Wijzigingen Canal Digitaal

Canal Digitaal verandert per 1 oktober het zenderaanbod om de prijzen voor de abonnementen betaalbaar te houden. De drie themakanalen RTL Lounge, RTL Crime en RTL Telekids verdwijnen over een maand uit het aanbod. De zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z blijven wel gewoon bij Canal Digitaal beschikbaar, maar kunnen vanaf 1 oktober niet meer opgenomen worden. Wel kun je deze nog tot 7 dagen terugkijken. 

Canal Digitaal meldt het volgende aan klanten over het verdwijnen van de drie RTL-zenders: “Canal Digitaal betaalt uitzendrechten zodat jij naar zoveel mogelijk mooie programma’s en zenders kunt kijken. Op dit moment hebben we te maken met een verhoging van de kosten voor deze zenders. We willen de prijs van jouw pakket zo laag mogelijk houden. Daarom verdwijnen RTL Lounge, RTL Crime en RTL Telekids per 1 oktober uit je tv-pakket.”

Opnemen
Per 1 oktober zal ook de bewaartijd van de opnames worden gewijzigd van 12 naar 3 maanden. Uit onderzoek van Canal Digitaal blijkt dat opnames vrijwel altijd binnen een maand worden teruggekeken of anders helemaal niet meer. Alle opnames kunnen vanaf 1 oktober nog 3 maanden worden bekeken. Dit geldt ook voor bestaande opnames.

Film1
Per 1 oktober zal Film1 standaard worden toegevoegd aan de tv-pakketen Basis en Entertainment. Dit geldt zowel voor bestaande als nieuwe klanten. Daarmee kijkt iedereen vanaf dat moment zonder extra kosten naar Film1 ter waarde van € 9,95.

Onlangs voerde Freedom een enquête uit onder zowel klanten als niet-klanten van Freedom. We hebben de uitkomsten geanalyseerd en zijn hierover in gesprek met Canal Digitaal. We lichten jullie hierover binnenkort verder in, want hier valt nog steeds winst te behalen.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/wijziging-zenderaanbod-canal-digitaal

Er valt nog steeds winst te behalen…

Ja, dat lijkt me evident gezien het nieuwsbericht. Ik prijs me gelukkig dat ik relatief weinig TV kijk, maar voor mijn gevoel is het nog maar kort geleden dat er van commerciële zenders opgenomen en opnames vooruit gespoeld konden worden. Vanaf 1 oktober is dat dus al niet meer mogelijk bij het aanbod van RTL.

Nogmaals, ik kijk weinig TV, maar af en toe een filmpje opnemen van de “meer voor mannen”-zender RTL7 deed ik nog wel eens. Voor die avonden dat je je verstand even op nul wilt zetten en een inhoudsloze actiefilm wilt kijken, maar dan nog. Het wegvallen van de mogelijkheid opnames te maken van een significant deel van de zenders dat ik wél nog kijk, is een behoorlijk achteruitgang van de door Freedom geleverde TV-dienst.

Ik heb er alle begrip voor dat Freedom een jonge internetprovider is en dat er nog veel werk aan de winkel is, maar de TV-dienst is m.i. écht de zwakke schakel van Freedom en ik kan mij niet anders voorstellen dat dit Freedom klanten gaat kosten en wellicht al heeft gedaan. Het vervelende is namelijk dat er weinig aanbieders van een losse (IP)TV-dienst zijn; voor zover ik kan achterhalen zijn er enkel combinatiepakketten met internet mogelijk. Of het worden al gauw wat schimmige praktijken en daar pas ik voor.

Mochten er hier mensen zijn die een zelfstandig, legaal IPTV-alternatief voor Canal Digitaal kunnen aanraden houd ik me zeer aanbevolen. Anders zou ik het op prijs stellen als Freedom Internet snel op zoek gaat naar een andere TV-aanbieder om mee samen te werken. Op deze manier is het echt beneden de maat.

