Aansluiten Synology RT6600ax via GPON

Is er iemand die een Synology RT660ax router succesvol heeft aangesloten op een Genexis GPON?

Het lijkt er op dat ik de eerste/enige ben die een Synology RT6600ax op het freedom.nl netwerk wil aansluiten :slight_smile:

Inmiddels is het mij gelukt. Het probleem zat 'em in de, voor mij wat wazige, interface. Je moet namelijk iets aanpassen bij IPTV & VOIP instellingen. Omdat ik niks met IPTV en VOIP doe, had ik niet door dat daar de oplossing zat.

Ga eerst naar Internet en vul de bekende gegevens van freedom.nl in, zie afbeelding 1:

Als je op de knop ISP-instellingen (IPTV & VOIP) hebt geklikt, kun je twee kanten op.
Of je vult een paar zaken handmatig in (VID en Prioriteit, resp. 6 en 1) zie afbeelding 2:

Of je selecteert IPTV/Voip-profiel en vervolgens KPN of Xs4all, zie afbeelding 3:

Als je geen IPTV gebruikt, kun je de vinkjes weghalen bij de IGMP instellingen. Die heb je dan niet nodig.
Het lijkt er overigens op dat het ook niet veel uit maakt als je ze aan laat staan.

1 like

Met bovenstaande instellingen werkt de IPv4 verbinding maar ik had nog geen IPv6 connectie. Helaas kreeg ik geen respons van de afdeling support, maar … na een paar dagen is het me gelukt om ook dit aan de praat te krijgen (heb eigenlijk precies 0,0 ervaring met IPv6, vandaar dat het even duurde).

Selecteer Internet en klap het item Geavanceerde opties uit, schakel dan IPv6 in:

Klik op IPv6 installeren en selecteer uit de lijst: DHCPv6-PD
Als het goed is, dan worden jouw gegevens automatisch ingevuld.

Ga naar Lokaal netwerk, selecteer het primaire netwerk en kies Bewerken

Selecteer IPv6 DHCP

Selecteer uit de lijst een van de aangeboden opties:

Bevestig met OK en controleer bij Status of je nu een werkende IPv6 verbinding hebt.

2 likes