Wie trekt de glasvezel van de stoep naar het huis?

Vorig jaar is bij ons in De Meern door ODF namens T-Mobile fiber in de stoep gelegd.
Maar dat is nog 4 meter van het huis en moet dan door een buis het huis en de meterkast in.

De monteur van Freedom gaat dat niet doen volgens de Installatie door monteur | Freedom info.

Kortom, hoe moet dat dan???

Volgens mij wordt vooraf aan bewoners gevraagd of ze alvast een glasvezel aansluiting in huis willen hebben (intentie). Dat wordt dan meteen gedaan door de aanbieder die de glasvezel laat aanleggen.

Nooit iemand aan de deur gehad met de vraag of je (in de toekomst) gebruik wilt maken van glasvezel?

T-mobile ‘verkocht’ het ons andersom. De vezel ligt in de stoep, en als we bij hun een jaarabonnement afnemen, DAN leggen zij daarbij de vezel gratis tot in huis…
En zo niet dan mag de bewoner het zelf regelen bij zijn eigen provider (hier Freedom).
Maar Freedom heeft hier geen informatie over hoe dat te doen. Althans, nog niet kunnen vinden.

Tsja… triest weer hoe dat gaat dan… T-mobile wil natuurlijk alleen zijn eigen abonnementen verkopen…

Heb verder ook geen idee hoe dat gaat dan als Freedom dat niet zelf doet…

Succes in elk geval!

Na de aanlag van glas in de straat door de hoofdaannemer moet er een tweede aannemer aangestuurd worden die de aansluiting in het huis verzorgd. Dat kan een extra opdracht voor eerste aannemer zijn, maar hoeft niet. Daarna komt pas de monteur van de ISP de digitale verbinding tot stand brengen.
Gezien T-Mobile het verkocht heeft en dus verantwoordelijk is voor het licht-transport over de glasvezel tot in huis zal deze de aannemer daarvoor moeten aansturen.

OK, dus ik MOET aankloppen bij T-Mobile zodat zij mij een aannemer toewijzen die dit doet?
OF, mag ik ook zelf een aannemer kiezen die gecertificeerd is en dat voor mij regelt?

Ik vermoed dat T-Mobile anders een erg dure offerte gaat opgeven…

Het lijkt mij dat het bij de aankoopprijs van T-mobile inbegrepen zit. Vaak is bij eerste aanleg van het project in het begin het gratis, als je later aanhaakt dan moet je extra aannemerskosten betalen. Vaak zijn die kosten ook al van te voren aangegeven (zodat je maar meteen meedoet). Bij ons in de buurt werd daar (door Delta) een bedrag van bijna 700 euro voor genoemd.

Opeens viel bij mij het kwartje!
Het netwerk is van OpenDutchFiber.nl
Op hun website de postcode ingetypt en dit is het goede nieuws.

“Gefeliciteerd! In jouw straat ligt al glasvezel. Je krijgt van ons een GRATIS glasvezelaansluiting. Laat hieronder je gegevens achter, zodat we een afspraak kunnen inplannen.”

Dat is nog eens een goede offerte!

Maar het gaat pas op indien je een abonnement neemt.
“Wij bereiden alle woningen voor op glasvezel. Soms doen wij dit tot aan de erfgrens en soms krijgt u alvast een glasvezelaansluiting. Na het afnemen van een glasvezelabonnement installeren wij kosteloos alsnog de huisaansluiting in de woning.”

En na een jaartje kun je met je verbinding overstappen naar Freedom. :wink:

Zoals ik het lees mag dat abonnement van elke provider zijn. Dus een Freedom abonnement is genoeg om dit gratis te laten installeren zonder dat daar ooit T-Mobile voor moet …
Misschien doet OPEN dutch fiber toch enigszins zijn naam eer aan.

Dit alles is van toepassing omdat Freedom een overeenkomst heeft weten te sluiten met ODF.
freedom-pre-order-op-het-netwerk-van-open-dutch-fiber

1 like

Als je een abonnement bij ons afsluit op het netwerk van Open Dutch Fiber (ODF) dan krijgt ODF de opdracht van ons om de huisaansluiting (HAS), als deze er nog niet is, in orde te gaan maken. De aannemer en schouwer zullen dan een afspraak met je in gaan plannen om deze aan te gaan leggen. Als dat gereed is dan gaan wij weer verder met het in orde maken van je abonnement, daarvoor komt en monteur die de router, ONT verder aansluit.

2 likes

Dank je Anco,

De info op Freedom paginas gaan hier niet op in, dus dat kan duidelijker.
Ik heb dit ook bij de helpdesk belegd onder Ticket#92219675

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.