[ afstand: grote WiFi-download stopt steeds; kleintjes lukken wèl ]

wlan , #download , #afstand , #signaalsterkte

Ik kan zogauw niet meer vinden waar ik het las op deze :spraydot: Community.
Iemand had er last van dat downloads boven 10 Mb grootte niet lukken.

Om het te onderzoeken deed ik het volgende:
met de laptop zover van de FritzBox aflopen, dat het signaal zwak is geworden.
Op die plek (grens van het bereik) kan ik hele hordes kleine bestanden zonder problemen downloaden; maar grotere bestanden mislukken steeds. De downloadsnelheid loopt langzaam terug naar 0 B/sec.
Ietsjes dichterbij lukt één groot bestand nog wel, maar een rijtje niet.

Dichter bij de FritzBox (met maximaal signaal) kan ik een hele horde grote bestanden in één rits downloaden en blijft de snelheid vrijwel constant.

Zet hieronder rustig zinvolle vragen of handige tips;
daarom blijft dit item voorlopig open.

Heb je MESH ?
Zo ja, ondersteunt jouw laptop Roaming? (11k,11v)
Kun je zien op het toegangspunt.

Als je dat niet hebt. Kan de verbinding af en toe onderbreken als je van toegangspunt wisselt.

Aan de rand van het wifi bereik zal de verbinding flink klapperen. Dat zie je niet altijd realtime omdat het even duurt voor de packetloss en herstelpogingen over een drempelwaarde komen. In de Fritzbox gebeurtenissen wifi logs aan/afmeldingen (standaard uit) vind je een meer gedetailleerde status.

Voor downloads is een continue verbinding nodig. Het hangt van de client en webserver af hoe snel een verbinding als verloren wordt beschouwd. Lukt het op tijd om de gepauzeerde download te herstellen dan zie je de snelheid inzakken en weer opklimmen. Het vallen van de snelheid kan door de beschikbare data rate komen maar is waarschijnlijker een aflopende voorspelling op basis van een klein stukje dat net op tijd binnenkwam. Misschien dat na herstel de snelheid wel echt oploopt, wat te maken kan hebben met het opbouwen van het wifi signaal. Bijvoorbeeld dat de Fritzbox het zendvermogen bijstelt of naar een ander kanaal overschakelt. Maar als het uiteindelijk te lang duurt dan is de download mislukt. Een beetje web client of download manager heeft wel een resume mogelijkheid zodra de verbinding na een te lange tijd herstelt, maar dan moet de webserver ook de Range header ondersteunen.

Het is allemaal heel erg afhankelijk van mogelijkheden en configuraties in de client, OS, wifi opzet, webserver enz.

Waarmee draai je de test?

Als we het toch over Wifi hebben.
Ik las dat lang niet alle Fritz spullen al Zero-wait DFS hebben.
Dat wil zeggen, als er radar gedetecteerd is op de 5 Ghz band, dat er zonder onderbreking naar het lage band (36-64) gedeelte wordt gegaan.
Op dat gedeelte heb je wel minder vermogen, dus ook minder bereik.
Zover ik gezien heb, hebben de 7590, 7590AX, 5590 en 2400 het al wel.

Om dit goed te ondersteunen, heb je in jouw laptop of telefoon wel Roaming nodig.

De 5530 doet dat ook

door hier een probleem van een andere gebruiker neer te leggen,
leer ik al veel van jullie antwoorden !

De vragen van @Erik en @net over hoe hun probleem precies in elkaar zit,
die kan ik niet beantwoorden … …

Wel kon ik het “probleem” (gedeeltelijk) nabootsen door (letterlijk) de grens op te zoeken.

Hopelijk reageert degeen die hier ergens in een item origineel hun probleem besprak: grote downloads mislukken vaak … …

Signal Properties geeft veel info.
Hier een voorbeeld, van 1 van mijn apparaten.
Zodra je veel data gaat vragen, gaat de MESH kijken of het beter kan.
Met een ouder apparaat heb ik dan even een onderbreking.