Alternatieve hardware om TV mee te kijken

Sinds een kleine maand over op Freedom Internet met TV van Canal +.
Internet werkt prima, echter de TV voorziening is k*t.
Die Amino box is traag, heel traag en de app loopt het geluid niet synchroon. Daarnaast door de setup met 2 VLAN’s aan de WAN kant (VLAN 4 Internet en VLAN 6 TV) moet je met je eigen hardware (Unifi ecosysteem) toveren om het deels werkend te krijgen,
Wat niet werkt is kijken vanaf begin en sommige zenders (bij mij NPO 2 extra) daar krijg ik geen beeld.

Is het mogelijk om eigen ‘TV-Ontvanger’ aan te sluiten die op een normale snelheid (gewoon zoals vroeger analoog via de kabel) door de kanalen kan zappen, waar kijken vanaf begin werkt en niet iedere keer dat ik de TV en kastje aanzet er gezeur is met de HDMI poort?

Iemand een idee welk kastje dit dan zou zijn, als het al bestaat?

Sinds ik over ben op digitale TV is de user experience er niet beter op geworden…

Ik kom van Odido en daar was een hoop slecht, echter TV was eenvoudig en werkte als echte internet TV gewoon over internet en niet over een apart VLAN aan de WAN kant.

Dank voor de suggesties.

Ik voel met je mee. Maar de problemen lijken oplosbaar te zijn.
Wij hebben inmiddels meer dan 3 jaar Freedom Internet, met TV. Al snel bleek dat Canal Digitaal met heeeel veel kinderziektes te maken had, en dat het live TV kijken sterk afhankelijk was en nog altijd is van het correct werken van alle knooppunten tussen de CD servers en mijn aansluiting thuis. Het heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd voordat het live TV kijken op alle kanalen zonder storing werkt (tenzij CD een storing heeft, wat helaas nog altijd te vaak is).
Misschien is het gewenning, maar wij ervaren de Amino niet als traag. Alleen het opstarten duurt een kleine twee minuten. (Wij halen altijd de stroom er af wanneer we gaan slapen.) Kijken vanaf het begin werkt prima en opnames ook. Alleen is er een erg vervelend en aanhoudend probleem dat terugkijken en opnames pas ongeveer 10 minuten na het einde van een programma beschikbaar zijn. Het synchroon lopen van beeld en geluid hebben wij met een instelling op onze soundbar kunnen fixen. (Op een tweede TV, ook met soundbar, maar met een Chromecast in plaats van Amino, hebben we geen synchronisatie-issue.)
Het is niet ideaal. Ik zou de TV inmiddels wel een 5 geven (op 10), en dat was de eerste anderhalf jaar een 1, dus het is duidelijk verbeterd, maar het is nog altijd geen minimaal cijfer voor een voldoende waard.

1 like

Dank voor de feedback.

Gebruik je dan de Fritzbox of heb je eigen hardware waar kijjken vanaf het begin werkt?

Voorlopig komt het voor mij niet verder dan een 2.
Misschien heb ik een Amino box met een HDMI port die niet lekker werkt? Iedere keer als ik de TV en kastje aanzet kent de TV (Samsung Frame) het signaal niet, en moet ik de port opnieuw configureren en of de HDMI kabel uit de Amino halen om signaal te krijgen.

Kabel en HDMI port op TV hebben het 4 jaar lang uitstekend gedaan op een Odido kastje en een XS4ALL kastje.

Hopelijk worden deze “kinderziekten” nog opgelost…

Ik gebruik de Fritzbox 7590 van Freedom en dat al sinds het begin.
Ik heb een Fritz Wifi Mesh repeater waarop ik een kabel heb aangesloten naar de Amino. Freedom belooft niet dat TV gaat werken via zo’n wifi setup, maar het werkt feilloos.
Vanaf de Amino gaat de HDMI kabel naar mijn (Samsung) TV en de TV herkent dat de Amino is aangesloten en neemt vanzelf het signaal van de HDMI over.
De optische audio output van de Amino gaat naar de Soundbar, zodat ik radio kan luisteren zonder dat de TV aan moet staan. Dat werkt allemaal prima.

