Alternatieven voor settopbox

Wat zijn de mogelijkheden van Canal Digital op een Chromecast 2020 of een nVidia Shield?

Nvidia shield is top, maar erg duur. Ik heb recent de xiaomi-mi-box-s gekocht, die doet hetzelfde, maar kost minder dan de helft. Mooi klein apparaatje.

1 like

Tja het is maar hoe je het zelf opzet natuurlijk. In mijn eigen netwerk heb ik het opgedeeld in verschillende vlan’s. Een management vlan voor de router en switches, een primair vlan waar de computers, laptops en smartphones zich kunnen bewegen, een gasten vlan en een IoT vlan waar alle apparatuur als smart tv’s, mediaplayers, slimme verlichting, etc. ingaat. Deze laatste twee vlan’s kunnen nergens bij op mijn primaire vlan (en dus ook niet stiekem meekijken) en het meeste uitgaande verkeer wordt vanuit de firewall in m’n Edgerouter geblokkeerd. Voor management kunnen mijn apparaten op het primaire vlan dan weer wel onbeperkt bij het IoT vlan komen. Hierdoor is het effectief volledig dicht terwijl de luxe intact blijft.

Dat die hetzelfde doet ben ik niet met je eens, in de kern natuurlijk wel maar de upscaler in de Nvidia Shield TV is een heel ander verhaal. Met zowel 720p als 1080p content naar 4k doet die niet veel onder voor native 4k content en ook voor onder de 720p is het de beste upscaler die je gaat vinden. