2 vragen over techniekverhuizing

Hoi,

Ik stap volgende week over van techniek. Het adres blijft ongewijzigd. Het is nu Freedom Fiber 100 via KPN en het wordt Freedom Fiber 1Gbit via Fiber Crew. Er komt een monteur. Gezien mijn eigen 7590 al een paar jaartjes oud is, heb ik besloten een nieuwe te gaan huren. Er wordt morgen een pakket hier bezorgd, ik neem aan dat de nieuwe 7590 daarbij in zit, hoewel in de mail van Freedom alleen “ZTE Optical Network Terminal (ONT)” staat vermeld.

Twee vragen:

  • Er staat in de standaard instructies dat ik de avond ervoor de FB moet uitschakelen omdat anders de omzetting misschien niet goed gaat. Geldt dat in mijn geval ook? Ik zat en blijf immers gewoon bij Freedom.
  • Liefst zou ik alle instellingen van mijn huidige 7590 automatisch willen overzetten naar de nieuwe 7590 via een exportfile oid, zodat ik niet alles opnieuw hoef in te stellen. Ik doel met name op dect, voip, mesh en vpn. Is dat mogelijk cq verstandig? (als in: zit er in de nieuwe 7590 misschien een profiel dat ik op de oude niet heb? Kan ik van de monteur verlangen dat hij dit uitvoert? enz.)

Ik zou (ook) je NTU of whatever ander elektrisch ding dat nu op je fiber zit, uitzetten.
De ONT doet mij denken dat je op xxGPON zit/komt en ook dan kun je daarmee prima je FB7590 blijven gebruiken. Huren van een box, zelfs als je hem niet gebruikt, is sws zorgeloosheid “kopen”.

Inzake FB7590’s: maak een back-up die je dan later op eenzelfde of andere FB (naar keuze geheel of deels) weer kan inlezen.
Ik vermoed dat de monteur de nieuwe 7590 as-is in standaardmodus werkend maakt en verder - tenzij appeltaartje of zo - niet jouw dingen zal/wil/gaat terugzetten.
Op de 7590 zit bij mijn weten niets speciaals dat nodig is om verbinding te maken met/voor Freedom.

Instellingen terugzetten wanneer je verbinding eenmaal werkt - maak ook daarvan een back-up - is iets dat je zelf kunt doen.
Ik raad je wel aan om gedurende, alles behalve de aangesloten laptop/pc gebruikt voor restore, af te koppelen en ook je wifi FF uitzet. Dit voorkomt kruislingse/ongewenste situaties.

Suc6, slaap rustig en laat weten of en wat het geworden is.

Yup, het apparaat dat aan je fiber zit moet uit (of afgekoppeld). Je gaat van AON naat PON en AON apparaten levert problemen op een PON netwerk, omdat PON vanaf de wijkcentrale een gedeeld netwerk is ipv 1 op 1 verbindingen. Als je nu een NTU hebt, de voeding afkoppelen, als je fiber direct op de FritzBox zit dan moet je die of uitzetten of afkoppelen.

Vanaf 7.56 kun je de gegevens ook anders overzetten.
Beide boxen moet minimaal deze versie hebben.
En de nieuwe moet op fabrieksinstellingen gezet zijn.
Gewoon met een ethernet kabel.
De ouderwetse back-up, moet je wel even doen, mocht het mis gaan.

Er is ook een video met uitleg.
Helaas wel in het Duits.

1 like

.1.
Het apparaat direct-aan-het-glas moet een tijd uit. Als dat niet de Fritz-router is, dan zou je die aan kunnen laten, maar waarvoor?
Na de ‘wissel’ zit er (vanuit de wijkcentrale gezien) dus NIETS aan jouw kant (want dat staat UIT)
De monteur zal o.a. de toegestuurde ONT aansluiten en het serienummer daarvan registreren in de wijkcentrale. Vanaf dat moment accepteert de wijkcentrale alleen nog appareten met precies dàt serienummer.

