Aanleg glasvezel

Hoi Allemaal,

Ik zag net dit topic voorbij komen: Wie trekt de glasvezel van de stoep naar het huis?
Dat triggert bij mij een aantal gerelateerde vragen, misschien dat iemand hier op basis van ervaring wat over kan zeggen.

Ik woon in een appartementencomplex in Den Haag, een tijdje terug is er glasvezel onder de stoep gelegd in opdracht van KPN wat nu her en der uit de stoep steekt als grassprieten.
Het is nu dus afwachten tot ze de rest komen doen, en daar wordt niets over gezegd. Is er iets wat ik kan doen om dat proces te versnellen?
Ook heb ik inmiddels begrepen dat de plannen zijn om de vezels langs de buitenkant van het gebouw naar boven te leiden en daar een gat te maken om deze naar binnen te voeren. Dat klinkt misschien niet gek, maar dat betekend wel dat de vezel in mā€™n woonkamer binnenkomt, een plek waar ik er totaal niets mee kan. Mā€™n DSL verbinding komt nu binnen in de meterkast en daar zou ik de glasvezel dus ook willen hebben. Is er iets wat ik kan doen om te zorgen dat ze de vezel daar afmonteren? De vezel in de woonkamer is voor mij dusdanig onbruikbaar dat het waarschijnlijk betekend dat de vezel ongebruikt blijft.

Voor aanleg in een appartementencomplex zal altijd toestemming nodig zijn van de verhuurder of de Vereniging van Eigenaren. Dus je kunt daar het beste gaan informeren of zij al iets weten.

Er is vanuit de aannemer al contact geweest met de VvE, ze hebben immers toestemming nodig voor de aanleg buitenlangs, en dat is ook waardoor ik weet dat ze die plannen hebben. In de communicatie vanuit KPN en/of de aannemer naar mij persoonlijk wordt daar niets over gezegd.
Bij de VvE zijn geen plannen bekend wanneer ze iets gaan aanleggen.

Proberen medestanders te krijgen binnen de VvE om geen aanleg buitenlangs toe te staan, maar binnendoor via de meterkasten omhoog. Dat laatste is weliswaar een stuk netter en fijner, maar heeft wel tot gevolg dat alle beneden buren een keer verplicht thuis moeten zijn om de monteurs toegang tot geven, ook als ze zelf geen glasvezel willen hebben.

Is daar niet iets standaards over opgenomen in het koopcontract of reglement VVE: iets met verplicht toegang verlenen voor aanleg en onderhoud van nutsvoorzieningen ten behoeve van andere bewoners?

Bi huizen waar geen VVE van toepassing is, staat er vaak zoā€™n clausule in het koopcontract voor bijvoorbeeld toegang tot de tuin.

De enige die dat kan weten ben jij zelf, pak de statuten er maar bij. :slight_smile:

Wanneer het gaat om primaire cq bestaande telecomdiensten of leidingen zal een VvE en haar leden, qua modelreglement, verplicht medewerking moeten verlenen dat die vanwege een leverancier onderhouden of vervangen moet/kan worden.

Wanneer en hoe, is dan een keuze moment voor een vergadering. In MR2007 en MR2017 zijn leidingen onderdeel van de gemeenschappelijke voorzieningen.

Nu kan het zijn dat de Vergadering stelt/vindt dat glasvezel niet de bestaande infra vervangt maar die als eigen extra aanvult waarvoor dan weer een gekwalificeerde meerderheid nodig is om het gebouw te veranderen.
Altijd lastig, die VvEā€™s waar er mensen zijn die (on)mogelijk (n)iets (te/r/echt) anders willen.
Nu denk ik, dat binnendoor aanleggen een stuk acceptabeler is - ook op termijn - dan leidingen buitenlangs de muren dat immers naast schade/risico weer vanuit/door de VvE rekening mee moet worden gehouden.

De glasvezel is een vervanging van de koperleiding zou ik zeggen. Maar zal tot vervelende discussies kunnen leiden.

