5590 Fiber niet in standaard programma Freedom

Maart 2023. Glas wordt aangelegd in de straat. Gratis als je 1 van de deelnemende internet providers contracteert. Wij (zakelijk) zitten op KPN en hebben de standaard Experia Box laten vervangen door een Fritzbox 7583 omdat wij twee VLANs gescheiden moeten kunnen aanbieden aan de router (bekabeld; 2e VLAN op LAN-poort 4). Twijfels over de mogelijkheden bij Freedom maar Freedom had bij mij nog de reputatie de ‘technische’ club te zijn waar meer mee kan (voormalig XS4All). Accountmanager van glasprovider regelt telefonische sessie met technici van Freedom. Situatie uitgelegd en expliciet gevraagd naar de ondersteuning van 2 bekabelde VLANs (dus geen Wifi Guest access!). Werd volmondig bevestigd dat dat geen probleem was.
10 maanden later: glas wordt geactiveerd. Geleverd: een Fritzbox 5530. Ondersteunt geen 2e bekabelde VLAN. Gereclameerd dat er 5590 Fiber nodig is voor de beloofde functionaliteit. Is de vergelijkbare tegenhanger van de 7583 voor DSL die je bij KPN probleemloos krijgt. Freedom weigert vervolgens deze router te leveren. Zit niet in het ‘standaard’ programma. Koop hem maar zelf is het antwoord.
Uitermate teleurgesteld in Freedom. Maken beloftes niet waar. Jammer dat ik de namen van die technici toen niet genoteerd heb en e.e.a. niet formeel heb laten vastleggen anders zou ik hierover een formele klacht hebben ingediend.
Voor wie nog met Freedom zaken wil doen: ben gewaarschuwd. Het is geen XS4ALL meer.

1 like

De workaround kan zijn:
Guest Wifi aanzetten en bv. LAN4 ook instellen hierop.

Dan heb je wel VLAN’s… Of dat voldoende is weet ik niet.
Ik gebruik geen Fritzbox, maar een zelfbouw router en overweeg om naar OPNsense over te stappen.

Je ontvangt een melding als iemand je @naam noemt of een bericht van je beantwoordt.

Freedom is opgezet door een aantal oud XS4ALL mensen, dat wil niet zeggen dat ze alles net zoals XS4ALL kunnen regelen.
Er is een schaalgrootte verschil tussen een ONAFHANKELIJKE ISP en een KPN/ZIGGO/ODIDO Bulk ISP.

De 5530 heeft gewoon LAN gast toegang, net als de 5590, alleen dan via LAN3. Instellen via Thuisnetwerk → Netwerk → Netwerkinstellingen → “Toegang voor gasten voor LAN 3 actief”.

@WoSp Net gecheckt en warempel je hebt inderdaad gelijk! Dit is de vergelijkbare functionaliteit die bij de 7583 op poort 4 zit. Heb ik daar nu gewoon straal overheen gekeken?? Kan ik me bijna niet voorstellen. Is de OS ondertussen misschien ge-update? Kennelijk ben ik met teveel dingen tegelijk bezig… Waarom kreeg ik die tip niet van de helpdesk waar ik 2 keer meer gebeld heb?
Dank voor de tip!

Geen idee, misschien was de vraag niet duidelijk voor ze of wisten de betreffende medewerkers het gewoon niet. Sebas van de helpdesk weet het in elk geval wel, want ik weet het van hem. :slight_smile:

Er zijn nog steeds “aanloop problemen” op de helpdesk en soms gaat het niet zoals het moet en dat zou ik ook liever anders zien. Maar, er zitten weldegelijk echt mensen met know how op de helpdesk bij Freedom, dat heb ik zelf meermaals ervaren. Jammer dat nog niet alles gaat zoals zou moeten en waarschijnlijk duurt dat ook nog wel een tijdje. Kleine twee weken geleden heb ik 2 tickets ingelegd, 1 voor een geconstateerd probleem met de routering in het FI netwerk en 1 voor aanpassen rDNS. Het routeringsprobleem is supersnel opgelost en teruggekoppeld (zie dat bij een Ziggo of KPN überhaupt maar eens voor elkaar te krijgen) en de rDNS is vandaag pas afgehandeld. Jammer, maar dat is op dit moment dan maar even zo. Niks (en niemand) is heilig en er is altijd ruimte voor verbetering, maar onderaan de streep denk ik dat we erg blij mogen zijn dat een provider als Freedom bestaat, ik wel in ieder geval. :slight_smile:

2 likes

@WoSp Nog eens gecontroleerd want ik begon aan mezelf te twijfelen. Twee dagen na de installatie heeft de router inderdaad een OS update gedaan van 7.29 → 7.58. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de LAN3 guest access er in de 7.29 nog niet in zat. Ik heb alle settings wel 6 keer nagekeken toen. 7.50 is volgens de changeinfo ook een vrij uitgebreide geweest. Wellicht heeft het daar in gezeten. Maar in ieder geval is mijn probleem opgelost nu.

vandaar vaak de tip om altijd te upgraden: dan heb je alle nieuwe functies onder de vingers.
Voor alle AVM-Fritz-producten zie je de huidige stabiele versie voor hun Fritz-producten op (de Duits-talige tabel) FRITZ!Box | AVM Deutschland

Nieuwe ontwikkel-versies (zonder garantie!) vind je op FRITZ! Lab | AVM Nederland

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.