sterker zou maken voor bv inkomende poort-firewall vanuit de providerconnectie (zoals, izzyweer ooit bij xs4all).
Het mij dan bv verbaast dat Soverin/freedom de toegangsfirewall*, op grond IP adres om haar diensten te kunnen gebruiken, en-passant de nek heeft omgedraaid.
*Oude regels werken nog maar nieuwe regels zijn niet meer mogelijk.
Ik vind het bv ook onbestaanbaar dat vanuit de hele wereld, zonder mijn toestemming, op elk moment geprobeerd kan worden om toegang te krijgen tot mijn account, webmail en zelfs connectie.
Ik wil mij zelfs voorstellen dat iemand die oneigenlijk inlogt, dan geen enkele reactie krijgt en/of ter leedvermaak terecht komt in een tijdrovende honeypot-cyclus van bv een blacklist van een gebruiker.
Die MFA verplichting is imo eerder een CYA actie van dienstverleners die dat zien als heilige graal om zo te voldoen aan “eisen”.
Ontstaat alsnog een misbruik, kan het immers niet anders zijn (in dat denken, ik ken ze) dan dit een eigen “schuld” van de gebruiker is.
Immers die gebruiker heeft dan iets “onlosmakelijk” vrijgegeven.
Wanneer ik met een 1234 wachtwoord wil inloggen met Eudora op mijn mailbox en geen enkel gebruik wil maken van weet ik veel een versleuteling of HIBP check, moet dat aan mij kunnen zijn.
Blijkt daaruit risico te ontstaan richting anderen dan mijzelf, kan een provider - naast die anderen beschermen - altijd nog die veroorzakende gebruiker op haar matje roepen.