Dat zou iemand denken en is dan alleen juridisch geldig wanneer de eigenaar van die te gedogen (gemeenschappelijke) leidingen, doorgaans een KPN, stelt dat zij haar koper individueel moet/gaat vervangen. De infrabeheerder, schuift die ā€œlastigeā€ complexen qua planning met een deadline simpelweg naar achteren.
Ik ken situaties waar appartementscomplexen tot op heden nog steeds geen glas kunnen krijgen omdat een ā€œzwelbastā€ daar idd een meterkastdeur stevig dichthoudt.
Iemand zal dan de VvE moeten zien te overtuigen; en dan maar hopen dat er geen ander ruzie meespeelt. Iemand die ik ken zit daarom - noodgedwongen - nog steeds op de TV kabel.

Hier in de omgeving, hebben ze dat ook gedaan bij flats.
Langs de gevel komt dan een RVS goot.
Met dit systeem is er weinig ruimte om het te veranderen.

Je kunt ook nog de pech hebben dat er mensen komen, die geen enkele gangbare taal verstaan.
In geval van KPN, zal na de klus de telefoonlijn te komen vervallen. Ze gaan geen 2 netwerken onderhouden.

Ik zou met medebewoners gaan kijken of je een betere manier van aanleg kunt vinden.
Boren in de buurt van de meterkast is een risico, dat ze niet snel nemen.
Wellicht de buis van de telefoonlijn gebruiken.

Over het afmonteren van de vezel in de woonkamer ipv de meterkast:
Als dat voor jou uitkomt kun je misschien een stuk single mode fiber met de juiste koppelstukken gebruiken en de fiber doortrekken naar de meterkast. Hoe je dan aan zoā€™n fiber komt is vraag 2. Maar ik gok dat dat bij jou niet uitkomt omdat het dan door onmogelijke routes moet.

Succes in ieder geval.

Dat is niet zo moeilijk, bijv. voor de FTU die E-Fiber hier gebruikt naar een FB5530 zou deze kabel geschikt zijn: Netwerkwinkel.com - Simplex Glasvezel Patchkabel LC/APC-SC/APC 9/125 OS2, 40m - SOS2L8S8400A ( LCAPC-SCAPC ) || Alle kabels van het type OS2 singlemod

Bedankt voor alle reacties.

Het lastige is dat ze toestemming vragen voor aanleg buitenlangs (ja/nee vraag), en er wordt in ieder geval de indruk gewekt dat een ā€œNeeā€ betekend dat niemand in het gebouw glasvezel krijgt. Nog ongeacht of dat een werkelijke weergave van de situatie is, is dat in ieder geval ā€œdreigendā€ genoeg om snel een (grote) meerderheid voor te krijgen.
Ik weet dat mijn directe onderburen ook liever de aansluiting in de meterkast wil, wat de buren daaronder willen weet ik nog niet (en meer onderburen zijn er niet :slight_smile: ).

Ik heb het bij andere gebouwen ook gezien, en van buiten vind ik het nog niet eens zo slecht. Mijn probleem is dat een internet aansluiting in mā€™n woonkamer ongeveer het andere uiterste van mā€™n appartement is tov. waar ik het daadwerkelijk nodig heb. Uiteraard kan ik een kabel trekken, maar ik zou liever de aansluiting op een zinvolle plek hebben.

Dat van de talen had ik ook gehoord en daar ben ik absoluut niet blij mee. Afkomst maakt me niet uit, maar van mensen die aan/in mā€™n huis komen klussen verwacht ik dat ik op een normale manier met ze kan communiceren.
Dat ze meteen de analoge lijn weghalen heb ik nooit zo begrepen op basis van de communicatie die ik tot nu toe heb gehad. De vezel wordt aangelegd, pas daarna krijg ik de optie om over te stappen, dus dan zou het raar zijn als de huidige dienstverlening al bij de aanleg stopt.

