Yealink T46S verbinden

Hallo allemaal. Ik heb recentelijk bellen aan mijn abonnement toegevoegd, maar het lukt mij maar niet om mijn Yealink T46S te verbinden. Hij blijft maar naar Register Failed gaan. Het telefoonnummer staat actief in FRITZ!Box.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

• Via LAN kabel
  • Wifi ontvanger aangeschaft en ingesteld
  • Ports openen
  • Telefoon updaten naar meest recente firmware
  • Router opnieuw starten
  • Diverse varianten van inlognamen, momenteel gebruik ik:

Username (gebruikersnaam): De VoIP-gebruikersnaam/Account ID
Password (wachtwoord): Het VoIP-Wachtwoord
Registrar: sip.freedom.nl
Proxy server: sip.freedom.nl

Dan gaat het gelijk naar de foutmelding ‘no service’. Doe ik alles zoals in de foto, maar zet ik de server host naar 192.168.178.1, de Fritz!box, dan komt het in een registering loop te zitten.

Ik zit hier nu al flink wat dagen tegenaan te werken, en kom niets verder. Hopelijk is het iets suf wat iemand hier kan aanwijzen. Alvast hartelijk dank!

(Uit mijn hoofd en onderweg)

Mij staat bij dat een Fritz!box niet transparant is voor SIP; omdat die dat zelf doet. Dat moet je uitschakelen als je SIP door iets anders wil regelen.

1 like

Bedoel je deze setting in de Fritz box? Deze had ik al uitgezet, nu weer aan, maar in beide gevallen lijkt het niets uit te maken voor de verbinding, welke op No Service blijft staan. Goede reis!

Paar dingen de me opvallen…

Bij verbinding naar Freedom:
NAT is disabled…, dat kan voor IPv6 maar niet voor IPv4.
Moet er niet ergens een STUN server ingesteld worden?

Voor SIP is het nodig om het buiten adres van het modem te weten. Omdat er adressen en poorten via de router onderhandeld worden.

Bij verbinding naar de Fritzbox zal NAT idd. uit moeten staan en heeft STUN geen zin. (De fritzbox moet dan als een lokale PBX optrden).

Check je Registername veld, waar ik in jouw plaatje ws abusief sip.freedom.nl zie staan. In veel gevallen zal dat veld , normaliter, gelijk zijn aan je username.
//–//
FB zelf moet geen geen probleem zijn. Hier 2 telefonie accounts via (en tbv interne) FB telefonie en daarnaast een stuk of 4 direct die rechtstreeks vanuit o.a. Yealinks (als line-account dus, zelf) worden geínitieerd.

FWIW: De Yealink initieert/meldt/routeert via de FB z’n connectie naar de registrar (veld: Server Host) waarbij die provider een (SIP) retour poort aanmaakt die vervolgens via de FB retour gaat het (intern LAN) aanvragende apparaat (de te gebruiken Yealink dus).

Controleer ook of accountnamen niet dubbel gebruikt zijn. Menig Registar staat niet toe dat een(zelfde) account op meerdere apparaten actief is.

1 like

in de FritzBox uitschakelen van telefonie-afhandeling door de Fritz-zèlf doe je als volgt:

en maak dan de volgende regel leeg:

mijn extra tip:
maak eerst een BackUp van jouw FritzBox-configuratie voordat je hiermee begint; dan kun je altijd terug naar de huidige situatie.

Ik heb meerdere dingen geprobeerd. Ik heb mijn telefoonnummer eruit gehaald, maar dat hielp ook niet echt. Aansluiten op de Freedom manier Hoe stel ik mijn telefoonnummer in op een FRITZ!Box? | Freedom Helpdesk werkt niet. De instructie:

Voor het uitvoeren is een extra bevestiging vereist.

Neem een telefoon die is verbonden met de FRITZ!Box.

Voer in:*1234 (bijv.)

Bevestig de invoer met de beltoets.

Wacht op de bevestigingstoon en hang op.

Werkt ook niet want de telefoon gaat niet over.

