100 Mbit/s lijn tussen Fritz!Box en Fritz!Repeater ipv 1 Gbit/s

In het Mesh-overzicht in mijn Fritz!box 7590 staat dat het lijntje naar mijn Fritz!Repeater 1750e 100 Mbit/s bedraagt, terwijl ik 1Gbit/s had verwacht. Er loopt een cat6-kabel heen, die echter wel 30 meter lang is. Kan die lange lengte de reden van de ‘downgrade’ van de lijn zijn, of is er iets mis?

Ik heb ook nog een Fritz!repeater 3000 aangesloten, die pakt wél 1 Gbit/s, maar die kabel is dan ook een stuk korter.

goede test hiervoor:
even de Fritz!Repeater1750e aan een hele korte Cat6-kabel,
en dan na 15 minuten kijken wat er dan in het Mesh-overzicht komt te staan.

Ondertussen kun je op de website van modem-leverancier AVM zoeken naar de specificaties van jouw Fritz!Repeater1750e

Laat ik dat eens proberen. Goeie tip, bedankt.
Volgens de specificaties ondersteunt de 1750e wel gigabit lan.

Gelukt. Ik heb de 1750e aan de korte kabel gehangen en de 3000 aan de lange. En toen kreeg de 1750e een 1Gbit/s lijn en de 3000 een 100 Mbit/s lijn. De lange kabel vertraagt dus bij mij.

Toen schoot mij te binnen dat de lange kabel via een Netgear GS105Ev2 switch loopt, ik dacht laat ik die er eens tussenuit halen, dus kabel rechtstreeks aan de 7590. En toen werd de lange kabel ineens ook 1 Gbit/s! De switch levert bij mij dus blijkbaar de vertraging op. Ik vind dat raar want die zou Gbit moeten ondersteunen. Ik puzzel nog even verder.

Ik heb het vermoeden dat de switch aan het overlijden is. De groene lampjes branden nog wel maar apparaten die erop aangesloten zijn krijgen geen internetverbinding meer. Tijdje de stekker eruit gehad hielp niet. Hij is nu 5 jaar oud. Moet wel zeggen dat ik vanavond flink bezig geweest ben met omprikken van UTP-stekkers zonder eerst de spanning eraf te halen, weet niet of ik de switch daar zelf mee om zeep geholpen heb.

Dat die daardoor overleden is, is niet echt aannemelijk, tenzij je misschien zeer sterk statisch geladen zou zijn, maar dan nog is de kans extreem klein.
UTP kabels zijn gewoon in en uit te steken terwijl de apparaten aan staan.

Goed om te horen in ieder geval dat je de oorzaak hebt weten te achterhalen.

Helder. De oorzaak bleek toch iets anders te zijn. Ik had een nieuwe kabel tussen Fritzbox en switch gemaakt, die bleek niet goed te zijn. Waarschijnlijk draadjes verwisseld. Nieuwe stekkers geknepen en nu krijg ik netjes 1Gbit/s op de lange kabel, ook via de switch (die gelukkig dus niet overleden is).

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.