[AdTech:] cookies - 'Gerechtvaardigd belang'

Gerechtvaardigd belang
Wanneer je op bijvoorbeeld Marktplaats wilt zoeken word je geacht akkoord te gaan met het cookie-beleid. Niet alle cookies zijn slecht, in principe weiger ik ze.

Op het moment dat je de Cookie opties wilt bekijken lijkt het alsof alle cookies op ‘uit’ staan, de meeste bezoekers zullen ‘Instellingen Accepteren’ aanklikken en nietsvermoedend hun zoektocht vervolgen.

Het blijkt dat er nog een flinke adder onder het gras zit: als je naar beneden scrollt en nog eens beter kijkt zie je dat er geraffineerd een aantal ‘opties’ open staan.

Bij iedere optie staat de keuze voor toestemming voor het verzamelen van gegevens nog netjes op ‘aan’, ondanks dat ik heb aangegeven geen cookies te willen.

Wat rest is de ‘keuze’ tussen - alsnog toestemming geven’ - óf - toestemming geven voor het gerechtvaardigd belang - . Dat is in mijn ogen geen keuze.

Op verschillende plekken is aan dit fenomeen al aandacht besteed zoals bijvoorbeeld in dit topic op Security.nl .

Om kort te gaan, als bezoeker kún je dus inmiddels niet anders dan instemmen danwel de website in z’n geherl niet bezoeken.

Het gaat inmiddels wel heel ver. Is er een centrale hosting file die gericht is op soortgelijke website en hun ‘partners’ zodat deze in één keer geblocked kunnen worden? Met name voor parental control lijkt me dat een hele goede.

Wanneer komt het moment dat ook webshops deze methode gaat invoeren? Die kunnen wat mij betreft direct in de ban.

Het zou fijn zijn wanneer partijen als Freedom en Bits of Freedom hiertegen in actie komen, want kennelijk vindt de Autoriteit Persoonsgegevens dit wel door de beugel kunnen.

Normuitleg
normuitleg_gerechtvaardigd_belang.pdf (411,5 KB)

MKB
Via FG


Lijst websites/ 'gerechtvaardigd belang':
  • marktplaats.nl
  • RTVutrecht.nl
  • weeronline.nl
  • [websites na inventarisatie]
Lijst met 'Partners':

Data volgt


1 like

Van commerciële partijen als marktplaats kan ik het, ben het er niet mee eens, begrijpen. Maar een site als rtvutrecht.nl, een regionale zender, die subsidie ontvangt, doet iets soortgelijks.
Ik heb hier ook al vaker een melding over gemaakt, maar nooit een reactie op gehad.

1 like

Je zal jezelf moeten beschermen, iemand anders doet het niet voor je…

Tegen dit soort wanpraktijken zijn browser add-ons als Cookie AutoDelete een prima middel.
Je accepteert cookies zolang je op de website bent, zodra je de site verlaat kun je ze laten wissen.

Alleen cookies gebruiken doen ze al lang niet meer.

Een identificator aanmaken met behulp van gegevens die zijn verzameld via het actief scannen van een apparaat op specifieke kenmerken, zoals geïnstalleerde lettertypen of schermresolutie.

Dus cookies weg gooien heeft geen zin.

En kijk eens hoe grote lijst met sites aan deze spionageclub verbonden is.

Tsja, het internet zuigt af en toe.
Helemaal als je een site gebruikt die in stand wordt gehouden door reclame te verkopen.

Mijn vorige reactie was trouwens iets te snel en te kort.

Cookie AutoDelete verwijdert koekjes als je een site verlaat, zodat je niet gevolgd kan worden bij je verdere bewegingen over het interweb.

Daarnaast gebruik ik de add-on I don’t care about cookies die, zodra je gevraagd wordt om toestemming voor het plaatsen van cookies, ‘Nee’ zegt tegen vrijwel alles waartegen je ‘nee’ kan zeggen.

Je krijgt dan evengoed nog reclame door je strot geduwd (niet gepersonaliseerd omdat I don’t care about cookies dat voor je afgewimpeld heeft) maar daar hebben we dan weer uBlock Origin voor.

Ik ben het met je eens dat het allemaal niet nodig zou moeten zijn, maar het is niet anders…

1 like

Dat is fingerprinting.
Op zich niet zo erg, zolang die vingerafdruk voor iedere site die je bezoekt anders is.
Die vingerafdruk is dan wel uniek maar niet erg bruikbaar omdat hij telkens anders uniek is.
Uiteraard zijn er ook weer add-ons die dat voor je regelen :grinning:

En dan zijn er ook nog super-cookies die minder makkelijk te ontwijken zijn…

De vraag is overigens wel hoe erg dat allemaal is.
We hebben bij Freedom immers een vast IP adres.
Dat is ook uniek en o zo fijn om andere redenen.
Elk voordeel hep se nadeel :laughing:

1 like

Ik gebruik inmiddels al een hele tijd uMatrix binnen chromium , daarmee is het heel makkelijk om op belangrijke categorien de opties selectief uit te zetten.
Tot voor kort was er een versie voor Firefox, helaas is Firefox zodanig veranderd dat uMatrix niet meer werkt.

Het is ook makkelijk om defaults goed te zetten. (out of the box: is alleen css + image + alle voor de 1st party website aangezet.
Het is ook makkelijk om bv. Facebook etc. globaal op disable te zetten. (er zijn standaard al een aantal blacklists geladen).
cookies etc. worden WEL geladen, maar gefiltered bij aanvragen.
(het scheelt ook veel advertenties, en het voorkomt veel driveby hijacking van een browser or het gebruik van “vreemde URLs”).

Sinds 1 januari 2021 is een (1) bron van supercookies niet meer mogelijk… Flash is dood!

Weet iemand of je die ‘Legitimate interest’ ongein resoluut kan blokkeren? Ik word er knettergek van, cookies helemaal weigeren gaat niet want dan wordt m’n browser onbruikbaar. Zit op macOS (thuis Big Sur/werk Catalina) of iOS. In ieder geval gebruik ik Safari, maar als er andere suggesties zijn hoor ik het graag.

2 likes

Ik vind uMatrix wel een goede plugin (voor firefox), maar ik weet niet hoe lang die nog blijft werken, omdat de ontwikkelaar gestopt is.
Daarmee kan je alles controleren wat opgehaald wordt.

1 like

Ook al is hij gestopt, gisteren is er blijkbaar wel een releae gedaan en vorige week een Beta release.