Aantal simultane VOIP verbindingen

Hoi

Ik heb een portering aangevraagd voor half november, maar kwam er laatst puur bij toeval achter dat ik al Freedom VOIP heb. Op zich wel handig, want dan kan ik vast wat experimenteren. Dat geeft een grotere kans op een probleemloze overgang.

Aacount-Id en password moet je dus opzoeken op de website (voip.freedom.nl).
En firewall instellingen staan hier;
https://voip-wiki.freedom.nl/index.php?title=Algemene_firewall_instellingen
Quote: “De IPv6 range wordt momenteel alleen gebruikt voor webhooks.”
Echter, mijn Asterisk geregistreerd op ‘2a06:2a80:0:115::41’. Dit vanwege het feit dat ik hier SRV lookups aan heb staan;

~$ host -t srv _sip._udp.sipproxy.voipgrid.nl _sip._udp.sipproxy.voipgrid.nl has SRV record 50 0 5060 sipproxy.grq.voipgrid.nl.
_sip._udp.sipproxy.voipgrid.nl has SRV record 10 0 6060 sbc2-grq.voipgrid.nl.
_sip._udp.sipproxy.voipgrid.nl has SRV record 20 0 6060 sbc2-ams.voipgrid.nl.
_sip._udp.sipproxy.voipgrid.nl has SRV record 60 0 5060 sipproxy.ams.voipgrid.nl.

Dit zijn IP adressen;
2a06:2a80:0:114::41
2a06:2a80:0:115::41
195.35.114.41
195.35.114.119
195.35.115.41
195.35.115.119

Als dit niet OK is kan ik natuurlijk SRV lookups uit zetten.

Uitbellen werkt. Maar ik heb bij wijze van test ook eens naar mijn
account-id gebeld. Ik krijg dan ‘BUSY’.
Mag ik hier uit opmaken dat er maar een VOIP gesprek tegelijkertijd is ondersteund? Of is dit geen goede test? Weet iemand een betere? (pre portering dus).

Vr.Gr,
Rob

Zover ik weet ondersteund Voip (via Voys) van Freedom geen tunneling noch meerdere (in & uitgaande) gesprekken of nummers.

Reden voor mij om telefonie bij CheapConnect te leggen waar (ik naast tunneling) simpel het aantal individuele lijnen voor €0,95/jaar simpel kan uitbreiden en eenvoudig inkomende telefoonoproepen - routing - kan spreiden en instellen.
NB: CC zou volgens zeggen ook bruikbaar moeten zijn met IPv6, iets wat & waar ik verder geen uitwerking aan heb gegeven. Mijn hoofdreden is dat IPv6 niet altijd een onverdeeld succes is wanneer ik bv Sip2Sip - dwz zonder een voip provider - met anderen ga bellen (die dan ook IPv6 moeten hebben). Het blijkt eenvoudiger om mijzelf te beperken tot één netwerk protocol.

Hoi

IPv4 vs IPv6 is geen issue.
Ik laat Asterisk ook de RTP stream afhandelen. Kan dan de diverse audio compressies naar elkaar vertalen en dus ook IPv4 naar IPv6 of andersom: Intern is het gewoon een audio stream. Een beetje als een web proxy. Die kan ook aan een kant een IPv6 socket hebben en aan de andere kant IPv4.
Met vrienden bel ik via IAX;

Een deel is IPv4, een deel IPv6. Dit onafhankelijk van of de soft- en SIP phones over de LAN IPv4 of IPv6 praten.
Er kunnen meerdere conversies tegelijkertijd plaatsvinden. Bv van SIP naar IAX, van IPv4 naar IPv6 en van ulaw naar alaw. Asterisk regelt het lekker allemaal voor me.

Één verbinding tegelijkertijd is geen probleem (heb ik nu met POTS ook), maar het is wel handig om van te voren te weten.

Vr.Gr,
Rob

Hoi

Ik heb het nogmaals geprobeerd met debug aan. Ik krijg dan een “Temporarily unavailable”.
De account-id is een nummer. Ik vermoed dat Voipgrid dit voor een telefoon nummer aanziet, vaststelt dat dit geen bestaand telefoon nummer is en dan maar een “Temporarily unavailable” geeft. En bij mij word dat dan weer als een “busy” geïnterpreteerd. Jammer, want het was een mooie hairpin test geweest.
Het kan zijn dat Asterisk geen hairpins toestaat, maar dat heb ik dus niet kunnen testen.

