7590AX - oude firmware versie - geen update beschikbaar

Op internet zag ik dat er werd gepraat over firmware versie 8.25. Even mijn modem bekeken, ik zit nog op versie 8.02.

Even “Nieuwe Fritz!OS zoeken “ gedaan en “Uw FRITZ!OS is up-to-date.”. Nu vind ik ook terug dat 8.10 en 8.20 al enige tijd bestaan. Nu had ik wel de optie gevonden om zelf de firmware te downloaden van AVM zelf en het bij te werken, maar ik lees ook over problemen zoals Fritz!box 7590 (Freedom) na laatste firmware update werkt niet meer en is niet meer bereikbaar - INTERNETTOEGANG - Freedom Community. Deze thread stopte echter per januari 2025.

Mijn vragen voor de community;

• Welke versies hebben jullie draaien?
  • Hebben jullie met ‘Nieuwe Fritz!OS zoeken’ deze kunnen vinden/installeren?
  • Waren de (telefoon, internet) settings behouden na installatie?
  • Waren er nog andere issues?

De router is natuurlijk essentieel voor je internet maar ik ervaar soms licht wat problemen zoals wifi/mesh storingen en de nieuwe versie zou de stabiliteit vergroten. Daarom zit ik te kijken om dit wel te proberen, afhankelijk van jullie antwoorden.

8.25 kwam eind maart uit voor de 7590AX
Best kans omdat je de vorige overgeslagen hebt, je nu geen update meer krijgt.
En als er echt iets mis is, wel weer een aanbod krijgt.

En dat probleem met de 7590 stamt uit de begintijd van Freedom.
Er zijn toen Fritzboxen met branding uitgegeven.
Dat was noodzakelijk, omdat de firmware Freedom instellingen nog niet kende.
Na de volgende update, was branding niet meer noodzakelijk.
Recoveren verwijderd de branding gegevens en is daarom extra beveiligd.
Het vergt meer kennis, om dit te doen.

Als je op de OverzichtsPagina van de FritzBox naar nieuwe zoekt, dan gaat dat niet altijd goed.

DE plek om dit te doen is onder =-> Systeem =-> Update

Onder FritzOS kun je NU zoeken naar een nieuwe versie (zie afb)

Onder Auto-Update kun je automatisch zoeken AAN zetten ( staat bij jou wellicht UIT ? ) Dan zoekt jouw FritzBox op een willekeurig moment, zodat niet de hele wereld op het zelfde moment gaat downloaden.

Mijn 7590 zit op versie 8.20 automatisch geïnstalleerd op 9 februari 2025.
Als ik wil updaten dan zie ik dat 8.25 beschikbaar is. (Ga dat nu even niet doen omdat we TV aan het kijken zijn.)

Edit: De automatische update naar 8.25 heeft toevallig net vannacht plaatsgevonden (20 april 2026).

En uitrollen van een nieuwe firmware, komt niet bij iedereen tegelijk.
Soms doen ze b.v. een ander land eerst.
Met de hand downloaden, kan altijd.

Wat betreft de vragen/feedback:

• Hoewel ik vanaf het begin bij Freedom zit, ik heb de 7590 AX sinds 2023 omdat ik ben overgestapt naar glasvezel via Fibercrew (in het begin moest dit via KPN)
  • Onder Systeem / update geeft de ‘Nieuwe FRITZ!OS zoeken’ aan dat dit de laatste versie is
  • Onder Systeem / update / Auto-update staat deze op niveau III - “‘nieuwe FRITZ!OS-versies en nieuwe versies automatisch installeren (aanbevolen)”
  • Zelf heb ik nooit een update ‘overgeslagen’.
  • Dat het uitrollen niet bij iedereen tegelijk komt, begrijp ik. Maar ik zit nog op versie 8.02, terwijl 8.10/8.20 al langer uit zijn en nu 8.25 ook nog eens. Daarom vermoed ik dat mijn modem niet automatisch zal bijwerken.

Maar met de opmerking van Pauldebra die al op 8.20 zat en nu op 8.25 ga ik kijken voor de update. Ik laat het weten. Bedankt voor het reageren, ieder.

er is nog een extra manier om te updaten:

Ga naar de originele website Index of /fritzbox/
zoek daar jouw FB op, in dit geval dus fritzbox-7590-ax.
Onder de map other submap fritz.os staat de meest recente stabiele Fritz-OS voor jouw FB.
Bestand downloaden (ergens opslaan),
en in jouw FB onder de map =-> Systeem =-> Update =-> Fritz-OS-bestand het zojuist opgeslagen bestand inlezen in jouw FB.

LET op:
altijd éérst een backup van jouw FB maken, en
naderhand even door de persoonlijke instellingen lopen.

Ik heb nog even het gemopper over 7590ax 8.02 updaten opgezocht hier en daar.
En inderdaad, in sommige gevallen gaat auto update over in een foutmelding in het logboek.
Zoiets als: Installation of new FRITZ!OS prematurely aborted [16.0]
De fritzbox koud opstarten, door hem van de spanning te halen
Dan kort daarna, met een bestand updaten.

Dit geklier, heb ik ook wel eens bij een repeater.
Er is dan niet genoeg geheugen, om de update uit te voeren.

Ik zie dat er ook wel degelijk een foutmelding is, als je te lang geen update uitgevoerd hebt.
Dan kun je ook niet meer normaal updaten.