Bedankt voor de tip, ik speelde inderdaad al met soortgelijke ideeƫn. Probleem is dat ik bijna letterlijk het hele huis door moet. Nou is een singlemode fiber wat makkelijker weg te werken dan de gemiddelde UTP kabel, dus dat zou kunnen helpen. Aan een fiber is tegenwoordig gelukkig makkelijk(er) te komen dan vroeger doordat glas al redelijk gangbaar is.

Je hebt gelijk, dat het niet direct stopt.

Sorry dat ik dit ietwat oude topic weer ophaal, maar ik heb nog een gerelateerde vraag:

Zoals aangegeven zit het er aan te komen dat hier glasvezel aangelegd wordt. Meer dan dat weet ik eigenlijk niet, behalve dat ā€œKPN Netwerkā€ de partij is die het aanlegt (of aan laat leggen).
Mijn vraag is: Kan ik op basis van deze (heel beperkte) info weten wat voor techniek ze op de vezel gaan gebruiken en of ik daarvoor een SFP kan kopen zodat ik die direct in een eigen device kan laten binnen komen?

Wat achtergrond bij mijn vraag:
Ik gebruik nu een PC Engines apu4d4 product file als router achter een draytek vigor 130 modem in bridge. Die setup bevalt uitstekend, en met glas ga ik dan waarschijnlijk een mediaconverter nodig hebben, of ik moet een andere router hebben en een SFP. Nu heeft PC Engines daar ook over nagedacht en dan lijkt dit een heel logische opvolger: PC Engines apu6b4 product file
Een SFP zou mijn voorkeur hebben boven een media converter (zoā€™n converter is toch weer een onhandig ding wat ook weer een voeding heeft, enz). Maar hoe groot is de kans dat KPN iets gaan aanleggen waarvoor ik een SFP kan kopen en in deze apu6d4 kan stoppen?
De oplettende kijker zal misschien ook opgemerkt hebben dat PC Engines ook aankondigt te stoppen met de productie omdat de productie van de SoC die ze gebruiken stopt, wat nu nog via de kanalen verkocht wordt is voorraad, als die op is is er niets meer. Daardoor wil ik dus niet wachten tot de aanleg van de glasvezel klaar is, want dan is de kans steeds groter dat er niets meer beschikbaar is. Qua support/garantie vind ik het allemaal niet zo erg, het enige wat ik wil voorkomen is dat ik nu een paar honderd euro uitgeef aan iets waar ik uiteindelijk toch niets aan heb :wink:.

Wie weet raad?

Ga er maar vanuit dat het iets is/wordt van (G of XPS)PON waarvoor dan een passend aansluitpunt (ONT) krijgt of zelf een (geregistreerd) modem moet zetten die dat (xxPON) ondersteund.

Er zijn vrij strakke (zg. kwaliteit)seisen voor apparatuur die een sleutelpaartje (kunnen) krijgen voor die afgesloten - passieve - netwerk topologie. Voorkomt ook dat gebruikers - al of niet bedoeld - elkaar daarin dwars kunnen gaan ztitten. Puur zakelijk zijn er natuurlijk ook belangen van de fysieke netwerkeigenaar.
Blijft ergens wel komisch, er is vrije router/modem keuzen die vervangen wordt door verplichte ONT (of soms NTU).

Nu vermoed ik dat er - behalve ms met een gecertificeerde Fritz - niet niet veel apparatuur is waar zonder ONT, met een SFP op PON kun gaan zitten.
Die PC-engines zal daarachter worden geplaatst. Tenzij het iets unieks biedt voor de toekomst, zou ik niet investeren in een ding dat binnenkort stopt .

Betekend dat dat ik actieve crappy apparatuur van KPN in huis krijg als ik van glasvezel gebruik wil maken?

Ik ben nog niet zo heel erg thuis in alle ftth technieken, maar ik lees hier toch regelmatig berichten dat er gebruik gemaakt wordt van een SFP in eigen apparatuur, of gaat dat om andere technieken?
Wat voor type verbinding komt er uit die ONT?

