Alternatief voor Ortel, SIM kaart werkt vanaf 1 juli 2024 niet meer

KPN is opnieuw merken aan het uitfaseren. Ik kreeg gisteren plots een SMS bericht dat Ortel gaat stoppen en vanaf 1 juli 2024 en dat per die datum de SIM-kaart niet meer zal werken.

Heeft Freedom toevallig iets geschiktst of korte termijn plannen waarmee ik geholpen zou worden? Ik wil met name mijn telefoonnummer meenemen. ik verwacht dat de kans groot is dat ik ergens anders naartoe moet, maar als Freedom een mogelijkheid heeft, zou dat mijn voorkeur hebben.

Ik begrijp dat Ortel ook mobiel internet aanbiedt, maar ik gebruik enkel bellen en SMS berichten.

Volgens mij heeft Freedom nog geen plannen. Op de site van Ortel staat dat je kan overstappen naar Simyo. Als onderdeel van KPN biedt Simyo u een speciale korting als u overstapt. U ontvangt €5 korting op uw nieuwe prepaid aansluiting. Simyo is meerdere keren uitgeroepen tot de beste mobiele provider en biedt voordelige prepaid tarieven. Voor meer informatie en om de overstap te maken, bezoek de Simyo website.

Ik heb zelf ook zo’n kaartje dus ik zit te denken om dan toch maar Simyo te nemen. Alles is best vrij prijzig :frowning:

En kijk behalve providers ook naar de toko via wie je het abbo afsluit. Simyo is een KPN toko en “verdubbelt data en SMS” als je iets anders KPN in huis hebt. En de prijsvergelijker die ik vond gaf EUR 40,- retour als ik heb abbo via hun afsloot. Ik heb Simyo gebeld (je zou verwachten dat als de vergelijker een aanbod heeft, ze dat zelf ook kunnen) maar dat was dus niet zo: alleen geld retour bij aankoop via de vergelijker.
Ik begon met EUR 9,- per maand, dus EUR 108,- per jaar en dat komt dus uit op EUR 68,- voor een jaar. En da’s niet helemaal verkeerd.

Er zit wel een privacy-dingetje: simyo moet “kunnen vergelijken met KPN”. Als je bij Simyo gegevensprivacy aanzet krijg je een mailtje dat de KPN-verdubbelaar niet meer geldt.
Ik hoop dat de wetgeving dit nog een keer sloopt maar besloot daar niet op te wachten.

Ja, ik keek ook op de Simyo site, maar die is niet heel duidelijk. Er staat dat je altijd 10 cent per minuut betaalt, maar ik vraag me af of dat echt altijd zo is of dat daar beperkingen op zitten. Vaak blijkt “onbeperkt” juist beperkt tot enkel Nederlandse telefoonnummers als je naar de details gaat kijken…

@GeertJan als het geen Freedom wordt, hoop ik eigenlijk een abonnement te mijden. Nu zet ik er om de zoveel maanden 5 euro op.

Heb ook jaren lang prepaid gedaan.
Werd gek van al die verborgen regeltjes.
Ben toch maar aan de abonnement bij Simpel gegaan. (€5,29 p/m)
Het netwerk van Odido kan een probleem zijn.
Als dat ten einde loopt, kijk ik wel verder.
Er staat ook nog wel een antieke prepaid telefoon aan

Freedom heeft op de jaarlijkse meeting verteld dat er geen plannen zijn voor mobiel.

1 like

Betekent dat dat als ik mijn telefoonnummer naar Freedom zou overzetten dat het dan een VoIP-nummer wordt? Of wordt dat überhaupt niet ondersteund?

Ze doen niets met mobile netwerken.

Voorheen belde ik ook veel via voip, nu heb ik onbeperkt bellen op mijn 06.
Ook de voip lijn heb ik prepaid low budget.

