2 adres ranges door Dubbele DHCP?

Na een stroomonderbreking start het modem opnieuw op. Gek genoeg worden mijn beide NAS ‘n verbonden met t gastennetwerk. De andere apparatuur met het modem.
Hoe kan dit gebeuren? 2 netwerkranges uitgedeeld door DHCP? Hoe los ik dit op?

Naast bv 192.168.178.41 bestaat 192.168.179.41

Ter aanvulling, bij mijn weten deelt alleen de modem adressen uit…

Of deelt de Mesh repeater ook adressen uit?

Zou het kunnen dat de 192.168.178.x via de ethernet interface binnenkomt en de 192.168.179.x via een wifi interface? Of andersom.

Dit zijn standaard ranges van de FB, de 192.168.178.x voor het reguliere netwerk en de 192.168.179.x voor het gasten netwerk. De mesh repeater zal geen DHCP server moeten zijn en dus ook geen IP’s moeten uitdelen. Weet het niet zeker, maar denk zelfs dat die dat niet eens kan. Al die verzoeken zouden door de FB moeten worden afgehandeld.

Hi
De 179 wordt toebedeeld aan de NAS. Deze heeft geen wifi…

Ik denk dat ik je initiële bericht dat verkeerd begrepen heb. Het is niet zo dat de NAS zowel een IP uit de 178 als de 179 range krijgt toegewezen, maar gewoon 1 op uit de 179 range en al je andere apparatuur krijgt een IP uit de 178 toegewezen? In dat geval zal je NAS vermoedelijk aangesloten zijn op de laatste LAN poort van je FB? Die poort staat dan ingesteld voor gastnetwerk gebruik. Dit kan je wijzigen onder Home Network en dan uit m’n hoofd het tweede tabblad (netwerkinstellingen oid).

Dat zal t zijn!! Thnx!

Probleem opgelost!! :man_mechanic:

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.