Africhten SmartTV (LG) of als dom scherm gebruiken

Na bijna 20j naar een domme plasma te hebben gekeken gaat het er toch van komen, er komt binnenkort een LG smart TV. Nu komen die dingen tegenwoordig met standaard spionage software (voice control), dus eigenlijk wil ik dat ding als dom scherm gebruiken. Echter, we hebben ook nog de uitdaging Animo… via dat ding slaat de uitzending regelmatig vast.

Nu ben ik wat opties aan het uitzoeken en wil graag jullie mening.

1. de TV africhten (alle spyware uit) en toch via een dedicated VLAN aan internet.

Is dat uberhaupt mogelijk? Kan die voice sut uit en ik gok dat er ook een camera in zit, kan dat ding ook uit? Daarnaast, kan ik z’n internet verkeer dusdanig inperken dat ie updates kan binnenhalen en de zenders, maar verder niets?

Wat moet ik doen om evt read-only shares te laten mounten voor de mediaspeler? Kan dat als ie niet in dezelfde ip range zit. (media streamers van m’n nas geven al uitdagingen bij sommige apparaten hier)

1. Domme TV en dan via chromecast of RPi CD/NLziet en media player.

Wat zijn hier de mogelijkheden? Tablets zat die ik als bron voor de chromecast kan inzetten (Chromecast is ingebouwd), RPi kopen en er een media player van bakken is ook een optie, maar dan denk ik dat er geen CD/NLziet optie is…

De huidige optie is dat we de Animo voor TV (BBC First als enige zender) en een VU+ met openpli hebben voor series/films (HD device, 4K is kansloos), naast een DVD en LD speler (Scart naar HDMI is een andere uitdaging).

1 like

Ik vrees dat zodra je je TV toegang geeft tot internet, je zal zien dat er direct enorme hoeveelheden verkeer ontstaan in de vorm van HTTPS verbindingen naar allerlei cloud hosts. Via DNS filtering (zoiets als pi-hole, adblock, etc.) kun je daar een hoop van wegfilteren, zie bijvoorbeeld deze lijst.

Ik betwijfel echter of je daarmee voice en camera mee beperkt. Als je een camera hebt/kan vinden, is afplakken de beste oplossing denk ik. Microfoontje zit vaak in de afstandsbediening, dus als je die niet gebruikt (batterijen eruit, bluetooth uit, etc.) dan zou je al een stuk verder zijn.

Over VLANs en restricties. Ja, maar dit is afhankelijk van je eigen kennis en kunde, en natuurlijk van de mogelijkheden van je apparatuur. Vaak schort het aan het laatste omdat het de boel een stuk ingewikkelder maakt. Maar bedenk ook dat om iets als chromecast of Airplay van je TV te kunnen gebruiken, deze benaderbaar moet zijn via het netwerk. Dus als je een aparte zone hebt voor je TV, en je wil vanaf je telefoon of laptop of RPi “streamen” naar je TV dan zul je verkeer van je “veilige” zone naar de TV zone moeten toestaan. Als je de Animo in hetzelfde netwerk als de TV gooit (we vertrouwen de TV niet, waarom de Animo eigenlijk wel?) heb je dat probleem natuurlijk niet, maar ik denk dat de Animo gewoon via HDMI met de TV praat.

Via het gebruik van een eigen proxy (op je RPi misschien?) zou je een hoop van je TV’s requests kunnen monitoren en filteren/blokkeren, maar vaak willen dit soort apparaten niet met proxies werken. Of apps zoals Netflix die weigeren ze te gebruiken ivm met omzeiling van regio-restricties etc. Dus je zit wel snel vast aan dat je verkeer van je TV naar het internet moet toelaten, en dan is vrijwel alles wat je langs ziet komen HTTPS verkeer wat echt lastig is om kaf van koren te scheiden die ook nog eens shared hosts gebruiken. Maar je kunt in ieder geval zorgen dat je TV niet bij je interne netwerk kan komen, en er ook niets of weinig van kan ontdekken/leren.

Laatste opmerking is dat je op je smart TV natuurlijk apps krijgt/hebt, en wellicht ook een Canal+ app. Het zou wel eens kunnen dat die best aardig werkt, en je dus met een device/complicatie minder kan. Maar of dat werkbaar is heb ik geen idee van.

Scart naar HDMI zijn converters voor, ik heb ooit een goedkope gekocht, abominabele kwaliteit kwam eruit, maar het werkte wel. Gaf een heel nostaligisch gevoel zal ik maar zeggen. :slight_smile:

1 like

Je zal 'm denk ik in een kooi moeten stoppen. Ik heb dat ook gedaan met mijn Smart TV van Samsung. (Bij Samsung TVs moet je trouwens sowieso altijd de Samsung servers blokkeren om sabotage updates vanuit Samsung te voorkomen.)

Qua internetverbinding:

• Alles dichtzetten zodat de TV nergens bij kan buiten je LAN
  • Per dienst die je wil gebruiken individueel adressen toestaan die nodig zijn

Gebruik iets als Wireshark om te achterhalen waarmee de TV verbinding probeert te maken als je een bepaalde dienst aanroept. Probeer zo m’n mogelijk toe te laten.

Ik gebruik zelf een OpenWRT router en blokkeer op basis van het IP adres van de TV. Dit is technisch niet waterdicht, maar in de praktijk voldoende. Een VLAN zou inderdaad nog mooier zijn.