Waarschijnlijk gedoe met de HDCP versie. Je kunt het volgende te proberen:

1. Ga naar het Menu.
  2. Klik op ‘Instellingen’.
  3. Scroll naar onderen, naar de ‘TV-instellingen’.
  4. De derde optie is ‘HDCP-versie’.
  5. Kies voor ‘v1’ uit het dropdown menu.

Bij ons vrijwel het zelfde alleen HDMI van Amino naar Soundbar en van Soundbar naar TV. Werkt naar behoren. De wachttijd voordat een programma beschikbaar is , is inderdaad irritant. Soms geen 10 maar 20 minuten. Een zandlopertje o.i.d. zou een stuk irritatie wegnemen.

De wachttijd elimineren is natuurlijk de echte oplossing. Wij hadden vroeger XS4ALL (KPN TV eigenlijk) en daarbij was er geen wachttijd. Terugkijken en opnames dus direct beschikbaar. Dat bewijst dat het kan. Het is alleen een kwestie van willen en klantvriendelijk willen zijn.

Dank voor de tip, heb deze instelling gedaan. Hopelijk werkt dit dan is 1 issue opgelost. Nog een paar te gaan.
Zappen gaat nog steeds heel traag, duurt 4 tot 10 seconden voor het volgende kanaal te zien is.
Daarnaast nog steeds een aantal kanalen die onderdeel zijn van het pakket waar als je erheen zapt niet in beeld komen, je blijft een bevroren beeld houden van de laatste zender…
Tweede puntje kijken vanaf het begin werkt ook (nog) niet, krijg een zandloper in de vorm van de langwerpige staafjes and thats it…

Ongetwijfeld te maken met het draaien van eigen hardware. Jammer dat dit kennelijk niet kan zonder dat het goed werkt en alle functionaliteit die je afneemt beschikbaar is. Ik blijf dat raar vinden het is bij wet geregeld dat je eigen hardware mag aansluiten dus als domme consument verwacht ik dan ook geen issues en fratsen om het werkend te krijgen. Ik zou verwachten standaard internet …

Ik ga verder ploeteren :slight_smile: dank voor alle tips en tricks.

Ik heb thuis de ontvanger in een eigen vlan zitten. De enige manier om die ontvanger enigzins acceptabel te laten werken, is dat ding ongelimiteerde verbinding naar buiten te geven op zowel vlan 4 als 6. Aangezien ik dat een risico vind, mag ie intern dan ook absoluut niets.

1 like

Ja inderdaad. We hebben ook TV gehad van andere providers over de kabel van Delta en daar was, volgens mij, ook geen wachttijd.

Ik gok dat de uitdaging hier 'm zit in de split vlan oplossing.

Bij KPN providers (zoals xs4all was), was het handig om TV langs de ‘normale’ internet lijn te routeren zodat het niet van je internet abonnement af ging. In de tijd dat xs4all nog 20 Mbit aanbood was 10 voor TV best een grote hap uit het verkeer. (KPN dochters boden min 50 aan)
Nu zowat iedereen gewoon ‘een lijn’ aanbied (op KPN na, die staffelen nog de snelheid om meer te verdienen), zou het ontwerp eens nader bekeken kunnen worden.

Multicast via een apart vlan is prima, maar de key en andere zaken dan via het reguliere vlan is dan misschien niet zo optimaal. Unicast via het reguliere lan levert weer een berg extra verkeer voor de provider. Als je dat bedeknkt is het wel apart dat je dan wel iets als NLZiet via unicast bruikbaar beschikbaar kan hebben…

Helaas heb je monopolies in TV land, KPN en Ziggo leveren alleen via eigen netwerk, Canal+ levert als enige bij abonnementen van derden, NLZiet is redelijk vrij, maar dan moet de TV weer ‘smart’,…

Ergens vind ik het niet raar dat liniare TV uitsterft… het wordt den kijkert redelijk moeilijk gemaakt om te kijken.

