1Gbit = 977 Mbps

Beste @KoffieNu ,

is het een idee om jouw (zinnige) terloopse opmerking :

als apart item op te nemen ?
Ik kan me voorstellen dat in de toekomst meerdere klanten zichzelf deze vraag stellen. Dan is het fijn als ze het hier vlot kunnen vinden … …

(misschien moet een moderator dat (met jouw toestemming) doen)

Mag van mij, kan zelfs nuttig zijn om op te nemen in de bestel pagina/faq. Voor mij persoonlijk niet echt een issue (ik betaal voor GB bij FC even veel als 50 Mbit bij KPN, en haal ± 700 Mbps, is meer voor dezelfde kosten)

Ze verkopen de snelheid inclusief de overhead om de data te transporteren.(Bruto)
Jij verwacht 1000Mbps Netto.
Doe maar eens een snelheidstest op 2 pc’s tegelijk, dan is het weer minder.

En in de praktijk maakt 977 of 1000 ook niets uit.

Toch vind ik het raar, ik had eerst een 200mbit abo. Toen haalde ik down snelheden van boven de tweehondert, en up tegen de 280 aan. In dat kader is het raar, dat 1Gb anders gecapt wordt dan een 200mbit lijn. Aan de aansluiting kan het ook niet liggen, want die is 10G :wink:

Heb net even opgezocht, daar die 977 Mbps mij wel bekend voorkwam en ja hoor op de overeenkomst die ik in 2021 afgesloten heb staat ook gewoon dat de snelheid 976 Mbps zal zijn, met een asterisk erbij.

Daaronder:
(*) Dit is de geschatte maximale snelheid op jouw aansluitadres. Deze snelheid wordt ook aangegeven bij de postcodecheck op de website en tijdens je bestelling. De minimale snelheid is tenminste 75% hiervan en doorgaans ligt de beschikbare snelheid rond de 85%. De werkelijke snelheid hangt af van de apparaten die jij gebruikt en of je wifi gebruikt.

De link tussen de modem en de exchange is (bij mij) 1000.00 Mbps.
Dus wat dat betreft is het technisch niet mogelijk om meer te halen.
Ik kan mij voorstellen dat bij een 200 Mbps abonnement de linksnelheid tussen modem en exchange ook 1000 Mbps is, dus dan is er ruimte om iets meer toe te laten daar de snelheid softwarematig geknepen zal worden op wat het abonnement belooft.

2 likes

1000 (KB) vs 1024 (KiB).
(SI eenheden), er zijn ook Kibi, Mebi, Gibi etc. maten (2^n = 1024, 1024^2, 1024^3 etc.) correct aangeduid met Kib, MiB, GiB.
Schijf capaciteit is vroeger gemeten in Bytes, later in blokken (sectoren) van 128, 256 of later 512 bytes. (lange tijd industrie standaard), nu kan fysiek ook 4KB veel voorkomen. maar blokken van 2 ^ n bytes.
Schijf fabrikanten zijn zich zeer bewust van het juiste gebruik van SI eenheden en noemen een capaciteit in MB, GB, TB.
Als schijf fabrikanten zich niet van eenheden etc. bewust waren bestonden de schijven gewoon niet.

Datacom heeft NOOIT die 2^n factor gebruikt. 1Gbps = 10^9 bps. exact.


Dan B != b., ken uw eenheden.
B = bytes, veel capaciteit (opslag etc.) is uitgedrukt in bytes en dat zijn mootjes van 8 b (bits).
Datacom eenheid is ALTIJD b en transport capaciteit is altijd bps = bits per seconde.
De tijds eenheid is een belangrijk onderdeel van transport capaciteit.


Aanvulling 1Gbps is de lijn snelheid waarmee een Netwerk controller signalen op een kabel/glasvezel van verzenden.
Zodra er pakketten van gemaakt worden is er overhead… headers, checksums evt. start/stop signalen, minimale gaps tussen pakketten etc.
Zijdelings maar wel relevant, wat zit er in een pakket:
[ethernet header] [VLAN tag] [ppp header][ip vX header] [DATA] [ip Checksum] [ppp checksum] [ ethernet checksum] [gap]

DATA =

  • [tcp header] [packet data]
  • [udp header] [packet data]

[packet data]

  • DNS pakket
  • HTTP segment
  • FTP segment

aan de hand van de packet data worden de capaciteits metingen gedaan de rest is NIET zichtbaar.


200Mbps, 50Mbps zijn geknepen verbindingen waarij de Router aan de ANDERE kant van jouw verbinding een schatting maakt van je snelheid en die dan beperkt tot de ingestelde snelheid door af en toe even te pauzeren / pakketten in een wachtrij te plaatsen tot de meting van de effectief de ingestelde snelheid benaderd. De werkelijke snelheid van de signalen zal 10, 100 of 1000Mbs zijn. (lijn snelheden).

Glasvezel is in principe altijd symmetrisch m.b.t. snelheid, de rate-limiting maakt daar wel verschil in.
DSL is een beetje anders daar worden een aantal tijdslots (cel) toegewezen aan beide verbindingsdelen en het aantal tijdslot’s bepaald
de capaciteit van een verbinding. (een tijdslot is ongeveer 32 bytes groot), zonder retransmit.


Veel metingen meten niet de werkelijke lijn transmissie snelheden, maar de transport capaciteit… dw. de test software kan op verschillende manieren een hoeveelheid data oversturen in een bepaalde tijd. Veel software doet een FTP transfer waarbij er nogal wat variabelen zijn (disksnelheden, OS overhead( voor lezen/schrijven file, data transport) waarbij data transport weleens het kleinste aandeel kan hebben.
Er is andere software die een reëler beeld geeft waarbij een dedicated zender en ontvanger die random data stuurt en verschillende packet sizes. Daarbij is de overhead dan minder, maar nog steeds niet 0.

2 likes

heerlijk, zo 'n uitleg :smiley: !
Dank je