Probeer je het nummer te verwijderen en dan weer opnieuw te verbinden? Dan krijg je standaard dat “de controle van de telefonie is niet geslaagd”, dit had ik een week geleden ook, en werd uiteindelijk pas opgelost door direct met Freedom te bellen, die het na een half uur remote aan de praat kregen.

Er moet toch gewoon een monteur ofzo zijn die je hiervoor kan inhuren? Kennen jullie een in de buurt van Groningen?

Heeft de Fritzbox niet ook een SIP server? Misschien kan je de Yealink met de Fritzbox laten verbinden?

Nee dat is het niet.

Die bevestiging is een beveilig en daarvoor verwacht de Fritz!box een klassieke telefoon op een van de POTS poorten. Op een knopje drukken werkt ook. Af als je een gebruiker aanmaakt kun je met een authenticator hetzelfde bereiken.

:roll_eyes: Heb je het veld “Register Name” al goed ingevuld ?
Wellicht gemist, nvt (of mij genegeerd) maar ik zag in je schreenshot dat je daar een hostnaam had ingevuld ?
Alles begint met de juiste informatie als uitgangspunt.

Ik heb navraag gedaan en je moet gewoon helemaal niets hebben ingesteld bij telefonie. Dus zoals @Drs_W al vertelde. Dan zou je een SIP-telefoon moeten kunnen gebruiken.

Zoals @Noci ook al schreef heb je ook te dealen met NAT. Want sip.freedom.nl doet tot mijn spijt alleen IPv4.

In de manual [1] lees ik bij “NAT Traversal Configuration” dat deze telefoon daarvoor STUN, ICE en “manual NAT” kan doen.

Omdat je bij Freedom een vast IPv4-adres krijgt kun je - denk ik - het manual NAT” gebruiken. Je moet dan het IPv4-adres dat je van ons hebt gekregen daar invullen. Dat is wel het eenvoudigste en meest betrouwbare.

Anders heeft onze telefonie-partner de STUN-server: stun.voys.nl op poort 3478.

Ik hoop dat dit helpt.

[1] Yealink Support

1 like

Goed punt!

Ik denk dat zowel bij Register Name als bij Username het account-id moet worden ingesteld.

Zover ik weet, moet je de Fritzbox terug zetten naar fabrieksinstellingen.
Dan zonder sip telefonie.
Daarna poort 5060 omleiden.

Om geklier te voorkomen, hebben sommige voip providers ook een alt. poortnummer.

Fijn dat men zoveel geduld heeft, dank daarvoor. Met betrekking tot Larry’s vraag, dat heb ik zover ik zie reeds gedaan.

Mijn instellingen zijn nu als volgt:

De Yealink: (Uiteraard is 123456789 in werkelijkheid mijn VOID-ID)

Samenvatting

Mijn Freedom VOIP Account:

Samenvatting

De Fritzbox:

Samenvatting

Het gaat echter nog steeds naar Registering en dan even later naar Register Failed.

Je heb op je Fritzbox SIP waarschijnlijk nog niet uit staan.

Antwoord apparaat staat aan, en NAT keep alive staat aan, (dat is dus nat naar de Fritzbox, niet naar Yealink) en T.38 staat aan. (Fax transmissie), het kan zijn dat die nvt is omdat er verder niets is, maar het kan ook de SIP service actief maken/houden. (Ik heb geen Fritzbox).

meer algemeen als je router aan SIP behandeling doet is het vrij kansloos om achter die router nog zinnige opties te verzinnen voor apparatuur via dat modem SIP verkeer moeten doen.

Je gebruikt een verbinding met NAT. je hebt hopelijk ook ergens je externe adres opde yealink moeten invoeren bij manual setup? Ik zie dat je 3600 als timer hebt ingesteld.
Als het goed is moet dat voor NAT & UDP naar een getal tussen 30 en 60 seconden terug gebracht worden. (NAT keep alive), de meeste routers raken de NAT vertaling kwijt tussen 2 en 5 minuten na gebruik. (Effect is je kan wel bellen, maar niet gebeld worden, behalve in die 2-5 minuten na registratie elk uur).
In sommige toestellen is daar een keep alive voor, in andere gevallen kan de PBX (de “centrale”) een andere her-registratie tijd voorstellen.

Als je portforward instelt voor poort 5060, zorg dan ook voor een firewall filter dat uitsluitend verkeer van en naar sip.freedom.nl toestaat.

Negeer even de FB en haal alles weg met wat je daarvoor deed of uitprobeerde want dat mag/zal hier geen zier uitmaken.
Verwijder dus ook alle eigen port/forwards e.d.

De yealink moet nl. zonder enig probleem via de FB naar voip@freedom komen. Ik zou via de HelpDesk (na)vragen of jou userid daadwerkelijk actief zou (moeten) zijn.
Een optie kan zijn dat iemand (al/daar?) met jouw (inlog)gegevens de voip (inlog)sessie checkt. Zodat zeker is dat het probleem niet in de data zit.

De vraag is nl. wat er/waar/wanneer precies qua “registering” fout gaat.
Ik krijg het idee dat je login simpelweg niet goed gaat of doorkomt.
Voip is een kwestie vanuit defaults, de username/registername/password en siphost instellen.

Log checken, kan je doen door die van de Yealink te (be)kijken, het best op meer detail, 3/info-6/debug, zet.
Ergens in één van jou Yealink tabbladen [?? Settings → Configuration] vind je de sectie “Local Log” waar je de log kan exporteren om die te bekijken.
NB: Nadat de log optie is geactiveerd, de telefoon opnieuw opstarten (uit/aan). En vervolgens even wachten op de fout en daarna de log exporteren om die inhoudelijk te bekijken.

Voor hint/tips/howto (willekeurig gezocht): How to Export Syslogs from a Yealink Device : bOnline Ltd

Suc6.

Register is in het SIP protocol het deel waar een eindpunt (telefoon toestel, PBX, fax, etc.) zich bekend maakt bij de centrale (“PBX”).
Die register opdracht koppelt een IP adres, met poort aan een telefoonnummer/username.

De register heeft in openbare PBX’en meestal ook authenticatie gegevens nodig.
Zodra iemand wil bellen wordt een “Connect” bericht verzonden met op welke manier er gecommuniceerd kan worden. (Codec etc.). en ook evt. poorten (Video, Audio) worden onderhandeld voor het gesprek via het RTP protocol.

Hiervoor is het nodig dat NAT goed in stand gehouden blijft. Dus er moet een keep alive zijn omdat UDP snel vergeten wordt op tussenliggende apparatuur. Dan is de weg terug van PBX → toestel niet meer mogelijk (je kan niet gebeld worden).
Bij Toestel → PBX wordt de CONNECT geweigerd door de PBX in een dergelijk geval (andere source poort), en dan wordt er snel alsnog een register gedaan, waarna de connect alsnog kan worden geprobeerd. Bij nat problemen kan bellen, maar na korte tijd niet meer gebeld worden.
Zoals eerder gemeld, meeste UDP poorten worden tussen 2 en 5 minuten na laatste gebruik vergeten.

Je kunt altijd checken op Categorie:Yealink - Help voor hulp bij het instellen van Yaelink toestellen.

Je moet dan alleen even voor server instellingen sip.freedom.nl (poort 5060) of sip-tls.freedom.nl (TLS, poort 5061) gebruiken. Bij TLS gebruik is het dan wel weer nodig om de juiste instellingen om te zetten: Encrypted bellen - Help

Ook is het nodig dat in de FB geen telefoonnummers ingesteld staan (maar dat is al een tip die ik voorbij zie komen).

Ow… en voor de goede orde nog een instructie hoe een IP-telefoon ingesteld kan worden via de FRITZ!Box mocht je het toch over deze boeg willen gooien. (moet het telefoonnummer natuurlijk wel in de FB ingesteld staan). https://fritz.com/nl-nl/apps/knowledge-base/FRITZ-Box-5530/42_IP-telefoon-bij-de-FRITZ-Box-aanmelden-en-configureren