Alliantie Freedom en vergelijkbare ISPs

Is er al een idee voorbijgekomen dat Freedom in een soort alliantie terechtkomt met ISPs in andere landen die vergelijkbaar zijn qua opzet?

Een voorbeeld is A&A in het VK: https://www.aa.net.uk/ (zie ook het blog van de eigenaar: https://www.revk.uk/)
Ik werd op deze ISP gewezen toen ik een keer over Freedom sprak. Wellicht zitten er meer van zulke ISPs in andere landen en zou samenwerking voordelen kunnen opleveren? Zelf zou ik het in ieder geval prettig vinden om een overzicht te hebben van ISPs in andere landen mocht ik ooit emigreren of om iemand buiten Nederland een ISP aan te bevelen.

2 likes

Beste @jschwart ,
niets houdt ons tegen om hier -in jouw item- buitenlandse ISPs toe te voegen, zodra we er eentje vernemen.
De medewerkers van :spraydot: Freedom.NL zelf zijn al hard zat bezig met het verder uitbouwen van deze provider en alle services.
Iedereen zal blij zijn met alles dat wij hier op de Community al voor mekaar krijgen.
Jouw kwestie is daar een goed voorbeeld van !

En … àls we dan toch een lijstje gaan maken,
vermeldt dan bij elke provider wáárom die zo goed is
(structuur, statuten, geleverde-kwaliteit, enz.)

Kom maar op, mensen …

1 like

Volgens mij kan dat …

bijvoorbeeld in het doorgeven van initiatieven zoals rechtzaken, enz.
(Hier op het forum worden dat soort dingen ook vaak genoemd; dat is geen inbreuk op de privacy.)

Verder kan :spraydot: Freedom (èn kunnen klanten ook) buitenlandse organisaties uitleggen hoe juist de structuur van Freedom.NL met Bits of Freedom en Stichting Appeltaart er voor zorgt, dat de fout uit het verleden niet meer mogelijk is. “Wij” kunnen niet zomaar meer worden verkocht/overgenomen. Freedom kan zich daardoor onafhankelijk gedragen, zonder angst voor de geldschieters/aandeelhouders.

(om mijn reactie kort te houden, laat ik het hier even bij; misschien valt mij later meer in)

1 like

Als het gaat om apparatuur en privacy is er nog winst te behalen. Zowel aan de infrastructuur kant als aan de eindgebruiker klant mist er over het algemeen vaak informatie, ook met name source code. Zo’n alliantie zou dit aan de orde kunnen stellen en bijvoorbeeld met AVM kijken hoe er meer vrijgegeven kan worden of met andere partijen die nu al meer inzetten op OpenWRT of zelfs libreCMC (of zelf een hoofdrol nemen in die ontwikkeling). Welke apparatuur er aan de Freedom kant staat weet ik niet, maar ik verwacht dat daar hetzelfde speelt.

Ook in het algemeen kennis uitwisselen tussen gelijkgestemden lijkt me gunstig.

Van AVM heb je niet veel te vrezen, die vallen onder de Duitse privacy wetgeving, en dat is de strengste ter wereld. En de oprichters zijn ook nog steeds de eigenaren.

De source is voor zover dat aangepaste opensource betreft ook vrij beschikbaar. Er zijn alleen een aantal firmware blobs closed source, maar dat loop je bij meer producten tegenaan, zelfs zelfbouw heeft daarmee te maken, denk alleen maar aan netwerk kaarten.

Zonder actieve idealisten was :spraydot: Freedom er nooit gekomen.
Idealisten zijn een vliegwiel waardoor er altijd weer wordt gewerkt aan vooruitgang.
Dus ik noem jou graag een idealist. Dat mag je van mij positief uitleggen.

Over het item:
Doordat velen hier hun gedachtes en ideeën spuien over een alliantie tussen Freedom en …
Daardoor komt dit wèl dichterbij.
En of het dat Freedom, Appeltaart of Bit-Of-Freedom moet wezen die gaat samenwerking; dat is volgens mij een latere invulling.

Blijf je brein gebruiken voor idealen !

AVM doet wellicht haar best, maar kan ook niet alle problemen aanpakken. FOS mist verscheidene zaken als je iets dieper graaft. De huidige VPN oplossing werkt bijvoorbeeld nog met oudere encryptie (in strongSwan “ja ik wil echt deze oude onveilige dingen gebruiken” moet je aanzetten om met de FOS VPN te kletsen).

Helaas missen ook sources van verschillende drivers en de sources van vrijwel alles wat er bovenop draait. Dat is niet te vergelijken met OpenWRT waarbij een blob de uitzondering is. (libreCMC bevat geen enkele blob.)
Het zou een enorme stap zijn als AVM meer sources van onderdelen zou vrijgeven.

De OpenWRT ontwikkeling op Fritzboxen loopt overigens gestaag verder. Met Freetz-NG kan je al veel, maar ook de ontwikkelaar daarvan kijkt nu graag mee met de OpenWRT ontwikkelingen :wink:
Ik hoop ook dat AVM uiteindelijk voordelen zal voelen als hun apparaten goed werken met OpenWRT en er meer animo komt om in die hoek bij te dragen.

1 like

Er zijn dingen die duidelijk beter kunnen, maar dat ligt ook deels aan de Duitse cultuur, die extreem behoudend is.

Al zou op zich “auf eigene Verantwortung” ondersteuning voor openwrt wel een sprong voorwaarts zijn.

1 like

Dit is ook een kwestie van gebrekkig beleid en wetgeving. Er zou afgedwongen moeten worden dat kritieke infrastructuur (zoals noodoproepen) op infrastructuur draaien zonder bedrijfsgeheimen. Dit impliceert het delen van zaken als sources van de gebruikte software wat nu mist.

Dat zou denk ik goed passen. Ik heb er nog maar weinig ervaring mee, maar ik zie wel dat ook mobiel internet voor veel mensen belangrijk is en Freedom heeft daar nog geen oplossingen voor.

Goed te zien dat Freedom ook betrokken is! Het zou makkelijk zijn als Freedom dan ook een Matrix dienst kan aanbieden.