Afstandsbediening werkt traag of niet

De meegeleverde (Amino) afstandsbediening werkt, sinds enige tijd, (extreem) langzaam of helemaal niet.
Uiteraard alles al een paar keer een cold reboot gegeven, de batterijen van de afstandsbediening gewisseld, maar geen resultaat.

Vaak duurt het zo lang voor het scherm reageert, dat je nogmaals drukt…

Niet echt 2024(2025) en erg irritant.
Hoe lossen we dit op?

Eddie

Dat gaat sinds enige tijd (sinds de meest recente update?) hier ook zo. Het lijkt erop dat de software van de Amino minder efficiënt is geworden. Hopelijk wordt het met een volgende update opgelost (but don’t hold your breath…).

Ik gebruik de Amino afstandsbediening niet maar de Logitech Hub en de Harmony app op mijn iPad. Hier merk ik niets van een vertraagde reactie.
Soms verdwijnen vreemde verschijnselen door de Amino een paar minuten van de stroom te halen en opnieuw laten opstarten.

Mijn Amino gaat alleen maar aan de stroom wanneer we hem gebruiken. Gaat dus elke avond laat van de stroom en 's anderendaags meestal laat in de middag pas weer aan. Dus van de stroom halen helpt niet bij deze nieuwe vertragingen.

Nee, maar bij 99173 misschien wel …?

Als hij echt van slag is, met het knopje op de bodem resetten.

Probleem met afstandsbediening blijkt zeer hardnekkig. Een enkele keer lijkt het beter te gaan, maar dat is altijd van zeer korte duur…

Nieuw - ook Amino gerelateerd ? - probleem: eens midden op het scherm van de TV 4 kleine, bewegende, balkjes. Wisselen van kleur: wit, grijs, zwart. Zoals je ook te zien zijn bij wisselen van zender (of andere acties met de afstandsbediening), alleen verdwijnen deze balkjes niet meer. Wisselen van zender helpt niet. Uitzetten idem. Zeer irritant.

Zowel de Fritz!box router als de Amino mediobox van de 230 V losgekoppeld en > 5 minuten gewacht. Daarna waren de balkjes verdwenen. Helaas maar tijdelijk!

Inderdaad lijkt de Amino software ? Inog niet helemaal 100%

Hebben recent ook ontdekt, dat er een paar opgenomen programma’s niet meer af te kijken zijn: haperend geluid en beeld. Nog veel slechter dan die blokjes (Ziggo) van jaren geleden.

En nu we toch bezig zijn: bij opnemen programma’s is het de ene keer bewaren, de andere keer toevoegen. Of opnemen niet toegestaan!
En dan nog geen garantie: soms staat er dan bij opgenomen programma: aflevering bekijken om … (tijd in de toekomst!)

Waarom zo ingewikkeld allemaal? Dan was alles bij KPN toch wel erg overzichtelijk

Nu ruim een jaar Freedom / Canal digitaal dus kunnen weer overstappen. Zijn er nog niet uit!

De bewegende balkjes zijn een “wacht even” signaal. (Bij computers is dit soms een “spinning wheel of death” maar bin de Amino die balkjes. Het is wachten tot er weer goed signaal binnen komt. Het ligt niet aan de traagheid van de Amino maar aan de servers en/of doorkomen van de stream. Je kan de Amino zo veel resetten als je wil, als het binnenkomend signaal niet vlot genoeg komt helpt het allemaal niets. Ligt aan Canal+ of aan de knooppunten in het glasvezelnetwerk.
Canal+ heeft ook problemen met opnemen. Soms hebben zij de stream niet goed binnengekregen bij het maken van een opname. Het afspelen kan je dan honderd keer proberen. Het zal op precies dezelfde plekken blijven haperen.
En het niet kunnen opnemen is een probleem met de contracten met de zenders die willen voorkomen dat reclame wordt doorgespoeld. Bij zenders van Talpa mag je nog wel opnemen (en bij afspelen van een opname reclame doorspoelen, maar bij programma gemist en begin gemist niet) en bij de zenders van RTL mag je niet meer opnemen, alleen terugkijken en dat zonder reclame door te spoelen. Wij kijken sinds die beperking geen enkel programma van RTL meer.
Die opnamebeperkingen komen bij alle providers. Het is voor Canal+ slikken of stikken. De zenders niet meer mogen doorgeven of het opnemen verbieden. En er is geen alternatief… Het enige legale alternatief dat niet aan een infrastructuur-provider gebonden is (in koppelverkoop) is NLZiet en daar kan je helemaal niets opnemen en is het reclame doorspoelen bij veel zenders ook niet mogelijk.
Het was bij sommige andere providers anders en bij alle zenders hetzelfde en dus overzichtelijk, maar dat blijft niet zo. Alle providers zitten in een wurggreep van de Talpa en RTL zenders. Het is echt ongelooflijk dat voor al de bagger op die zenders dan ook nog eens betaald moet worden…