1 like

Dat is een ernstige beperking van de waarde van Canal Digital. Wat mij betreft killing.

Dat er niet vooruit gespoeld kan worden lijkt mij niet meer dan normaal. Immers, de advertenties zijn de inkomsten van de zenders.
Dat er nog bedrijven (lees kpn) oude contracten hebben waar dat wel kan, is ook een aflopende zaak zodra die contracten weer vernieuwd moeten worden.

Dit heeft dus niets met Freedom te maken, maar met normale commerciële belangen van de uitzenders. Gratis bestaat immers niet, en er moet ergens aan verdiend worden.

2 likes

Dat is precies ook waar we als Freedom tegenaan lopen. Er zijn heel weinig andere alternatieven om een televisieproduct te leveren die over ALLE netwerken te zien is. Dus wat jij hier aangeeft is eigenlijk precies wat wij ook ervaren.

Kijk eens naar het aanbod van NLziet (of naar 1 van de andere alternatieven die we beschrijven op De verschillende vormen van televisiekijken | Freedom).

Dank je wel voor de reactie. Ik zal de alternatieven eens bekijken of ik wellicht daarmee geholpen ben.

Dat is pertinente onzin. De reclameblokken zijn al betaald voor uitzending, of ik die tijdens een opname wel of niet doorspoel maakt daarin verder niet uit. Als ik live kijk en niet vooruit kan spoelen, ga ik naar het toilet of even wat anders doen, dan zie ik de reclameblokken ook niet met hetzelfde resultaat.
Het heeft ook niets met gratis te maken; ik betaal immers voor een abonnement en met de opbrengsten van dat abonnement betaalt mijn TV-aanbieder de uitzendrechten aan de uitzender.

1 like

Absoluut geen onzin. Denk jij nou echt dat een bedrijf voor een reclameblok gaat betalen als alle kijkers dat door kunnen spoelen?
Natuurlijk niet.
En je betaald slechts een extreem klein deel van de kosten van de uitzender. Het overgrote deel verdiend die,… juist,… met de opbrengsten van de reclameblokken.

Zonder reclame zou geen enkele zender nog betaalbaar zijn voor ons tv-kijkend publiek.

Welkom bij de wereld van commerciële televisie.

2 likes

NLZIET is een goed alternatief voor de gemiddelde kijker. Het is jammer dat er in de markt geen serieuze alternatieven zijn voor Canal Digitaal.

DELTA @bastiaan
Ik zit hier nu op een vakantieadres via DELTA IPTV. Wat een verademing.
En ik lees dat er mbt glasvezel gesprekken zijn met DELTA, dat lijkt nog ver weg vanwege de techniek, maar als dat volgend jaar werkt, zou ik met DELTA over IPTV beginnen te praten.

Overigens is het wel- of niet mogen doorspoelen geen keuze of beslissing van canal digitaal. Het is iets wat opgelegd wordt door de (commerciële) zenders van deze wereld.
En als dit al niet zo is, dan gaat dat ook absoluut bij ziggo, kpn, nlziet en alle anderen gebeuren. Net als het mogen opnemen en later terugkijken.

De tv maatschappijen zullen hier zelf ook van balen dat ze verplicht worden hun product minder aantrekkelijk te maken voor hun leden. Maar voor hen is het ook stikken of slikken.

2 likes

De ACM, of welke club daar ook maar over gaat, moet de exclusieve koppelverkoop (wat volgens mij wettelijk verboden is) van internet, telefonie en tv/radio verbieden. Een ieder moet zelf kunnen bepalen welke combinatie van diensten ze van welke aanbieder willen gebruiken.
Dat er eventueel kortingen gegeven worden als je een combi doet bij 1 aanbieder is weer wat anders.

Ik heb zelf al dik 20 jaar geen tv-abonnement en kan het prima doen met alleen NPO1/2/3, wat ik eerst ontving via een eigen digitenne-antenne en de laatste jaren via NPOStart bekijk.

