4Gbit via KPN ook mogelijk via Freedom?

Vanaf 25 oktober biedt KPN de optie om via XGS-PON 4Gbit af te nemen. (zie Tweakers:
KPN begint over twee weken met 4Gbit/s-abonnement voor vast internet - IT Pro - Nieuws - Tweakers).

Gaat Freedom dit ook aanbieden?

1 like

Mooie oplossing om met het hele huizenblok zelf op Ă©Ă©n connectie te gaan zitten.

Op zichzelf is een abbo van €67,50 dan niet duur waarbij ik vermoed dat een Freedom flink meer in de pocket zal (moeten) gaan zitten. Benieuwd ook wat de oversubscriptie op dat soort (PON) verbindingen is.

Ik blijf mijzelf altijd wat afvragen wat een gemiddeld huishouden moet met 1Gbit, laat staan 4Gbit. Maar goed, ik ben een hobby-is-t die genoeg heeft aan 50mbit en de rest zeer tevreden is een stabiele 100mbit.

Grappig is ook het marketing prijsverschil tussen 200Mbit en 1Gbit: € 50,00 vs € 52,50. Mooie manier om mensen gek te maken en ze wijsmaken dat momenteel 1Gbit zoveel extra zou moet kosten.

Dat mag alleen niet bij vrijwel alle providers (verbinding delen buiten je huishouden). :wink:

Gôh… :innocent: waar ik wel’s kom, delen mensen vrolijk via hun Wifi hun connecties.

Maakt alleen maar duidelijk dat het verdienmodel, het echte doel is.
Doet mij denken aan de beginperiode (chello voor de connctie met abbo’s bij xs die ook een proxy had en werd geweerd) en wij fungeerden als onbezoldigd “ISP” in dop met een heel dikke proxy voor de “wijk”. Nooit een cent aan verdiend maar wel heel veel geleerd (ook met hoe allerlei pluimages in elkaar staken).
Een 4Gbit connectie die is prima op te splitsen voor makkelijk 10 huishoudens, wordt dat opdelen interessant.

Dingen kunnen best goedkoper & anders, alleen is dat ongewenst en wordt er een race georganiseerd met dikker, sneller. Wat ik bizar vind is de prijs voor die 4Gbit en dan meedingers vooral bewust afknijpen zodat ze achterop komen te zitten.

1 like

Ach het is gewoon een manier om nog meer klanten van Ziggo weg te lokken.
In de praktijk ga je nooit deze snelheid halen. De “andere kant” zal snel de bottleneck zijn.
Het is ook maar de vraag of je computer en router dit gaat bijhouden.
Het is een marketing truc van KPN.

Om eerlijk te zijn, hier hadden we met z’n 2’en genoeg aan 20 Mbit toen dat via xs4all nog kon. Die snelheid ging via 40 naar 50 (met de bijbehorende prijsstijgingen) en de enige reden dat ik nu 1G heb is dat deze via de FC belichter even duur is als 50 M bij KPN. (en af en toe is iets meer dan 50 M wel prettig)

Bijna niemand gaat echt iets merken van meer dan Gbit bij normaal gebruik. Een collega al 10 Gbit in huis liggen, daar zijn nu de disken de bottleneck als ie iets binnen wil halen.

Ik ben benieuwd of de fibercrew verbindingen geupgrade worden indien mogelijk.

Een blok aansluiten is inderdaad ook een prima optie.
Ik zat meer te denken aan het opzetten van een TOR end-node voor mensen die geen toegang hebben tot vrij internet (met een extra IP voor die node natuurlijk)

1 like

Bij Freedom wachten we nog even af om de volgende redenen:

  • Wordt de snelheid ook daadwerkelijk gehaald, dus eerst testen of we dit klanten kunnen leveren of dat we alleen discussies krijgen of de snelheid ook daadwerkelijk gehaald wordt.
  • Er is momenteel nog geen hardware die wij uit kunnen en/of willen uitleveren di deze snelheid ondersteunt.

We doen het liever goed dan te snel.

5 likes

Dat snap ik! Ik was ook al aan het kijken, maar er is eigenlijk niets dat geschikt is zonder een nier te hoeven verkopen :wink:

AVM heeft dit jaar op de beurs een 7690 XGS-PON model gepresenteerd voor 10G glas, met een 10G lan poort.

Maar wanneer die daadwerkelijk op de markt komt…

  • MeTube! Video delen vanaf je NAS o.i.d. met de familie & vriendenkring & sportclub zonder dat ellendige YouTube of je blauw te betalen aan Vimeo. Maar 4 Gbps… echt, de eerste 10 jaar niet.
  • Backups mirroren met de familie & vriendenkring!

Your mileage may vary. Ik werk zelf nog wel eens thuis en schuif met data die soms enkele tientallen GB’s beslaan. Dan is 1 Gbps toch wel handig, zeker nu ook De Baas de bandbreedte op de zaak heeft verhoogd. Maar ik geef toe, dat komt denk ik niet vaak voor.

Voor zakelijk gebruik, loont de snelste verbinding (bijna) altijd.

1 like

vandaag op Tweakers

Hoi

Is Freedom in deze een KPN klant?
En moet ik hiervoor mijn huidige netwerkkaart vervangen door een 10 Gbps exemplaar? En de cat5e naar de NT door cat6? En krijg ik dan ook andere IP adressen?

Als ik het goed begrijp heeft het aanpassen van de reverses / ptr records nogal wat vertraging opgelopen. Als de omzetting inderdaad gepaard gaat met andere IP adressen lijkt het me verstandig als Freedom een webinterface bouwt voor het aanpassen van ptr records voor dat KPN massaal (ongevraagd) gaat omzetten. Wat mij betreft is een internet verbinding zonder matchende ptr’s een niet functionele internet verbinding.

Vr.Gr,
Rob

2 likes