Vr.Gr,
Rob

Ik kan met Asterisk prima mijzelf - hairpinned - bellen.

Je hebt met Voip idd een id zoals een nummer dat voor iemand een “telefoonnummer” voorstelt, waarop wordt geabonneerd en een account id die weer van elkaar kunnen verschillen.
Leuk om te bedenken dat wat mensen geconditioneerd zien als telefoon-nummer zien, met Voip ook een willekeurige tekststring kan zijn dat daarvoor wordt gebruikt. Mijn nummers thuis hebben gewoon namen.

NB: Bij cheap-connect zijn die nummers allebei hetzelfde dwz gelijk aan het accountid-nummer. Je belt daar als het ware naar hun eigen interne telefoonnummer dat gelijk is gemaakt aan het account-id. (A number is just a serie of figures).
De koppeling bij CC van het externe POTS/landnummer naar account-telefoonnummer, doe je dan daar het CheapConnect portal door dat POTS nummer te routeren naar één of meer interne telefoonnummer=accountids.

Wat ik zelf doe, voordat ik met Asterisk aan de gang ga, is dit eerst testen met een voip-telefoon (of desnoods client).
Werkt dat, dan porteer ik die instellingen door naar Asterisk als register in sip.conf: register => account:password@proxy.server.naam/telefoonnummer
Hiermee wordt de Voip verbinding gelegd om verder integreren op de Asterisk-PBX.

Hoi

Bij Internetcalls (alleen uitbellen) is de account-id gewoon mijn naam. En mijn ‘toestellen’ hebben ook namen. Maar via extensions.conf kan ik ze ook als nummer aan kiezen. Ik heb ook nummers voor test tonen en wacht muziek (ik verveel me soms).
Wacht muziek is hier sln (wav zonder header), geen gsm. Dat klinkt beter.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Hoi

Vandaag overgezet. Dat werkte niet direct. Asterisk beweerde dat ik
geregistreerd was, maar de Freedom website (voip.freedom.nl) niet.

  • Heb de register string naar de [general] sectie in sip.conf verplaatst.
  • srvlookup=no in sectie [Account_Id].
  • IPv4 adres ipv hostname.
  • Geen /Account_Id in registratie string.

register => Account_Id@Passwd@195.35.114.24

Als ik nu mezelf bel staat er Sput op mijn sip phone display.

Vr.Gr,
Rob

Hoi

Die registratie string moest natuurlijk zijn:
Account_Id:Passsword@195.35.114.24

Het is me nu ook gelukt om met een hostnaam ipv IP adres te registeren;
http://www.sput.nl/internet/freedom/voip.html
Het is een beetje een geknutseld gebeuren geworden. Als iemand een mooiere methode weet hoor ik dat graag!

Met dank aan de medewerkers van Freedom voor het meedenken. Ik ben zelfs meerdere keren door ze gebeld!

Vr.Gr,
Rob

:+1: Mooi verhaal en handleiding.
Ik zou zelf 1,2,3 ook niet weten hoe anders meerdere peers te authenticeren.
een stemmetje zegt dat dit ms nog kan met een DNS die je dan laat zwabberen op de peer die actief is.

Hoi

Ik heb nu ook een scriptje om het deel van de config met het lijstje IP adressen te genereren. Dat word dan weer geïnclude in sip.conf.
Mocht iemand een VOIP provider hebben met vele tientallen IP adressen dan is dat dus goed te doen.

Vr. Gr,
Rob

Hoi

En nu alles werkt heb ik ook mijn eerste test herhaalt;
Ik kan dus inderdaad mijn eigen Accout_Id bellen. Op het display van de telefoon staat dan ‘201’, de default extensie.

Vr.Gr,
Rob

Meerdere peers gaat 'm niet worden, daar zul je toch echt een PBX (Private Branch eXchange, oftwel een telefooncentrale, inclusief een virtuele) tussen moeten hangen.

Meerdere ‘toestellen’ (feitelijk gewoon clients) maken dan verbinding met de PBX, en de PBX maakt 1 verbinding met de SIP server, maar, die ene verbinding kan wel meerdere ‘streams’ (gesprekken) omvatten.

1 like

Hoi

Asterisk is een PBX;

Of zie ik iets over het hoofd?

Vr.Gr,
Rob