Ik maak al sinds het begin van Freedom (“Plan B”) gebruik van de email functionaliteit, maar zou dat graag uitbreiden met een agenda. Voor zover ik weet ondersteunt Freedom dat nog steeds niet, maar wordt het door Soverin wel aangeboden. (Het wordt althans genoemd bij de Webmail features op hun Business Features pagina).
Even een check: klopt het dat Freedom dit nog niet ondersteunt? Zijn er plannen om dit binnen een jaar aan te bieden? Dat zou ik geweldig vinden, want ik mis dat echt.
Zo, de Soverin site is flink opgefrist. Ze timmeren aan de weg. Maar als ik de Help artikelen zie is het een beetje halfbakken. Er wordt naar de webmail verwezen, waar ze kennelijk een agenda-plugin in Roundcube hebben. Er wordt niets uitgelegd over synchroniseren met je e-mail client met CALDAV/CARDDAV. Maar als je bij Agenda delen kijkt zie je aan de URL dat het wel CALDAV is:
De contactpersonen zijn echter de gewonde Roundcube contacts. Geen spoor van CARDDAV.
Hoi @RudiVD, leuk om op deze plek van jou te horen!
@meganerd de roundcube installatie van Freedom webmail lijkt nu al carddav te ondersteunen; althans de carddav plugin is aanwezig en er is een “Contactenpersonen” menu. Dus ik ga er even van uit dat dat min-of-meer aanwezig is (hoewel ik geen idee heb of je het makkelijk kan delen met andere webmail accounts; ik heb er 0 contacten in staan en niet getest).
Hoe dan ook, mijn NextCloud instance elders ondersteunt agenda’s en contacten, maar ik vind het fijner als dat directer gekoppeld is aan mijn email accounts. In mijn ervaring is dat betrouwbaarder bij het sturen en ontvangen van agenda-uitnodigingen. Ik hoor graag van een Freedom medewerker of het al op de roadmap staat, en zo ja: hoe hoog
Ik rekende en reken er niet op dat Freedom dit ooit zal regelen.
Daarom heb ik OneCalender en een nextcloud account bij thegood.cloud.
De service van tab.digital lijkt qua features beter, maar was te traag met de synchronisatie.
@macfreek Wij ondersteunen dit op dit moment (nog) niet. Je kunt wel de instellingen van Soverin gebruiken om de agenda functionaliteit te krijgen (via caldav.soverin.net). Alleen kunnen we er geen garanties of support op geven.
We zijn zeker wel aan het kijken naar een oplossing hiervoor, alleen wanneer en hoe dit in elkaar zou zitten is voor mij op dit moment nog niet inzichtelijk. Voor mij persoonlijk staat deze functionaliteit wel vrij hoog op het lijstje.
Inloggen op https://webmail.freedom.nl/, dan de knop linksonder “Over” geeft een lijst met geïnstalleerde plugins, waarin ook de carddav plugin staat. (Maar wat deze doet heb ik nog niet uitgezocht)
Ik zie wel berichten op dit forum van een paar jaar geleden van mensen die dit gelukt is, maar heb de indruk dat het niet meer werkt: Sabre\DAV\Exception\NotImplemented
Met een Freedom account kan je alleen inloggen op de oude webmail mail.soverin.net. Maar hun huidige agenda hangt aan my.soverin.net.
Ik blijf voorlopig wel mijn Nextcloud servertje gebruiken. Synchroniseert niet super betrouwbaar, ik moet het af en toe een schop geven. Maar valt mee te leven.
Bij familie heb ik het ingesteld op de Synology NAS. De eigen agenda en contacts service van die dingen praat ook xDAV. Geen omkijken naar.
De lijst “over” is van de Soverin software en niet specifiek wat daarmee voor/door Freedom is te gebruiken. Sws heeft een gebruiker geen controle over de software implementatie(s)
Daarom heeft het buiten experiment en spelen; om gaten te zoeken in ongedocumenteerde mogelijkheden, geen functie.
Los daarvan is ook de cal/carDAV functie bij Soverin niet tot nauwelijks gedocumenteerd. Ik vermoed dat Soverin aan het inzetten is om alles via haar webfuncties te gaan bieden en af wil van andere mogelijkheden tot toegang.
Los dat ik het gevoel heb, dat Soverin (al of niet bewust) een ander experimenteel gebruik, poogt te blokkeren. Dingen die vroegûh prima werkte met allerhande xxxDAV, zijn niet meer te gebruiken. Ik heb de zin/moed/hoop opgegeven om dat na te gaan blijven jagen.