Aanbeveling publieke DNS server

Ik zit hier in het buitenland met een ISP die eindelijk ook IPv6 doet, alleen krijg ik voor DNS de publieke DNS servers van Google geserveerd. Die gebruik ik liever niet.

Ik zie dat er aardig wat publieke DNS servers zijn. Hebben hier mensen ervaring met publieke DNS servers en advies om een bepaalde aanbieder wel/niet te gebruiken?

PS: Ik moest hier juist ophouden met PPPoE en overschakelen naar DHCP om IPv6 te kunnen gebruiken! Het is een GPON verbinding met ZTE F601 ONT.

Heb je de site https://public-dns.info/ al nagelopen? Een die ipv6 en DNSSEC doet is wel aan te raden lijkt me. Ik draai al sinds '99 een interne DNS server die alle resolving doet, werkt prima en is licht genoeg om op een RPi 1 te doen (tip?).

BTW bij Freedom is het pppoe voor ipv4 en dhcp (over pppoe) voor ipv6, combinatie. Werkt prima, totdat de pppoe verbinding stuitert. (maar dat is mijn config, moet ik nog eens opvoeden)

Ik had die site wel gezien, maar kwam vrijwel geen IPv6 servers tegen. In de hele lijst zie ik nu wel een enkele IPv6 server. Ik zal 'm greppen op : en kijken wat ik overhoud en wellicht achterhalen wat voor partijen er achter die servers zitten.

Ja vandaar mijn verbazing. Ik had hier eerst enkel IPv4 over PPPoE waarbij ik moest inloggen met ISP gebruikersnaam+wachtwoord. PPPoE moest ik uitschakelen, over dezelfde ethernet verbinding kon ik een IPv4 DHCP request doen. Dan kreeg ik een 10.0/8 adres en werd ik via een captive portal in de browser gevraagd in te loggen met gebruikersnaam+wachtwoord. Daarna moest ik opnieuw een DHCP request doen, dan krijg ik een CGNAT 100.64.0.0/10 adres en werkt IPv4. Nadat de ISP IPv6 gefixed had, kwam die ook binnen. Zodra ik met een ander MAC adres aan kom zetten, moet ik eerst via die captive portal inloggen.
De (vrij lichte) router die ik hier heb, lijkt minder moeite te hebben met de nieuwe opstelling zonder PPPoE. Stiekem ben ik wel nieuwsgierig wat er zou gebeuren als ik een switch zou gebruiken in plaats van een thuisrouter/NAT doos…

Heb je ook al gekeken naar het onderwerp Vraag over DNS filter dienst in deze community?
Daar zeg ik iets over DNS4EU wat je zou kunnen gebruiken als publieke resolver.

Ai, dat topic had ik inderdaad gemist! Mijn excuses, dit is vrijwel een kopie.

Ik had inderdaad DNS4EU ingesteld, maar kwam toen dit tegen:

Op zich lijkt het een aardig initiatief, maar wellicht nog wat klungelig. De performance leek ook niet ideaal.

Ik heb nu de DNS servers van deze partij ingesteld: https://dns.sb/
Dat lijkt op het eerste oog allemaal serieus qua privacy in elkaar te zitten en ook de performance is erg goed.

Ik ben wel benieuwd of iemand verder suggesties heeft.

1 like

@jschwart Wat is jouw mening over Quad9 ?

1 like

Ziet er op het eerste oog goed uit. Ook omdat ze ISPs toelaten om hun DNS servers te gebruiken. Dit lijkt me een betere optie dan de DNS servers van Google.

Persoonlijk vind ik Quad9 geweldig. Privacy, IPv4, IPv6, ECS DNS aan/uit, malware blocking aan/uit, DoH en DoT… voor gratis. Mijn favoriet is toch wel malware blocking!

1 like