Overigens weet ik niet wat de (on)mogelijkheden van RTLXL en dergelijke zijn. Mogelijk is dat wel een los abonnement met een aardige prijs en kun je dat via een app op Smart TV en/of tablet goed gebruiken met de gewenste mogelijkheden.

2 likes

De exclusieve rechten van formule 1 heeft ziggo al minstens 20000 leden gekost. Het is dus echt wel een punt.

1 like

Wie heeft het over alle kijkers? Het aandeel kijkers dat tijdens een opname kan doorspoelen zal in de praktijk een minderheid zijn, maar dat wil niet zeggen dat het daarom niet gefaciliteerd hoeft te worden. Als ik met een PVR, of vroege een videorecorder, iets opneem kan ik toch ook doorspoelen?
En hoe gaat je vergelijking dan op met mensen die tijdens de reclameblokken weglopen en iets anders gaan doen tot dat de reclameblokken afgelopen zijn? Geloof je anders serieus dat de commerciële TV-zenders kijkers aan de bank vast gaan binden om naar reclameblokken te kijken?

Natuurlijk zijn reclame-inkomsten een belangrijk deel voor zowel de commerciële als publieke zenders, maar het is wel stuitend dat een partij als Canal Digital, of welke andere TV-aanbieder dan ook, zonder enig weerwoord te bieden aan de TV-zenders overstag gaat door zowel zenders uit het pakket te halen als functionaliteit uit te kleden allemaal onder het mom van gestegen kosten. Wat dat betreft zou het goed zijn als de ACM hier eens naar ging kijken.

Met als eindresultaat dat er klanten zullen zeggen ‘dan maar niet’. Dit levert weer een stijging in de kosten, minder klanten,… Het probleem van de agressieve reclame pushers werkt zich zo vanzelf de wereld uit. Wij kijken al geen Nederlandse commerciële zenders meer om exact deze reden.

2 likes

Ze kunnen ook beslissen om in onderhandeling te gaan en iets meer te betalen? Ik vind het erg gemakkelijk om te denken dat ze geen keus hebben; je hebt nl. altijd een keuze.
Ik ben best bereid om iets meer te betalen als dat ervoor zorgt dat ik een betere dienst geleverd krijg. Dat is de reden waarom ik in het verleden XSALL-klant was, dat is de reden waarom ik mijn haar bij een echte kapper laat knippen en niet bij Brain Wash, dat is de reden waarom ik in een Mazda rijd en niet in een Dacia en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het simpelweg schrappen van zenders en het uitkleden van functionaliteit onder het mom van gestegen kosten is mij iets te makkelijk. Je kunt als Canal Digital, als je daadwerkelijk de intentie hebt je te onderscheiden van de markt door het aanbieden van een kwalitatief goede dienst, ook wat beter je best doen voor je klanten. Het feit dat dat niet gebeurt geeft m.i. aan dat Canal Digitaal niet in het rijtje van kwalitatief goede dienstverleners thuishoort.

1 like

Onderhandelen???
Hoe zie je dat voor je, dat ze dreigen met niet meer uitzenden?

Als je wilt klagen zal je echt bij de tv zenders zelf moeten zijn en niet bij de tv aanbieders. Ze weten namelijk dondersgoed dat zij alle macht in handen hebben.

En zoals gezegd, ook de kpn’s en ziggo’s van deze wereld zullen er aan moeten geloven zodra ze hun contracten moeten gaan vernieuwen.

Ik weet absoluut zeker dat canal digitaal (en alle andere maatschappijen) er net zo van balen als jij.

Delta koop z’n TV ook weer elders in…, ik meen dat ze het door ziggo laten verzorgen of in elk geval mee samenwerkten in recent verleden. En helaas, ik heb al heel lang (direct en indirect en zakelijk en prive, glas en kabel) ervaring met Delta (en Zeelandnet, ik schat meer dan 20 jaar) en heb niet zoor niets voor een andere aanbieder gekozen. Dat is dus zakelijk freedom (was xs4all) omdat ik daar geen tv nodig heb en prive is xs4all helaas omgeet naar kpn en ga ik niet naar freedom simpelweg vanwege tv via cd.

