2 vdsl modems aangeboden

Ik heb twee modems liggen waar ik niets meer mee doe, terwijl ze wellicht voor een ander nog wat plezier kunnen opleveren.

  • ZTE H186: weinig gebruikt omdat ik maar een enkele lijn heb, en dit modem bedoeld is voor een VDSL2 bonding lijn. Je kan vrijwel niets instellen aan dit apparaat, het is echt een modem, en niets meer (dus geen router, die moet je erachter gooien). Het modem werkte bij mij prima op de enkele lijn met een OpenWRT router, kan een MTU van 1508 aan (waardoor je dus 1500 krijgt op je internet lijn). Je kan wat info vinden in dit draadje: VDSL pair bonding modems en bridge mode (inclusief mijn gemekker over het niet halen van de maximale upload snelheid).
  • TP-Link TD-W9980: dit is een oud modem dat ik in het verleden heb gebruikt toen de snelheid van mijn lijn ongeveer overeenkwam met wat er uit de firmware te trekken viel. Het is geen 35b modem, hij kan wel vectoring met de juiste firmware, dan zit je op 17a en haal je tegen de 80Mbps. Probleem met dit modem is dus eigenlijk de VDSL snelheid, en qua OpenWRT support zijn er ook nog wel wat puntjes. Zie onderandere mijn geblaat in de “known issues” en “Install DSL Drivers” op [OpenWrt Wiki] TP-Link TD-W9980 / TD-W9980B. Ik denk dat dit modem dus alleen nuttig is voor mensen die willen experimenteren met OpenWRT op dit modem. Er draait al OpenWRT op, dus over het installeren daarvan hoef je je niet druk te maken (met alle hacks die er genoemd worden). Ik denk dat wil je er plezier van hebben, je je eigen OpenWRT images moet bouwen waar je de patches van mijn branch in wil gebruiken (maar ze zullen waarschijnlijk eerst geport moeten worden naar een recentere versie van OpenWRT).

Ik hoef in principe niets te hebben voor deze apparaten, en het liefst hoef ik ze ook niet op te sturen. Als je interesse hebt stuur me dan even een berichtje, dan kijken we even naar de mogelijkheden.

Op de ZTE H186:
Klopt het dat de LEDs van de rode poort (gele poort is alleen management LAN) uit blijven zolang de DSL poort niet is aangesloten ?

Ja, zodra de VDSL data link actief is gaat de LED branden.