Volgens mij kan je wisselen door een variabele aan te passen in de boot environment.
Zie hier een overzicht van de ADAM2 commando’s: ADAM2-Shell - FRITZ-Terms - BoxMatrix
Iets als quote printenv zou bijvoorbeeld moeten werken.
Met IRC kan je in ##fritzbox op Libera ook vaak mensen vinden. Met name degene achter BoxMatrix. De Freetz-NG maintainer heb ik in het verleden ook op Libera/OFTC gesproken, maar die is niet echt welkom in #fritzbox. Ik heb met beiden altijd goed contact gehad, maar onderling stroeft dat. Je zult om die reden ook geen verwijzingen naar Freetz-NG vinden op de BoxMatrix site. Edit: ik zie wel dat Freetz-NG benoemd wordt, maar er wordt niet naar de actieve repo op GitHub verwezen…
Met - zelf - mounten van MTD* partities wel uitkijken dat dit beslist ReadOnly is. Bij openen in write, zal een MTD-nand driver de chip (de chip) een recovery doen van controle blocks en op die manier - feitelijk - de MTD-partitie schoonvegen. Been there and have cleaned T-shirts.
Het terugzetten van FritzOS was nog wel even wat werk: DHCP werkte niet meer, waarschijnlijk, omdat ik de router in “IP client” mode had ingesteld. Handiger op mijn lokale netwerk tijdens onderzoek m.b.v. Freetz-NG.
in een file op Debian/Linux in /etc/network/interfaces.d/.
Dat werkte goed: Fritzbox luistert altijd op port 80 en 443 op adres 169.254.1.1 .
FritzOS wilde een username, waarschijnlijk fritz met 4 random cijfers, maar ik kon bij opstarten wel “wachtwoord vergeten” en dan “Restore Factory Settings” kiezen. Daarna verwacht ie weer alleen het wachtwoord, dat op de onderkant van het apparaat staat.
Twee maal FRITZ.Box_7590-07.59.image geinstalleerd, zodat Freetz-NG overschreven is.
Apparaat teruggestuurd.