.2.
Maak vóóraf een BackUp van jouw huidige Fritz7590 (=-> menu =-> systeem =-> backup)
Zorg dat de oude het meest recente FritzOS heeft (is in 2023-nov 07.57, zie Index of /fritzbox/fritzbox-7590/other/fritz.os/ )

Zorg dat de nieuwe Fritz7590 hetzelfde actuele FritzOS heeft (=-> menu =-> systeem =->update =->Nieuw-FritzOS-zoeken)

Als de monteur het werkend heeft opgeleverd,
maak dan éérst van deze situatie een BackUp van jouw nieuwe Fritz
(voor 't geval ergens verder iets mis gaat)

Nu heb je de keus:

  • het “oude” backup bestand van de oude Fritz7590 inlezen
    ( is het minste werk )
  • alle instellingen weer handmatig ingeven
    ( twee voordelen: .1. er komt geen ‘vuil’ mee
    en .2. een mooie gelegenheid om de boel de schonen )

De keus is aan jou, Freedom, weet je wel.

Laat ja hier het resultaat weten? , is aardig voor andere community-leden.

1 like

Vandaag het pakket ontvangen. Er zat alleen een ZTE ONT in, geen Fritzbox waar ik al bang voor was. Misschien had ik hem dan toch niet aangevinkt tijdens de aanvraag. Dat wordt een gevalletje helpdesk.

Okee, ik zal de avond ervoor de oude FB e.d. van het stroom halen. En voor het maken van de backup ga ik aan de slag met jullie uitleg.

Bedankt voor jullie uitleg en tips! Ik laat het zeker even weten hoe het gegaan is zodra het allemaal achter de rug is!

Je bestaande 7590 kun je evt. prima gebruiken en hoeft ws zelfs niets in/aan veranderd te worden. Suc6

Hmm, dat is wel interessant. En dat ik dan pas een nieuw modem neem als de bestaande kapot gaat. Denk ik even over na!

in een paar plaatjes de config van jouw oude Fritz in de nieuwe situatie:
de Wizard “internet-toegang-instellen” verandert alléén dàt en laat overige instellingen het zelfde.

Let op:
start deze wizard pas nádat de nieuwe toestand bestaat;
de ONT wordt straks met (liefst een CAT6-utp-kabel) de WAN-poort van de Fritz verbonden.

in plaatjes:

( verder kan ik niet laten zien, omdat ik dan mijn situatie verwoest;
het wijst zich wel; je komt uiteindelijk uit op: )

Happy Switch gewenst !

1 like

De techniek-overstap is gelukt!
Monteur zou tussen 11 en 13u komen en was er al om 11u. Supervriendelijke gast. Heeft met een halfuurtje alles voor elkaar gekregen. Hij moest ergens heen bellen want er stond kennelijk geen signaal op de lijn maar dat was met een paar minuten gefixt. We hebben mijn bestaande fritzbox gebruikt, ik geloof niet dat hij er iets in hoefde aan te passen maar hij moest er wel even in kijken (in de web-interface).
De NT-kap is verwijderd, daar is een andere rechthoekige kap voor in de plaats gekomen. Bovendien is het ZTE ONT-kastje toegevoegd. Ik vind het eigenaardig dat er per saldo dus een extra apparaat bij is gekomen, maar goed. Wat scheelt is dat die nieuwe kap geen stopcontact beslaat, de ZTE wel, dus per saldo kostte het me geen extra stopcontacten.
Ik heb nu een stabiele verbinding van 933/923 up/down en daar ben ik blij mee.

Kortom hier zit een tevreden klant. Dank aan Freedom, de monteur en andere betrokkenen die deze overstap mogelijk gemaakt hebben. Dank ook aan jullie, community, voor de tips die ik hierboven ontvangen heb.

4 likes

In de oude situatie zat dat extra apparaat geïntegreerd in de “kap”, vandaar ook dat je daar een stekker op had zitten. Nu is die “kap” eigenlijk vervangen door niks meer of minder dan een patch, zonder actieve apparatuur dus. Zie het als de kabel die binnenkomt die een stukje verlengd wordt. De ZTE ONT zet nu het licht (glasvezel) signaal om in een electrisch (koper) signaal. Per saldo dus niet meer apparatuur, alleen verplaatst. :slight_smile:

1 like

Ah, als je het zo zegt klinkt het wel logisch. Bedankt.