Bedankt voor de antwoorden, de TV gaat in de domme mode…

De Animo:

1. is niet mijn verantwoordelijkheid (CD en Freedom’s pakkie an)
  2. heeft geen camera / microfoon
  3. is verbannen naar eigen VLAN en heeft geen access op mijn interne netwerk
  4. vertrouw ik eigenlijk ook niet, maar er zit in elk geval geen spionage functionaliteit (punt 2) in.

De LG gaat denk ik ook niet eens een initiele update krijgen, maar daar ben ik nog niet uit. De TV zou tijdelijk in het zelfde vlan als de Animo kunnen, daar is nog een ip te vergeven (wel meerdere, maar dhcpd mag er maar 2 uitgeven)

Edit: In de handleiding die online staat zie ik dat, naast de mic in de AB, de TV zelf ook een mic heeft… en een hardware schakelaar (schuif schakelaar) om die uit te zetten. Niet dat die zonder netwerk koppeling iets zou kunnen, maar toch, prettig idee.

Heb je daar bewijs van?

Yep: https://forum.samygo.tv/viewtopic.php?t=8274

1 like

Ik zou niet zo moeilijk en wantrouwig doen, wij gebruiken al enkele jaren een LG smart TV met de Amino via HDMI aangesloten en via LAN op de router. Dit geeft geen problemen. Als er problemen zijn dan is de Amino vaak de oorzaak en even van de spanning halen de oplossing.

Ik gebruik het apparaat feitelijk alleen als monitor.
De STB levert via HDMI een signaal.

Helaas heeft m’n dochter de TV een keer in haar enthousiasme wel aan het internet gehangen… (omdat er WiFi in zit) ;-/… dus het apparaat is niet helemaal schoon meer.

Maar kan ook niet meer bij WiFi.

Ik verwacht dat dit lastig zal zijn. Gezien de schaal van dit soort makers zal het via clouddiensten verlopen en dan is op netwerk niveau blokkeren vaak lastig. Helemaal als de dingen die je wél wil van dezelfde cloud gebruik maken als de dingen die je niet wil.
De enige realistische optie die ik zie is een smart variant simpelweg niet aan het netwerk hangen.
Afhankelijk van hoe wantrouwend je bent: Zorg voor een model zonder wifi, wie zegt dat die niet gaat spioneren als er een telefoon met een open accesspointje voorbij komt? Of dat opgeslagen spionagedata dan alsnog verstuurd wordt.

Bij de meeste protocollen kan je server-side aangeven dat iets read-only moet zijn, eventuele poginen tot schrijven worden dan geblokkeerd. SMB en NFS hebben geen enkele moeite met verschillende IP ranges. UPNP/DLNA is lastiger omdat je dan met multicast routing zit.

Of een chromecast (een google product) beter is voor privacy dan een smart tv durf ik niet te zeggen. Een RPi lijkt me wat dat betreft de betere optie, maar die kost ook de meeste tijd om te maken/onderhouden.

Ik heb hier iets soortgelijks maar dan zonder de Animo. Over de DVD zou ik niet te lang in zitten, voor enkele tientjes heb je een DVD speler met HDMI.

Zelf ben ik nu een monitor aan het uitzoeken om als TV te gebruiken omdat een TV zonder smart meuk nauwelijks meer verkrijgbaar is. Let daarbij met name op sRGB en HDCP ondersteuning.

DVD met HDMI heb ik, maar LD met HDMI heb ik nog niet gezien. Ik heb o.a. Star Trek (wat op LD beschikbaar is) en Star Wars (eerste run LDs) die ik heel af en toe nog wel wil opzetten.

Daar heb ik ook naar gekeken, maar op die formaten zijn TVs een stuk goedkoper. Vandaar de vragen m.b.t. het inperken van de TV. De enige optie die ik hier nu zie is als monitor gebruiken, gewoon dom houden.

Het wordt inderdaad als monitor gebruiken en that’s it. Bedankt voor de antwoorden. Ik heb @Noci 's post als antwoord gemarkeerd, die vat het het kortste samen.

Oeps, de LD had ik over het hoofd gezien. Daar zou ik ook geen oplossing voor weten … al hoewel, zijn er geen scart-hdmi converters? Voor composiet heb ik ze wel gezien.

Het ik nog een DVD recorder ergens rondzwerven met scart en hdmi… Ik zie afstofwerk. De nieuwe LG heeft in elk geval 4 hdmi poorten, de oude had er maar 1. Voor die TV had ik al een 3 naar 1 hdmi schakeldoosje gekocht, dus hdmi poorten zat. (animo, sat ontvanger, bluray en dvd recorder. Indien nodig kan die laatste via schakerkastje en kan er nog wat bij.

Ondanks dat het scherm 6" groter is hou ik nog wat ruimte in de kast over. (de oude staat met de speakers achter de kast ipv in de opening) Leuk knutselwerk in elk geval als ie zaterdag geleverd wordt.

De TV is als dom scherm in gebruik. Werkwijze is simpel.

1. uitpakken en plaatsen
  2. Alleen HDMI aansluiten
  3. Tijdens setup ‘skip first setup’
  4. Klaar

Het beeld is out of the box al aardig, de SpyderTV gaat echter wel afgestoft worden… Aardig is niet goed genoeg als je de mogelijkheid hebt om het beter te krijgen.

Voor de LD uitdaging heb ik een oude DVD recorder gevonden met scart in en hdmi uit, dus dat gaan we zo eens testen. (eens zien of die LD speler nog wat wil doen voor ik hardware ga aanschaffen)

Bedankt voor alle antwoorden, voornamelijk degene met de uitleg wat voor een ellende het is om de TV in te perken. Dan maar geen mediaplayer gebruiken op dat ding en een externe mediaplayer gebruiken.

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.