Even een korte reactie op bovenstaande:

  • Koppelverkoop. Hier gaat de ACM nooit iets over zeggen want er is geen sprake van verplichte koppelverkoop. Je hoeft namelijk geen TV van je provider te nemen en er zijn alternatieve diensten zoals NLZiet die gewoon werken over je verbinding. Tevens kun je tegenwoordig alle zenders bijna afnemen via dergelijke streamingsdiensten van de zenders zelf.

  • Het aanbod wordt voornamelijk bepaald door de contentleveranciers, lees de zenders. In geval van RTL is dat een arrogante club waar niemand graag mee onderhandelt. Het contract bij CD met RTL was afgelopen en de tarieven werden bij verlenging meer dan verdubbeld als eis van RTL. De enige manier om de kosten van het abonnement niet te laten stijgen was opnemen eruit (kost overigens bij T-Mobile en KPN nu €5 extra) te halen.Dit ook om de de impact hiervan bij CD als laag wordt beschouwd. Uit cijfers blijkt namelijk dat de opnamefunctie heel weinig gebruikt wordt. Bij Freedom klanten lijkt het gebruik ervan iets hoger dan gemiddeld te liggen. Wat helemaal laag ligt is overigens het terugkijken van opgenomen programma’s. Wij vinden het zeer vervelend dat de opname gaat verdwijnen maar kunnen er weinig tegen doen

  • Voor providers is er in Nederland momenteel slechts 1 leverancier die TV levert op verschillende netwerken via multicast techniek en dat is Canal Digitaal. Alle andere bekenden (KPN, T-Mobile, Delta) leveren alleen op hun eigen footprint. Dat maakt ze ongeschikt voor ons als onafhankelijke provider. Alternatief zou nu zijn een eigen platform ontwikkelen maar dat kost jaren werk en miljoenen euro’s, dat verdienen we helaas nooit meer terug.

  • Wel duidelijk is de trend dat zenders en steeds meer hun eigen streamingsdienst zullen promoten/pushen en klassieke IPTV ontmoedigen door prijzen hoger te maken. Voordeel is dat door alleen de streamingsdiensten af te nemen die voor jou belangrijk zijn je alleen betaald voor wat je interessant vindt. Nadeel is dat met meerdere streamingsdiesnten de maandelijkse totaalprijs behoorlijk kan oplopen. Voor providers is het nadeel dat deze streamingsdiensten geen gebruik maken van multicast maar OTT diensten zijn waardoor het verkeer ernstig toeneemt.

5 likes

Wat betreft het kunnen opnemen van uitzendingen ben ik daar nog niet zo zeker van.
Behalve dat TV zenders daar extra geld voor een licentie daarvoor zullen vragen, kost het mogelijk de TV dienst aanbieder, i.c. Canal Digital, ook opslagcapaciteit en dus ook kosten.
Welk van de twee of in welke verhouding is me niet duidelijk.

Als het zuiver de kosten van opslag bij CanalDigital zijn dan is het effectief een prijsverhoging voor de geleverde dienst veroorzaakt door CanalDigital zelf. Zoiets als je krijgt een pak suiker van 900 gram voor de prijs waarvoor je eerder een pak van 1 kg kreeg. Vrij standaard truc tegenwoordig.

En als het de licentiekosten zijn van RTL dan is het hetzelfde maar dan veroorzaakt door RTL; Mara dan als doekje voor het bloeden dat andere TV dienst aanbieders daar ook mee te maken zullen krijgen.

Vervelende is dat aanbieders voor de massa als CanalDigital alleen aan de eindprijs denken die zo laag mogelijk moet zijn.

— EDIT — Voor een groot deel is dit bericht van mij achterhaald met de info van Anco die op hetzelfde moment werd geschreven. Dat bericht van Anco geeft heel veel inzicht.

1 like