Wat die PC Engines biedt is een zuinig en stabiel hardware platform waar ik (softwarematig) mijn eigen router/firewall op kan bouwen, zonder alle beperkingen en eigenaardigheden van de gemiddelde consumenten routertroep waar je anders aan vast zit. Dat de support stopt vind ik absoluut geen probleem, andere ā€œoplossingenā€ zijn simpelweg erger. Het enige wat van belang is is dat ik mijn doel ermee kan bereiken: De glaskoppeling direct op eigen apparatuur, maar als ik je goed begrijp gaat dat niet lukken :frowning: .

tldr; uit de ONT komt een RJ45 thuisaansluiting en verder een langer verhaal ter uitleg van xPON/FTTHx en principes. zie ook wiki.


Uit de ONT, die via een geschikte SFP wordt aangeloten op de glasvezel, komt doorgaans een fysieke RJ45/CAT5 "ethernet" verbinding en fungeert daarmee feitelijk als mediaconverter. NB: De ONT functie kan al of niet integraal onderdeel zijn van een "router" die qua specificatie (o.a. codeserienummer en hardware i.c.m. SFP) moet matchen met & in de toegepaste techniek om een glasvezel te kunnen (ver)delen. //--// De eisen tot delen van een verbinding (xPON) zijn erg strikt omdat o.a. gezorgd moet worden dat apparatuur niet het fysieke gedeelde netwerk kan verstoren, gebruikers qua dataverbinding logisch van elkaar gescheiden blijven en hun verbinding is gecodeerd.

GPON vs AON is doorgaans waar het ā€˜fysiekā€™ ā€œdelenā€ van een dataconnectie ongeveer begint: Pon-assief in de wijk(kast/knooppunt) of resp. Aon-ctief verderop in een centrale.
De verknoping van de fysiek te delen kabel, kan een vertakt, afgetapte ring of sternetwerk zijn.

FTTx is waar de glasvezel ruwweg overgaat in verkoperd CAT5/ethernet: *tHuis, wijkBlok, CeNtrale. Vanuit het knooppunt loopt dan een gebundelde/gedeelde glasvezel naar een/de Centrale waar de koppeling wordt gemaakt (cq getunneld) naar het Internet.

Buiten een principe of gevoel, is het soort onderliggende connectie voor een gebruiker e.d. onbelangrijk. De toegepaste techniek is vooral relevant of, op en vanaf welk punt in het kabelnetwerk, de gateway staat waarop/uit Internetdiensten worden aangesloten.

Bij AON zal bv Freedom ergens in de centrale een geschikte aansluiting maken naar de gebruiker, bij (xgs)PON zal dat via een zg belichter de verlopen. Ongeacht ondelriggende topologie, is er sprake van een PPPoE connectie.

Het lastige is dit allemaal voorstellen omdat topologie en protocollen weer in elkaar kunnen zijn vertunneld of verweven. Uiteindelijk delen alle gebruikers - gerouteerd en/of getunneld - in Nederland, weer de (backbone) netwerklijnen die ons verbinden met de rest van de wereld. Freedom en haar partners zijn aangesloten op die backbone zodat haar gebruikers via de tussenliggende kabelaar verbinding maken met Internet.

Een gebruiker hoeft alleen maar te weten welke hardware die precies moet gebruiken. Iets dat wordt bepaalt door transporttechniek van een kabelaar en dan verteld wordt door de provider. Door te gebruiken of te doen wat een provider voorstelt, wordt voorkomen dat een gebruiker kennis of kunde nodig heeft om iets toe te passen.

De aanverwante discussie AON vs PON lijkt mij vooral principieel omdat in geval van PON, de fysieke kabelaar indirect een flinke vinger in de providerpap krijgt.