Prepaid mobiel:

  • kijk ook hoe lang jouw saldo ‘geldig’ is … …

Er is een grootgrutter die mobiel aanbiedt, waarbij het saldo 1 jaar geldig is;
daarnaast krijg je (bij alleen bellen en sms-en) de eerste maand een portie extra

( voorbeeld: je waardeert op met € 10 , en krijgt dan € 10 + € 10 bonus extra;
dat bonus-tegoed(-deel) verdwijnt na 1 maand als je het niet (helemaal) hebt gebruikt;
dus: opwaarderen vlak voordat je veel/lang gaat bellen sms-en)

Bij de grootgrutter met blauwe tas, die wel iets heeft met het woord ‘bonus’ … …

Bij Ortel blijft het nummer 6 maanden werken na de laatste opwaardering. Daarna verdwijnt alles, maar dat gebeurt nu sowieso al in juli.

Zojuist gebeld met Simyo. Die 10 cent per minuut of SMS bericht is enkel binnen Europa. Ik vermoed dat het om de EU gaat, ik vroeg ook naar Oekraïne, dan was het 23 cent per minuut of SMS bericht. Ik heb ook bij Lyca gekeken, maar die lijkt aanzienlijk duurder.

Nummer naar Freedom lijkt inderdaad niet te gaan:

Je kunt geen 06-nummer of 088-nummer meenemen.

Zelf heb ik geen telefoon met internetmogelijkheden, maar ik lees dat bij Simyo sommige zaken erg gammel geïmplementeerd zijn. Iemand betaalt voor een bepaalde hoeveelheid verkeer. Zodra die limiet is bereikt, blijft de verbinding echter overeind en wordt er plots een bizar hoog tarief berekend. Bij XS4ALL en XS4KPN ging dan de snelheid omlaag, maar verder niets.

Ik heb voor bellen en SMS-berichten overigens nog geen goedkopere gevonden dan Simyo.

Youfone rekent ook de hoofdprijs als je (ongemerkt) over je limiet gaat.
Om dat te voorkomen moet je een dataplafond nemen à € 0,50 per maand. Tja …

Dat is het verdienmodel van budgetproviders. Partijen als Youfone en Lebara bieden voor € 0,50 per maand de optie om de dataverbinding te blokkeren bij het bereiken van je datalimiet. Simyo heeft die optie helaas nog steeds niet. Zelfs met de extra kosten voor zo’n blokkeer optie nog steeds veel voordeliger dan bijv. KPN rechtstreeks.

Op het KPN netwerk heb je 5 “grote” mvno’s: Simyo (is een KPN dochter), Youfone (wordt zeer binnenkort een KPN dochter), Lebara (zelfstandig), Budget Mobiel (zelfstandig) en Lyca (zelfstandig). Lebara is erg interessant als je veel naar het buitenland belt (optie voor onbeperkt bellen en SMSen naar 44 landen voor € 5,- per maand). Ik zou als het alleen om bellen en SMSen gaat persoonlijk geen zin hebben in gedoe met prepaid, als je bedenkt wat de kosten van een abonnement hiervoor zijn. Zelfs met een beetje prepaid bellen, heb je dat er snel uit (en minder gedoe om rekening mee te houden). Bijvoorbeeld op het KPN netwerk onbeperkt bellen en SMSen op basis van 24 maanden contract:

Simyo: € 7,- per maand
Youfone: € 5,- per maand (incl. 500 MB data en 5G!)
Lebara: € 5,- per maand (incl. 1000 MB data (alleen 4G) en eerste 3 maanden 50% korting!)
Budget Mobiel: € 8,50 per maand (incl. 3000 MB data en 5G!)
Lyca: € 6,50 per maand (incl. 1000 MB data, 5G, 100 internationale belminuten, eerste 3 maanden 30% korting en “maar” 12 maanden contract!)
KPN rechtstreeks: € 15,- per maand :rofl:

Een aantal van deze aanbieders hebben ook nog “vriendendeals”, als je via de persoonlijke link van een “vriend” je bestelling plaatst, krijg je nog wat (extra) korting. Zelf ben ik tevreden klant van Youfone, mocht je daar willen bestellen, stuur me dan even een DM voor de vrienden-link, dan krijgen we allebei € 10,- korting.

