Agenda op smartphone van e.foundation

Stel de vraag ook hier maar, hier zitten ook vast mensen die een de-googled telefoon hebben.

Ik werk met de webversie van Murena Calender, voorheen e.foundation genaamd. Aldaar heb ik enkele agenda’s als .ics bestanden toegevoegd, te weten schoolvakanties via de link
-Nieuwe abonnement via link (alleen lezen)
en de Holiday agenda via
-Add holiday calendar
Dat gaat op de webversie prima, dat wordt zichtbaar getoond. Maar ik zie deze niet terug in de app op de de-googled telefoon: GS 290 met /e/OS1.13-r-20230724. Android versie 11.
Daar gebruik ik de standaard aanwezige kalender app: foundation.e.calendar.
Wat moet ik nog doen om die nieuwe agenda’s (dat zijn .ics bestanden, onder andere webcal://agenda-abonnement.nl/schoolvakanties.ics) zichtbaar te krijgen in de app op de telefoon?

Bij voorbaat dank!

Op mijn Fairphone gebruik ik DAVx5 om de gegevens van de agenda’s binnen te halen. En als kalenderapp gebruik ik Etar. Beide heb ik gedownload bij F-Droid.

1 like

Dank, na enig zoeken hoe te gebruiken heb ik in DAVx5 bij account aanmaken als basis URL ingevoerd:
https://murena.io/remote.php/dav/Calendar
en als gebruiker en wachtwoord mijn e-mailadres en wachtwoord dat ik ook voor Murena gebruik.

Omdat de contactpersonen gesynchroniseerd worden door de reeds gebruikte app (afgeleide van Etar) heb ik alleen Calendar aangevinkt.
In DAVx5 zie ik dan drie tabbladen: CARDDAV, CALDAV en WEBCAL.

Daarvan gebruik ik dus alleen WEBCAL en als ik daar kijk zie ik de drie toegevoegde kalenders die ik graag zichtbaar wil maken. Door die aan te vinken zouden die zichtbaar moeten worden.
Echter, na het aan vinken wordt alleen de eerste zichtbaar.

Nog even doorgaan met uitproberen dus…

Bij mijn Murena account zie ik bij het tabblad WEBCAL geen toegevoegde kalenders.

En toen vond ik het account Kalender Abonnementen staan in Instellingen > Accounts.

Daar vond ik één toegevoegde kalender (de vakanties voor Nrd, Mid en Zuid Nederland), die heb ik gesynchroniseerd en dat werd zichtbaar op de telefoon. Waarom die andere twee niet?

In DAVx5 zie ik ze alle drie staan, eerst alles maar eens uitgevinkt > gesynchroniseerd > gecontroleerd > alle drie de toegevoegde kalenders niet zichtbaar in de telefoon. Toen alle drie weer aangevinkt > maar nog steeds niet zichtbaar in de telefoon.

Merk op dat de app voor het Murena account er net zo uit ziet als die vanDAVx5. Vreemd dat in de Murena app bij de WEBCAL tab niets zichtbaar is.

En dan vraag ik me ook af wat die twee rondjes rechts onderin betekenen. De onderste staat denk ik voor synchroniseren, maar als ik op die van het mapje met het sync teken tik, dan synchroniseert hij ook denk ik te zien. Opvallend is dat die opties er niet zijn in de Murena account app.

En nu breekt mijn klomp.

In bovenstaande post schreef ik dat ik op synchroniseren tikte. Dat deed ik in de app naast de toegevoegde kalenders door bovenin op de drie puntjes op Kalenders bijwerken te tikken.

Ze werden dus niet zichtbaar. Nadat ik weer bij WEBCAL de drie toegevoegde kalenders had uitgevinkt en weer aangevinkt, vergat ik op Kalenders bijwerken te tikken. Ik de DAVx5 app weer openen en toen ik op de pagina voor de pagina met de drie tabbladen kwam,

heb ik op synchroniseren rechtsboven getikt. En zie, ze zijn zichtbaar in de app op de telefoon!

Toch jammer dat het zo moeizaam moet gaan. Een paar van mijn vrienden hadden het allang opgegeven en waren terug gegaan naar Google.

In DAVx5 wordt de structuur van een CardDAV, CalDAV of een iCal over HTTPS (webCAL) gesyncd. (nieuwe Kalenders, contacten lijsten).
DAVx5 beheert de registry op Android hiervoor.
In de agenda App wordt de inhoud van betreffende feed bijgewerkt.

(Ik gebruik een google loze android (GrapheneOS) en heb dus geen Google Agenda, of uberhaupt iets dat gebruik maakt van Google in 't OS :wink: )

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.