1 like

Het ligt allemaal sterk aan de zenders die je wil kijken.
De series die wij bijvoorbeeld graag wilden aanmerken als serie om te kijken konden wij steevast niet aanmerken, en de series die er al stonden vonden wij zonder uitzondering niet interessant.
En de programma’s die wij graag wilden terugkijken konden wij steevast niet terugkijken met doorspoelen van reclame.
Voor ons nooit meer NLziet. En als het kon zouden we ook CD niet meer nemen maar er is geen enkel legaal alternatief zolang we Freedom als internet provider willen houden (en dat willen we nog altijd).
Het wordt de hoogste tijd voor de overheid om in te grijpen bij de koppelverkoop die bedrijven als KPN, Ziggo en Odido hanteren voor wat betreft het afnemen van hun internetverbinding en van hun TV diensten. Ze bieden allemaal IPTV aan dat zou kunnen werken bij alle providers, maar je mag dat niet afnemen als je niet hun eigen internet dienst afneemt. Dat is Europees verboden maar Nederland negeert dat.

Hoe lang is dit geleden, en kun je voorbeelden noemen? Ik ben geen stevige kijker, maar heb nog nooit een reclame hoeven te kijken voor on-demand content. Ben dus wel benieuwd of dit met het abbo dat ik heb nogsteeds zo is. Ik vraag me af of er bijvoorbeeld juridische restricties zijn voor zoiets als BBC crimis ofzo, die alleen uitgezonden (gestreamed) mag worden, en niet teruggezien ofzo. Dan is werkelijk opnemen van de uitzending je enige oplossing inderdaad.

(Midsomer Murders kan ik tot 2012 terugkijken nie NLziet, dus mijn BBC crimis hypothese is het niet.)

Ik heb het in augustus (2024) een tijdje geprobeerd (tijdens de gratis proefperiode).
Op BBC First bijvoorbeeld kon ik niets aanmerken als een serie. En dat is toch wel belangrijk om geen afleveringen te missen. En voor Talpa zenders versus RTL zenders waren de mogelijkheden ook verschillend. Bij Canal+ zit er alleen “live-stream-only” restrictie op BBC1 en 2 (bij de zenders die wij als favoriet beschouwen). Dat is al jammer. Bij NLziet was er een duidelijk verschil tussen twee soorten terugkijken: een soort met doorspoelen van reclame en een soort zonder doorspoelen van reclame. En dat werkte voor ons dus niet op de goede manier bij de zenders die wij wilden kijken. (Helaas, na vijf maanden weet ik niet meer precies waarbij dat dan was.)

Ah, ok. BBC one/two zijn extras dus die kan ik niet bekijken. Ik zie wel dat ze voor RTL duidelijk aangeven “reclamevrij” en de talpazenders “bevat reclame”. Mij nooit eerder opgevallen, maar ik kijk dan ook nooit dat soort programma’s. Heb er in ieder geval geen problemen met de afstandsbediening mee :slight_smile:
Dank voor je verheldering!

Heb ik ook 1 keer gehad. Moest even koud starten om er af te komen.

Vandaag gebeurde het tijdens het kijken van een gemiste uitzending.
Ik was aan het voor en achteruit gaan in de uitzending en drukte te snel op pause.
De balkjes bleven staan.
Na de koude herstart van de Amino, kreeg ik ook een nieuwe update.

