Abominabele beeldkwaliteit F1TV

Sinds vorig jaar kijk ik Formule 1 via een F1TV abonnement. Meestal gaat de beeldkwaliteit tegen het eind van de race achteruit. De resolutie wordt verlaagd, waarna soms blokken in beeld verschijnen en het niet meer om aan te zien is. In het ergste geval blijft het beeld enkele seconden stilstaan en wordt dan hervat. Dit gebeurt tijdens elke F1 race op zondag.

Afgelopen zondag (GP Monaco) was de kwaliteit tegen het einde van de race slechter dan ik ooit heb meegemaakt: sterke resolutieverlaging en tientallen malen stilstaand beeld.

Ik heb DSL en stream via de Android F1TV app en een Chromecast naar de tv.

Heeft iemand suggesties hoe ik de beeldkwaliteit aan mijn kant kan optimaliseren?

Bij mij was de stream uitstekend, ik maak gebruik van de AndroidTV app, dus geen idee of daar verschil in zit.

Ik weet dat bij mij Chromecast ook wel vaker blokkerig is, daarom maak ik daar liever geen gebruik van.
Maar m’n gok zou zijn dat het aan je verbinding ligt, de stream vreet wel aardig wat.
Mijn connectie gebruikte rond de tijd van de race zo’n 20Mbps met een paar pieken.

Mijn DSL doet consistent ruim 97 Mbit/s (Current Througput volgens de FB) en er zijn geen Unrecoverable Errors.

Met andere streaming diensten zoals Netflix en NPO Start via de Chromecast heb ik deze problemen niet.

De Amino heeft ook geen hiccups.

Ik keek even verkeerd, die 20Mbit was tijdens de start van de Indy 500, F1TV pakt zo rond de 10Mbit zo te zien.

97kbit/s is wel erg laag btw.

Foutje, het moet zijn 97 Mbit/s. Tijdens het kijken naar F1TV zit niemand anders te streamen of zwaar te downloaden.

De problemen beginnen altijd tegen het einde van de race.

[edit] F1TV support antwoordt daarnet hiermee (ik gebruik de Android app) en schuift het probleem dus af:

28-05-2024_ed

Verbaasd me niets, dat soort grotere bedrijven hebben al jaren ‘geen’ support.

Probeer zoveel mogelijk bekabeld en kijk of dat issues heeft, zo kun je gaan minnen.
Check met bijvoorbeeld een laptop, bekabeld … of je dezelfde issues hebt, dan kan het nog aan je internet of F1TV zelf liggen.
Zou je daarmee nou geen issues hebben, ligt het mogelijk aan chromecast of de wifi.

Ik kijk F1TV via een smart TV met F1TV app, een PC met Chrome en dan via de F1TV website, en op een Pixel 7 met de F1TV Android app.
Via de Pixel gaat het met de minste problemen: zelfs via een 4G verbinding blijft het mobiel goed gaan.
Via de smart TV heb ik het probleem dat ik vaak UID en wachtwoord opnieuw moet ingeven, en wil het opstarten soms wat lastig gaan. Heb een ethernet verbinding naar die TV lopen. Ik kan daar - naar mijn weten - de kwaliteit niet instellen. Maar als het werkt, werkt het meestal goed.
De meeste problemen heb ik in de webbrowser; daar moet ik de kwaliteit op 720p instellen wil het zonder buffer problemen blijven lopen. Ik sluit deze PC vaak aan met HDMI op een UHD TV, en dan vind ik de kwaliteit best goed. Ik heb geprobeerd te begrijpen waarom er bufferproblemen optreden, maar denk dat het aan de PC ligt (Intel i5) Wifi of Ethernet maakt niet uit.
Bij het opstarten moeten de buffers even vollopen, maar dan wordt de kwaliteit in alle gevallen goed. Ik heb glasvezel thuis en mobiel dus 4G via Holland Nieuwe/Vodafone. Maar ook in het buitenland werkt F1TV via de Pixel goed.
Ik zou eens proberen hoe het op een PC met Ethernet gaat. En ook eens kijken of je router mogelijkheden heeft om een stream prioriteit te geven. Het lijkt me wel een buffering probleem.

Bedankt voor het meedenken.
Ik probeer het eerst door in Network - Internet use prioritized te kiezen.
Heb de Chromecast in de FB 7590 ook een ander vast IPv4 -adres gegeven, dat verder weg ligt van alle andere adressen.

Maar los daarvan: de problemen beginnen pas tegen het eind van de race. Is dat geen aanwijzing dat het aan te krappe server-capaciteit ligt bij F1TV? Tegen het eind van de race zijn er de meeste kijkers?

Voor wie er wat aan heeft:

Ben er via andere meldingen met dezelfde klachten achtergekomen dat het probleem ligt bij de Google Chromecast V3 (zo’n zwarte). Het advies was om een Chromecast met Google TV (zo’n witte) te nemen, die het probleem niet heeft. Die heb ik aangeschaft en perfect beeld, geen enkele hiccup of andere beeldverstoring meer op F1TV.

Dus toch chromecast, mooi dat je het hebt opgelost :+1:

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.