Aanleg glasvezel

Ik heb er juist principieel voor gekozen GEEN spullen van een derde partij in huis te hebben die IK van stroom moet voorzien, en daar verder geen toegang tot heb. Ik ben blij dat de ACM voorgeschreven heeft dat er een PASSIEVE aansluiting mogelijk moet zijn.

En dus neem ik op de koop toe dat ik misschien wat meer risico neem met mijn eigen SFP+ en eigen FB5590 router.

Yep en het is dan waar de eigen begrenzingen en vaardigheden liggen als voorkeur of criterium om iets toe te (kunnen) passen.

Voor mij is “bezit” van spullen minder belang dan het onbeperkte gebruik daarvan dat ik graag naar keuze, zelf wil kunnen toetsen en eventueel - in vrijheid kunnen - wijzigen.
Ik hoef niets te bezitten wanneer ik het maar kan gebruiken. Iets dat minder goed mogelijk is wanneer anderen rechten hebben op beschikbaar gestelde spullen.

Wederom bedankt voor alle info @anon0224 .

Uiteraard, ook de standaard fritzbox van xs4all heeft hier braaf jarenlang in z’n doos gelegen en is ongebruikt retour gegaan. Iets soortgelijks zou ik met de geleverde ONT ook willen doen.

Dat er verschillende SFP’s zijn weet ik, en daar zit ook de kern van mijn vraag: Kan ik enige zekerheid hebben dat een SFP (nu of in de nabije toekomst) gaat werken. Is het antwoord daar op “ja” dan loont het voor mij om nieuwere hardware met SFP support te kopen.

Moet ik daar iets voor doen?

Voor mij is het meer dat ik het vaak niet eens ben met de keuzes die (in dit geval door KPN) gemaakt worden. Vaak el-cheapo spul van shady chinese partijen die ik niet vertrouw. Kosten van een alternatieve oplossing maken me dan niet zo heel veel uit, de hardware die ik tot nu toe als router gebruikt heb zijn ook vele malen duurder dan wat je bij de mediamarkt vind en het is me iedere euro waard :slight_smile: .

1 like

Mijn speurtocht is hier gedocumenteerd


https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2118206

1 like

Tja, welkom in de researchclub - op eigen kosten - en wanneer je het zeker weet, laat het weten.
Zelf zou ik liever zien dat Freedom op aangave van haar belichter, dat op eigen initiatief formeel aan gebruikers documenteert wat wel en niet werkt.

Inzake dat el-cheapo (sws allemaal) chinese zooi, zegt dat hoegenaamd niets of dit dan een slechtere kwaliteit zou zijn dan de duurbetaalde merken die er een mooiere verpakking (en bijgekochte service) omheen doen.
Ik heb hier spulletjes van een een paar euro die technisch beter doen als gloednieuw voor €200 van Cisco. Een beetje als een Fluke-meter van €400 die daarom niet dus beter is dan zeg een AstroAI van €25.
Het verschil in kwaliteit is vooral dat merkspullen voldoen aan -en dienen als industriële referentie standaard (ook als die zelf flink onder de maat is).
Verder, niemand is ooit ontslagen omdat er een fout ontstond met IBM, Cisco of in het thuissegment AVM. Dit laatste is dan ook o.a. reden dat menig provider dat, voor een techneut waardeloze ding, laat hanteren.

Bedankt voor de link, die is erg informatief. Als ik het topic samenvat kom ik tot “Het is tot nu toe alleen succesvol gedaan op een fritzbox”, klopt dat een beetje?
Als ik de laatste berichten daar zie dan lijkt dit mogelijk een optie te gaan worden:

Als ik het goed zie is dit 10Gb/s spul, De SFP aansluiting op die PC Engines apu6d4 is een 1Gb/s slot, dus die combinatie gaat het dan sowieso niet worden.

Sorry, maar ik heb met chinees netwerkspul moeten werken, en het is echt niet alleen de doos die er anders uit ziet. Mij niet gezien met zulk spul.

Natuurlijk weten de bekende merken ook dat ze meer kunnen vragen, maar er zit wel degelijk ook kwaliteitsverschil tussen. Neem daarbij de shady reputatie (terecht of niet) van chinees spul, en ik zie genoeg reden om het niet in m’n netwerk te willen hebben. En netwerk is een bak vol privacygevoelige data, daar ben ik voorzichtig mee.

Mijn punt is ook niet dat er bugs in kunnen zitten, maar dat ze zo op “de standaard consument” gericht zijn dat ik er niets aan heb. Denk daarbij aan dingen als policy based routing, VPN’s met keys in hardware tokens, bind gebaseerde DNS met RPZ, catalog zones, dnssec, en views, voor software updates niet afhankelijk zijn van een leverancier, eigen toeters en bellen toe kunnen voegen, enz.

1 like

[quote=“pa4wdh, post:26, topic:3930”]
*“de standaard consument” *
[/quote]

Wat is er mis met de “standaard consument”?

Point taken en helder dat overwegingen een kwestie zijn van eigen smaak & een toepasselijk insteek. Voor de duidelijkheid; ik maak ook onderscheid in waar ik zakelijk voor sta, wat we zelf (privé) thuis inzetten en ik zelf (on)zinnig vind.
Thuis telt voor ons in volgorde: de hanteerbaarheid, prijs/budget en dan pas whatever hogere waarden als “kwaliteit” en “privacy” een rol. Wat dan - mijn part tijdelijk - goed genoeg werkt, is mij goed genoeg.

In de huiskamer is er verder de (waf)acceptatie-factor en dat mijn ter zake kennis/kunde/hobby/aandacht niet nodig is om iets te te kunnen gebruiken of hoeven te herstellen.
De day2day basiszaken voer ik daarom doorgaans uit als & op aangave van een (verkozen) leverancier. Dat iets mooier/beter/anders kan, beperk ik als ergenis tot mijn eigen hobbyl/ab/domein.

Privacy is belangrijk waarin iemand zichzelf bewust moet - kunnen - zijn van eventuele gevoeligheden, bijbehorende gedragingen en eventuele gevolgen.

In geval van Freedom vind ik ‘vrijheid’ om Techniek toe te kunnen passen belangrijker dan bv ‘de Privacy’ overweging van haar missie die dan dominant gaat bepalen hoe & waar(mee) gebruikers worden gefaciliteerd in & qua techniek.

Daar is helemaal niets mee, alleen zeker op netwerk gebied zijn mijn behoeftes anders. Dat komt mede doordat ik daar een meer dan gemiddelde interesse voor heb, het een hobby factor voor me heeft en zelfs m’n werk is :slight_smile: .

Logisch dat we op dat vlak andere keuzes maken, ik woon alleen dus op gebied van acceptatie hoef ik met niemand rekening te houden. Anders zou ik er waarschijnlijk ook niet mee weg komen om alle vormen van (a)sociale media op m’n netwerk te blokkeren :slight_smile: .