  • Die kabelaar bepaalt welke (o.a. in rekening te brengen of dure) techniek & hardware door de provider moet worden toegepast.
    - Er ontstaat flink minder keuze in een vrije keuze van (flink goedkopere) hardware. Een voorgeschreven SFP kan bv ineens ā‚¬100+ kosten omdat de el-cheapo variant van ā‚¬5 simpelweg - puur omdat het kan - niet wordt ondersteund. iets dat ook weer kan gelden voor andere (modem) apparatuur of software.
  • Wanneer de kabelaar qua zaakbelang(en) ook nog eens provider is/wordt, zoals KPN of Ziggo enz., ontstaat al snel een gekoppelde verkoop(prijs) voor de eigen producten die anderen daarmee kan gaan uitsluiten.
  • Hiermee verbandhoudend is ook of een provider al of niet beschikt over een eigen netwerk die daarmee de kwaliteit van diensten beter (of geheel) gaat bepalen.
    - Hoe graag bv een Freedom ook zou willen, heeft Freedom geen eigen netwerk en kan daarmee ook niet de zg E2E (End-to-End) kwaliteit garanderen of instellen die nodig is voor bepaalde functies. Denk naast de hardware of aan TV kijken of Telefonie.

Bedankt voor alle infor @anon0224 .

Ik heb zelf ook nog even gezocht en kwam dit tegen: Advies voor eigen ONT/SFP+ module voor XGS-PON | KPN Community
Ook daar is nog recent activiteit in het topic geweest en tot nu toe niemand die het met XGSPON aan de gang krijgt. GPON lijkt wat vriendelijker voor eigen apparatuur.

Ook hier raad ik aan vooral dingen te gebruiken - of die tenminste achter de hand te hebben - zoals de provider aka kabelaar aanraadt. Anders zal iemand in het geval van een dispuut al snel in een ondergelopen kelderthe verzuipen.
Daarna kun je wmb aan de gang met eigen spullen die je dan kunt vergelijken met de referentie.

In Nederland is inmiddels wel een vrije modemkeuze (dwz voor xDSL) die indirect uitmondt in een verplicht type ONT/NTU met al of niet speciale SFP als tranceiver.
Hier een link die alle mogelijkheden en daarmee variaties die al of niet kunnen werken, aanduidt: GPON SFP Module Wiki: GPON ONT SFP, GPON ONU SFP | FS Community

Naast frequentie/golflengte, type multiplexing en codering, spelen naast connector ook afstand en demping; een rol voor een SFP keuze. Er is helaas (nog) geen uitspraak te doen wat wel en niet werkt. De kabelaar heeft (te)veel mogelijkheden om zā€™n eigen prijzige gang te gaan. Discussie is sws moeilijk, als gebruikers er al iets van snappen en technici vaak een andere oriĆ«ntatie hebben.
Ik vat hoofdlijn samen dat qua PON relevant is voor gebruikers:

  • GPON = maximaal 2.5Gbit Down en 1Gb/up (1490/1310nM)
  • XGPON = maximaal 10Gbit Down en 2.5Gb/up (1577/1270nM)
  • XGSPON = maximaal 10Gbit Down en Up (1577/1270nM)
    NB: de genoemde bitrate zegt niets over de doorvoersnelheid die een gebruiker kan bewerkstelligen. Ook de mate van splitratio in de gedeelde glasvezel, knooppunt of centrale, bepalen wat uiteindelijk te gebruiken isā€¦
    Vervolgens ontstaan ook verminkte discussies dat sneller niet wil zeggen dat dit beter zou zijn.

Lastig met xPON is (net als soms bij een NTU) dat die qua serienummer/macadress eerst moet worden geregistreerd (door de belichte kabelaar) en iemand dus niet zomaar iets kan (om)wisselen.
Kortom er is internetvrijheid die teniet wordt gedaan door opgelegde techniek, in zekere zin is (cq was dat destijds) ook met xDSL waar ook tal van smaken en variaties zijn.

NB: voor wie wil weten waar, hoe en door wie glasvezel ligt: is dit (interactief) mogelijk interessant:


Bron: https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/Telecommonitor/OVER.
Tot op wijkniveau is te zien waar door wie glas is uitgerold.

Leuk weetje: er zijn nu 6 miljoen aansluitingen waarvan er 2.5miljoen ook worden gebruikt. Voor providers is er dus nog flink aan de markt te werken.

1 like