554 5.7.1 Spam message rejected

Sinds 1 december heb ik probleem met het laten versturen van emails door mijn Fritz.box 7590 van de logfiles van de afgelopen 24 uur. Dat gebeurde tot die altijd netjes om 00.01 uur.

Sinds die tijd krijg ik alleen deze reactie: “E-mail kon niet worden afgeleverd. SMTP-server meldt: ‘554 5.7.1 Spam message rejected’. [4 meldingen sinds 06.12.24 00:00:45]”

Ik heb het send-to adres al veranderd naar buiten freedom, naar een gmail en naar een proton email, maar dat maakt niets uit. Het zit in de SMPT server van freedom/soverin. Oh ja mijn wachtwoord voor freedom account is al veranderd, de fritz.box draait v8.00, dit is laatste OS.
Trouwens vanuit mijn email client Thunderbird kan ik via de smtp.freedom.nl server met mijn freedom account gewoon emails versturen…rara raadsel!

Helaas heeft freedom helpdesk geen oplossing. Ook al werd ik na 60min eindelijk doorgeschakeld naar de backoffice, maar die weet het ook niet.

Heeft iemand hier dit probleem ook en / of weet iemand een oplossing?
Bedankt alvast.

Ik mag glad aannemen dat Freedom bij een Soverin een ticket heeft uit staan en zij daar jouw mail (aanvraag) kunnen tracken/tracen.
Mogelijk kan je een trace maken van de FritzBox waarin zichtbaar zal zijn wat de mail-interactie is.

Dat gezegd hebbend, is de smtp server van Soverin een uiterst selectief kritisch ding dat zich vooral richt op (menselijke) gebruikers en minder bruikbaar voor machinaties.
Mogelijk zijn bepaalde (tsl/ssl) keycombinaties opgerekt.

Diverse van mijn “bijzonder” platte (log)mailtjes, stuur ik inmiddels weg via andere kanalen. Om ze toch afgeleverd te krijgen bij mijn freedom account, gebruik ik o.a. de hoepel via Amazon.

Dank @Larry voor de reactie. Ik zal nog even bij de freedom helpdesk vragen of ze mijn probleem al hebben doorgezet naar Soverin.

Ja het probleem is doorgespeeld naar Soverin.
Afwachten.

Zelf heb ik ook al gedurende al wat langere tijd problemen met afleveren van mail naar mijn eigen domein via apparatuur/scripts die zich bevinden bij mij thuis. Sommige mail gaat systematisch goed, maar steeds veel meer gaat systematisch niet goed met bovenstaande foutmelding. Ik kan nog niet de vinger erachter leggen wat het precies is. Ook met mail van mijn Fritzbox gaat het fout.
Met een python script probeer ik de variaties te vinden wanneer het wel/niet goed gaat.
Het volgende gaat bijvoorbeeld goed (maskeer mijn eigen domein hierin):

From: test@XXX.XXX
To: test@XXX.XXX
Subject: TEST 02: from=test@XXX.XXX -> to=test@XXX.XXX
Content-Type: text/html

data

en het volgende gaat fout met de 5.7.1 melding:

From: test@XXX.XXX
To: test@XXX.XXX
Subject: TEST 2024-12-08
Content-Type: text/html

data

Het enige verschil zit in de Subject, de rest is hetzelfde. De spam score van het bericht dat goed gaat is:

X-Soverin-Spam-Result: default: False [-0.34 / 15.00];

Zoals ik dat interpreteer is dat heel goed.

Wat ik niet begrijp:

1. De melding 5.7.1 suggereert dat het gaat om spam, maar waarom wordt spam geweigerd, het zou toch in de spam folder terecht moeten komen
  2. Wat in het onderwerp zorg ervoor dat het spam wordt in bovenstaand geval?

Jammer genoeg is het nog ingewikkelder, als ik de payload van het bericht wijzig, dan kan het weer anders worden. Het zou fijn zijn als er meer informatie beschikbaar zou zijn van wat werkt en wat niet werkt.

5.7.1. kan van alles betekenen, meestal vanwege een (beveiligings)instelling die zorgt dat een mail niet wordt bezorgd.

Wat de precieze reden is, zonder inzicht hebbend tot de Freedom/Soverin configuratie, speculeren op grond van vermelde teksten zoals ‘Spam message rejected’.
Om het echt te onderzoeken en pinpointen, is het van belang dat je de situatie kan reproduceren.

Controleer dan ook of de Fritz überhaupt een (test)mail kan sturen door, op het push instellingsscherm, de mail opnieuw in te stellen en het vinkje “Test email sending after adopting the settings” te activeren.
Probeer ook te kijken of verandering van de mailafzender, invloed heeft.

Lukt dat allemaal doe een poging maar blijf je op de betreffende mailbox 5.7.1ś houden, probeer dan een mailalias als target.
Heb je nog een mailbox over, activeer die met een dummyadres en ga opnieuw daarmee de testcyclus in.

Dit allemaal om te pinpointen of en waar(mee) het probleem zich lijkt voor te doen.

Hoe dan ook, moet de 571 afwijzing met precieze reden ergens in een - Soverin - log zijn vermeld. Dat uitzoeken kost in verhouding (personeels) resources.
Vermoed dat Freedom helpdesk zelf geen directe toegang heeft zal hebben tot maillogging e.d. en dit dan via Soverin-beheer (extra kosten?) verloopt.

Na wat verder testen, waarbij ik dan varieer in onderwerp alleen, het to/from veld blijft hetzelfde, zie ik dat de volgende “Subjects” worden geweigerd:

1. TEST 2024-12-08
  2. TEST 04: 2024-12-08
  3. TEST 04= 2024-12-08
  4. TEST 04=

en de volgende worden toegestaan:

1. TEST 04: datum=2024-12-08
  2. TEST 04= tafel
  3. TEST 04= tafel 2024-12-08

Ik ga nog even verder testen, het zit niet alleen in een overvloed aan cijfers

Soverin heeft het spam filter voor de geweigerde mailberichten afkomstig van de fritz.box anders ingesteld. Daarna gaat het weer goed.

1 like

Begrijp ik dat Soverin dus oorzaak was van jouw issue ?

Los hiervan zou ik willen blijven weten wat nu exact en hoe de implementatie van dit soort dingen zijn.

Ja klopt, het probleem kwam bij Soverin vandaan. Ik weet niet wat ze hebben zitten prutsen bij Soverin aan hun spam blokkeringsinstellingen, maar daarna ging het goed…tenminste tot ik gisteren plots tot de ontdekking kwam dat er meer emails die aan mij gericht zijn door Soverin worden geweigerd en worden verwijderd. Erg bedenkelijk. Ik zal daar nieuw topic over starten. Heb een helpdesk melding bij Freedom hierover gemaakt.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.