Het deel dat over een apart VLAN gaat is Multicast.
Iedereen krijgt de pakketten op min of meer hetzelfde moment.
De routers onderweg bepalen op basis van een “abonnement” op IP niveau (IGMP).
welke pakketten werkelijk gevraagd zijn.
Hierdoor is er feitelijk maximaal 1 pakket per kanaal overal onderweg. Dit is een uitermate efficient manier om bulk video rond te bazuinen.
Voor 10.000 klanten die naar de zelfde zender kijken is er nog steeds maar 1 stream belasting op de kabels. stel 20Mbps.

Terug kijken, opnemen, gepauzeerd beeld vervolgen etc. betekent dat de Multicast trein gemist is.
Vanaf dat moment is het ieder voor zichzelf. Als er 10.000 man op deze manier kijken dan betekent dit dat de 10.000 * 20Mbps = 200Gbps aan verkeer is. Het vereist ook een ander transmissie platform met veel meer servers…
Er is geen overlap meer, geen gedeeld gebruik van dezelfde stream.
Multicast is geen achterhaald princiepe, maar heeft wel degelijk nut.

De animo zit bij mij ook in een eigen VLAN en het werkt grotendeels met de config tool van Fabiansishere. Ik lees dat jij het animo kastje in een eigen VLAN hebt en dit VLAN geheel open hebt staan naar de WAN kant zonder filtering.
Hoe heb je dat gedaan via de CLI of de grafische interface, als het de laatste is hoe stel je dit dan in? Dan zal ik dat eens proberen en zien of alles werkt zoals je mag verwachten…

De animo zit in een switch met vlan tagging, al het verkeer dat untagged op die poort binnen komt gaat als tv vlan verder naar mijn router.

Ik gebruik een rpi als router en heb uitgaand vanaf tv vlan naar vlan6 geen beperkingen. Inkomend alleen ‘related’. vlan 4 en tv vlan is beide kanten op vrij en igmpproxy handeld de multicast af.

Thanks, volgens mij is dat hoe de tool de config in Unifi maakt echter dan met wat meer restricties op de WAN kant lijkt het aangezien het niet allemaal werkt.
Na alles wat ik gelezen heb vermoed ik dat er iets niet goed gaat naar VLAN 4 voor het TV LAN (kijken vanaf begin) dit is wat ik begrijp unicast. Daarnaast voor de zenders waar ik geen beeld krijg bij live TV een ontbrekende multicast range. Waar dat dan fout gaat kan dan zijn WAN kant mijn verbinding (firewall die te veel dropt) of ergens in het netwerk omdat deze multicast stream de node waar ik op connect niet bereik als ik het helemaal heb begrepen.
Ik ga verder zoeken, dank voor alle hulp en tips zijn welkom :slight_smile:

De vlan4 verbinding is multicasr, daar heb je iets als een igmp proxy nodig om de stream werkend te krijgen.

Redelik simpel gezegd is vlan 4 voor ‘live’ kijken (multicast) en 6 voor opnames, start gemist, pauze,… (unicast) en aanvullende zaken als tijd (zonder start de amino niet eens op), dns, keys om streams te unlocken,…

Als je een eigen spf hebt komt er nog een uitdaging bij, wat bij freedom vlan4 is kan bij de bekabelaar/belichter wel eens een ander vlan. Hier heeft fibercrew daar vlan 1304 voor gebruikt en redirect de NTU dat naar 4 voor de eindgebruiker.

Je hebt gelijk, heb ik VLAN 4 en 6 verwisseld in mijn post, kan deze helaas niet meer aanpassen.

Eigen SPF heb ik (nog) niet, daar wil ik in de toekomst eens mee stoeien als alles werkt zoals verwacht. Dan kan de ONT die Freedom (12w) levert er tussen uit, deze eet best veel power in vergelijk met ONT van Odido (3w).
En natuurlijk weer een kastje minder :slight_smile: