[Zoekmachines:] ontwikkelingen

Sinds deze maand oefen ik met zowel MetaGer als SwissCows.

Bij SwissCows kun je anoniem naar een site, na enkele seconden geeft SwissCows aan welke cookies (ongevraagd) worden geplaatst; die cookie-sites kun je weer toevoegen aan jouw lijst binnen FritzBox:
FritzMenu – * internet – * Filters – * Lijsten – * Geblokkerde-Websites

Oeh, die zou leuk te combineren zijn met pihole en/of adguard.

Slechte ideeën bij Firefox.

https://tweakers.net/nieuws/185598/mozilla-test-optionele-firefox-functie-voor-gesponsorde-zoeksuggesties-in-vs.html

Vandaag deed DuckDuckGo raar in Firefox beta.
Iets raars i.c.m het standaard donkere thema.
Ik kreeg foutmeldingen in plaats van resultaten.

Ik heb nu als proef startpage er in staan.
Het viel me op, dat nu b.v. BOL ook een zoekmachine is en default aan staat.
Er staan steeds meer verkopers in die lijst.

Hoe zijn jullie ervaringen tegenwoordig met DuckDuckGo?

Ik keer af en toe terug maar merk op dat ik uiteindelijk steeds weer terugval op de Google bang.

Leuk initiatief, maar ik zie geen verbeteringen. Ik doe nogal wat genealogisch onderzoek in Nederland voor de hobby, en ik vind het altijd weer verbazingwekkend dat ik steevast bij de US Census records uitkom wanneer ik DuckDuckGo gebruik, terwijl Google me toch weer brengt bij het Haags Gemeentearchief. Ik chargeer een beetje, maar voor gebruik buiten de VS is DuckDuckGo eigenlijk nog net zo waardeloos als een aantal jaar geleden.

Ik zit eens even door de instellingen van Duck te kijken. Heb je “Region” op Netherlands geplaatst?

DuckDuckGo zoekt ook in Yandex.

Ik heb al een tijdje Startpage.com als de eerste zoekmachine.
Weet alleen niet of de privacy die ze beloven, ook klopt.
Als ik dieper wens te graven, heb ik soms succes met Dogpile.com

Nee, die staat bij mij op ‘All regions’.

Dan los je je probleem waarschijnlijk op door te kiezen voor Netherlands. Of heeft dat weer andere nadelige gevolgen?

Dat valt dus best tegen. Ik duikel veel meer archiefdata op via Google.

Ik zie ook steeds meer over decentraliseerde zoekmachines, zoals https://searx.me/
Ga b.v. je naar https://searx.neocities.org/ dan kom je steeds ergens anders terecht.
Heeft dit een meerwaarde?

meerwaarde?
Als de zoekmachine jou afschermt van de rest van de wereld,
dan zie ik niet veel meerwaarde; tenzij …
als één van de stukjes van de decentrale zoekmachine zou worden aangevallen en gehackt, dan zijn niet alle contacten zichtbaar.

Ik acht het van grotere waarde
.1. van WIE de zoekmachine is
.2. en WAAR de zoekmachine staat
.3. of er zeker niet een LOG wordt aangemaakt

Maar misschien zijn er forumleden met handiger visies ?

Ik blokkeer/ontmoedig crawlers op mijn site en gebruik zelde zoek machines en als ik dat al doe dan weet ik dat de resultaten gemanipuleerd zijn. Het is aan een ieder om die overweging te maken.

In de praktijk navigeer ik vaak op een soort van mesh manier: van een site naar een ander.

We moeten het trouwens ook niet te ingewikkeld maken. Het is allemaal vrij simpel. Bedrijven hebben duidelijke prioriteiten. Ze zijn voorspelbaar: Follow the money.

Een zelfde dilemma is met computer beveiliging. De meeste mensen doen het gewoon niet en ze kijken liever weg. De wereld zou veel veiliger zijn als iedereen verantwoordelijkheid zou nemen. Dat gaat niet gebeuren. Alternatief is dat je jouw eigen gedrag aanpast aan de realiteit.

Of verslechterd… Ik zoek vaak iets over een onderwerp en een uur later is het ssue opgelost en zoek ik wild wat anders… alleen blijft de oude vraag door etteren. Voor mij het liefst GEEN zoek promotie voor welk onderwerp dan ook.
Een jaar of 10 geleden had ik m’n informatie vaker op 1e of 2e scherm… dat is steeds minder het geval.
Bij zoeken kan ik zelf de relevantie wel bepalen…, als er meer keywords opgegeven worden wordt het resultaat vaak niet beter en ondanks negatieve keywords (-XXXXXX) komt er toch promoted content waar die XXXX wel in voorkomt.
(Dat geldt bijna voor alle zoek zoekmachines. Het lijkt er op dat startpage nog de beste resulaten levert.) door teveel random access naar google.

Of er wordt gewoon geen keuze geboden…
Ga maar eens op zoek naar een zonnepanelen omvormer die ZONDER internet toegang kan werken…
(Ze werken wel, maar storingen worden niet zichtbaar, en opbrengst ook niet).
Sommigen kennen wel het modbus/tcp protocol, maar de instalateur kan het niet instellen… :-/

Als alles via Nest, Ifttt, Hue, etc. etc. als diensten loopt dan betekent het in feite dat DIE systemen de dienst uitmaken in je huis… want DIE doen de bedining en je hoopt dat ze dat goed doen. De beheerders van DIE machines zijn dus de baas in je huis, als de Nest eigenaar belangen heeft met je gas leverancier heeft kan de temperatuur een graadje omhoog…
(En de default UPnP is helemaal een issue).

Met umatrix hoef ik niet uit te laten zoeken wat waar uithangt, maar kan ik het direct in het status schermpje zien. En met mijn instellingen heeft niemand bij default data / code toegang.
Daarnaast als ik besluit dat YT wel mag vanaf site X dan mag YT nog helemaal niet vanaf site Y, of Z. EN als het niet tijdelijk is dan kan het ook nog opgreslagen worden voor de toekomst.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.