Alternatief voor Ortel, SIM kaart werkt vanaf 1 juli 2024 niet meer

Kan dit te maken hebben met de frequentie-band ?
Oude mobieltjes werkten alleen op 2G of op 2G en 3G.
Nieuwere simkaarten beginnen zich aan te melden op 4G; dus dan gaat het aanmelden fout: er lijkt geen bereik te zijn … …
Kpn zet in NL 2G vlot uit, ik meen te weten dat Vodafone die band nog even blijft gebruiken; maar ook zij zullen ooit 'om ’ gaan.

Vermoedelijk kan de simkaart die jij hebt nog wel aanmelden op 3G / 2G (en zal verder werken op de beschikbare frequentie-band, dus t/m 4G (of zelfs 5G).

Waarom 2G eruit en 5G erin?
Het bereik van 2G was heel groot, maar er konden maar weinig gesprekken over één frequentie.
Het bereik van 5G is heel klein (merk je soms binnen gebouwen), dus kunnen op die ene frequentie veel meer gesprekken.

( Ongetwijfeld is er een community-lid die dit preciezer kan uitleggen. )

De telefoon waarin die Lyca SIM wel werkt is een Sony Ericsson J120i. Enkel GSM/2G. Het lijkt erop dat bepaalde SIMs niet door oudere toestellen herkend worden.

Weet je hier meer over? Ik heb van KPN (Ortel/Simyo) hier nooit informatie over ontvangen.

Duurt nog wel even hoor: 1 december 2025 (2G naar 4G en 5G)

Vodafone zal volgens planning eind 2024 al 2G uitschakelen en Odido (T-Mobile) heeft half 2023 2G al uitgezet. KPN blijft dus het langste 2G ondersteunen, vanaf nu nog ruim 1,5 jaar.

1 like

Dat uitstel schuift steeds op, omdat het nog zo veel gebruikt wordt.
Op mijn slimme meter staat ook nog GPRS.
Hoorde dat vervangen bestaande slimme meters prioriteit heeft boven de Ferrarismeter in mijn regio.
Die zit er nu 7 jaar in. En toen was het al bekend dat het uit zou gaan.
Het zit echt overal in. Ook medische apparaten.
Hier ligt ook nog een oude Nokia 6303 die het prima doet op een kpn prepaid kaartje.

1 like

rondzoekend kom ik (bij KPN zelf) onder andere de info tegen, die @WoSp in het antwoord al gaf;
ik meen me zelfs te herinneren, dat er op deze Community ook dingen over staan (heb ik even niet opgezocht, sorry)

1 like

Afgelopen weken hier in de buurt zijn de 2G-antennes van de mast afgehaald;
op die plek hangen nu een tros kleinere 5G-antennes;
de oude Nokia’s doen hier dus helemaal niets meer (zelf getest)

Op steeds meer plekken in NL zal dit toch echt gaan gebeuren;
problemen zijn dan voor de 2G-gebruikers, die bij hun leverancier van de apparaten moeten gaan klagen … …

Bijzonder. Ik zou hopen dat KPN ook aan niet-zakelijke klanten communiceert, maar wellicht dat dit (net als het uitfaseren van Ortel) pas enkele maanden van tevoren gebeurt…

Ze zijn hier in buurt ook bezig met vervangen.
Niet van KPN in dit geval. De 3G gaat er uit.
Even een praatje gemaakt, de gescheiden antenne en tranceiver gaan er uit.
Er komen actieve units voor in de plaats.

Kwam toevallig net dit bericht tegen: KPN gaat 2G-simkaarten van klanten vervangen omdat het 2G-netwerk stopt - Tablets en telefoons - Nieuws - Tweakers

2 likes

klopt!
KPN had bij ons ‘terug-gerekend’ vanaf afbreekdatum hoeveel tijd ze nodig hadden:

  • over XX maanden gaat deze verbinding er uit (dat is voor hen precies de periode om het abo op te zeggen)
  • je kunt een nieuw-contract / nieuwe-simkaart aanvragen

Als je niet reageert, dan stopt gewoon het contract, want op tijd ‘opgezegd’

1 like