Je kan ook een prepaid kaartje bij Vodafone halen. Die is gratis en dan blijft je tegoed onbeperkt geldig, als je het minimaal 1x in de 6 maanden gebruikt. Na elk betaald belletje of sms’je, elke internetsessie (niet via wifi) en elke opwaardering, is je totale tegoed weer 6 maanden geldig.

Dus als je daar 1x 5,- euro op zet en je doet elke 6 maanden even een sms’je versturen dan kan je weer 6 maanden verder en hoef je niet op te waarderen. Gebruik dus minimaal 1x per 6 maanden je tegoed. Dan weten we dat jouw nummer in de lucht moet blijven. Ook wel erg handig!

Goed nieuws! Je kunt je nummer gewoon behouden als je overstapt naar Vodafone Prepaid. Lees hier hoe nummerbehoud werkt

1 like

In de praktijk ben ik nu ongeveer 5 euro kwijt per 2-3 maanden. Sommige maanden bel ik vrijwel niet, dus lijken die abonnementen nog relatief duur. Dat zou ik alleen overwegen bij een serieuze partij (zoals Freedom) en niet bij een partij die een verdienmodel heeft omdat ze gammel omgaan met limieten.

Bij verschillende providers zie je onbeperkt bellen of heel goedkoop op hun eigen netwerk, maar in de praktijk bel ik juist allerlei nummers op verschillende netwerken, dus dat schiet niet echt op.

@Internetjunk ik heb inderdaad bij Vodafone gekeken, want daar zit mijn vriendin ook, maar ik kan geen speciale informatie vinden over het bellen tussen Vodafone gebruikers. 1x per 6 maanden gebruiken is gunstig, maar het tarief bij gebruik is wel 2x hoger dan bij Simyo.

Bellen tussen Vodafone gebruikers is net zoals je iemand anders belt. Dus geen speciale tarieven of iets.

Inderdaad, ik vroeg het Vodafone zelf en die schreven ook dat het 2 euro per minuut was (naar een buitenlands Vodafone nummer), dus Vodafone lijkt niet echt snel gunstig.

Als je prepaid belt, heb je met nog grotere schurken te maken.
Bij sommige is ook 085 en 088 buiten de bundel, als je die koopt.
Met nummers zoals 14xxx ben ik ook nog steeds voorzichtig.
Ook 0900 nummers zijn eng.
En dan heb je nog de providers met de 30 prijslijsten.

Mijn ervaring is juist het omgekeerde. Bij prepaid kan ik altijd zorgen dat er maar beperkt geld besteed kan worden, dus zelfs met een duur gesprek, blijft de schade beperkt tot het tientje wat er toevallig op stond. Met een abonnement zie je soms dat als waar je voor betaald ‘op’ is ofwel beperkt is, de dienstverlening ongevraagd doorloopt of uitgebreid wordt en daar vrolijk extra kosten worden bijberekend en afgeschreven. Zelf heb ik meegemaakt dat dan ook de administratie een bende was, waardoor er ook extra kosten verschenen. Medewerkers zijn inmiddels gewend aan meer afschrijven dan waar je om gevraagd hebt, dus dan duurt het ook lang voordat zulke zaken zijn opgelost. (Die partij is inmiddels ook van de markt.)

Degene die de meeste problemen veroorzaakte was dat zwarte schaap.
Die is nu ook, Odieja.

1 like

Ik heb nu een SIM kaart van Simyo. Die lijkt goed te werken in een Sony Ericsson Z550i. (Een Lyca SIM kaart werkte niet in die telefoon en ik begreep dat andere nieuwere SIM kaarten er ook niet in werkten.) Simyo lijkt dus ook geschikt voor oudere telefoons.