Wederom iedereen dank voor gedetailleerde en uitgebreide reacties. Kan maar 1 conclusie trekken: het is er allemaal niet eenvoudiger en gebruikersvriendelijker op geworden.
Denk, dat een hele groep kijkers deze opties niet gebruikt.
Geen onwil, gewoon te ingewikkeld.

En als ik even voor mijzelf spreek: het aantal keren, dat wij hier zowel de Fritz!box als de Amino volledig resetten (loskoppelen) is toch buiten elke proportie. Nog nooit eerder in alle decennia, dat we kabeltelevisie (coax en ADSL) hebben, moesten wij onze apparatuur regelmatig re-booten. Aantal keren is op 1 hand te tellen.

Sinds we glasvezel (e-fiber / Freedom) en Canal Digitaal hebben is dit minstens 1x per maand, vaak frequenter. Best wel opvallend …

Prijs je gelukkig met je verleden. Toen UPC hier met digitale (kabel)televisie begon moesten wij bij de decoder heel regelmatig de stekker uit het stopcontact halen en weer inpluggen, niet minimaal 1x per maand maar minimaal 1x per avond en vaak nog meer. Het was echt bagger. Wij hebben toen een hele reeks monteurs over de vloer gehad tot uiteindelijk een monteur kwam die toegaf dat het bij hem thuis net zo was. Toen hebben we voor eens en voor altijd afscheid genomen van UPC. We hebben toen nog lange tijd met een schotel satelliet-tv gekeken (van Canal Digitaal) maar de decoder die we toen hadden (met twee kanalen om één programma te kunnen kijken en tegelijk een ander programma op te nemen) moest nog steeds regelmatig gereset worden, dus dat was nog niet veel beter.

Met Freedom en Canal Digitaal (Canal+) en de Amino kwam dit in pakweg het eerste anderhalf jaar ook regelmatig voor maar sinds meer dan een jaar is het veel stabieler geworden. De infrastructuur tussen CD en mij thuis stuurt het UDP signaal nu vrij betrouwbaar door en de nieuwste paar software updates voor de Amino werden ook beter.

Ik heb het al vaker gezegd: zet de Amino (bijvoorbeeld met een hardware-timertje van een paar euro) elke nacht uit en tegen de ochtend of tegen het moment dat je TV wil kijken weer aan en dan hoeft je normaal gezien nooit de Amino tijdens het TV kijken te resetten vanwege het blokkeren.

Als er een beter alternatief was (NLziet geprobeerd en voor ons was dat zeker niet beter) dan zou ik dat meteen nemen. Wij hadden XS4ALL met TV van KPN en als KPN eindelijk een keer aan de Europese wetgeving tegen de koppelverkoop zou willen voldoen en TV los aanbieden dan zouden wij dat meteen nemen. Maar helaas… de Nederlandse overheid gedoogt de koppelverkoop nog steeds, en zonder overheidsdwang zal die koppelverkoop wel blijven bestaan.

Dit is misschien handig als je de dag begint met Tv kijken maar niet als je begint met radio.
In ons geval

• TV aan om te zien wat er gebeurt
  • Als alles ok, alles weer uit/ Stand by (TV, Soundbar, Amino)
  • Radio aan, D…w.z. TV blijft uit, Amino en Soundbar aan
    Zoals eerder gezegd ik vind dit lastig en omslachtig

Hier werkt dat toch eenvoudiger:

1. Stroom aan. (TV en Soundbar gaan bij mij dan nog niet aan.)
  2. Twee minuten wachten.
  3. Zendernummer van de radio intoetsen op de afstandsbediening.
  4. Soundbar gaat automatisch aan want er komt signaal binnen.

Het is helemaal niet nodig om de TV aan te zetten on te zien wat er gebeurt.
Na het TV kijken 's avonds de TV uitzetten (op stand-by), en daarna pas alles van de stroom af. Hierdoor gaat bij ons de TV niet aan wanneer de stroom wordt aangezet.

… bij mij niet! …

Vreemd want ik zou denken dat het bij elke Amino hetzelfde zou werken. Dus, Amino aan, wachten, nummer van het radiostation ingeven, radio speelt…