WPA3 & iOS Privéadres

Laatst had ik WPA3 aangezet in mijn modemrouter, de Fritzbox.
Daarna had ik ook het privéadres aangezet in mijn iPhone bij de WiFi-instellingen.

Volgens de bijbehorende tekst van de Fritzbox schijnt dit niet met elkaar te werken.
Hoe komt dit precies?

Ik heb beide nu weer uitgezet en het werkt weer, maar ik zou het graag allebei gebruiken!

Ik lees het toch anders met betrekking tot Privé adressen:

https://support.apple.com/nl-nl/HT211227

Het mac adres van het device veranderd op nieuwe wifi netwerken.Overigens krijg ik ook op reeds bekende netwerken na een update een nieuw mac adres.

1 like

Bedankt voor de antwoorden!

Ik ben geïntrigeerd genoeg om te testen.
Helaas is het inmiddels wel zo dat ik geregeld WiFi problemen ervaar op mijn iPhone SE 2020.
Ik weet niet of ik deze problemen ook ondervond met mijn first generation iPhone SE.

Daarstraks was mijn telefoon herstarten genoeg om het probleem op te lossen.
Het rare is alleen dat mijn andere apparaten met WiFi, zoals een smart TV of een Nintendo Switch geen problemen ervaren met het draadloze netwerk.

Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

Ik weet dat Android 10 ook willekeurige MAC adressen uitgeeft.
En ik kan het ook uit zetten voor een bepaalde WiFi
Als je dan IPv6 gebruikt veranderd jouw Link Local address automatisch mee.
Verandering van MAC adres heeft dus invloed op jouw IPv6 adressen.

Geen idee.
Ik heb het nu al een tijdje uitgeschakeld en de problemen lijken weg te zijn.
Ik houd nog even een slag om de arm om te kijken of de problemen echt weg zijn.
Eerst dacht ik dat het ook nog aan de Jumbo app kon liggen, maar als ik die niet gebruik, had ik de problemen ook.

Op de iPhone kun je dit ook uitzetten per WiFi netwerk. Voor thuis staat dit uit en hou ik dus hetzelfde Mac adres en kan ik deze gebruiken in mijn home automation.
Wanneer ik met andere WiFi netwerken verbind zal ik een ander Mac adres krijgen en ben ik dus niet op Mac adres te linken.
Wat dus het idee is van van een priveadres.

Het idee van het priveadres is dat je niet te volgen bent.
Overal in het land hangen wifi ontvangers die je in het centrum van steden volgen.
Dat doen ze oa met het vergelijken van je mac adres.
Dit kun je doortrekken met ipv6 waarmee je ook te volgen bent via allerlei toegangspunten.
Omdat jij op de wifi van het ziekenhuis een ander mac adres hebt, kunnen ze niet zien dat je daar geweest bent.
Bij IPv6 zit je mac en de internet aansluiting in het adres.

Helaas zijn de problemen niet weg.
Het lijkt een vrij specifiek en tijdelijk probleem te zijn tussen mijn standaard draadloze netwerk & mijn iPhone.
Het is geen internet probleem, alhoewel mijn telefoon beweert dat er geen internet via mijn netwerk komt, want mijn computer, versterker & PS4 hebben nergens last van en die zijn bekabeld aangesloten.
Ook apparaten die draadloos zijn verbonden, zoals mijn Nintendo Switch, mijn smart TV & mijn E-reader lijken niet ‘aangetast’ te zijn.

Momenteel heb ik mijn iPhone SE verbonden met mijn gastnetwerk. Dán heeft ie namelijk wél internet. Ja, dit komt dus van dezelfde modem(router) af, die geleverd is door Freedom Internet.

Moet ik hier een nieuw onderwerp voor aan maken?
Moet ik de instellingen langs lopen?
Moet ik contact opnemen met de Freedom Helpdesk?

Ik weet even niet meer waar ik moet beginnen, ik vind het maar een vreemd probleem.

1 like

Ken je deze video?

Probeer het eens hier.
https://nl.avm.de/service/ondersteuning/ondersteuningshotline/

Het filmpje zegt me niets, want mijn Duits is slecht.

Als ik weer problemen krijg, ik heb ze nu weer niet, dan zal ik eens die link volgen.

In het kort.
Sommige telefoons kunnen niet goed wisselen tussen WPA2 en WPA3
Je moet dan alles wissen en met handinvoer verbinding via WPA3 maken.
Gebruik ook geen QR omdat daar dingen zoals WPA2 in kan staan.

Aangezien ik toch veel thuis ben, heb ik mobiele data uitgezet.
Dat heeft als effect dat mijn telefoon niet meer ‘opnieuw’ verbindt met het netwerk, maar gewoon verbonden blijft.
Sindsdien heb ik weinig problemen gehad.

Mja, op den duur moet ik wel een keer naar buiten gaan en dan gaat ie dus weer van netwerk wisselen.
Ik ben benieuwd of het probleem dan weer terug komt, want mijn telefoon heeft de neiging om het privé-adres weer aan te zetten.
Op zich ook wel logisch, want het is een handige functie om niet gevolgd te worden.

Ik neig er naar om privé-adres weer aan te zetten om te kijken hoe het dan werkt, maar dat doe ik wel weer een keer als ik minder afhankelijk ben van mijn apparatuur dan nu.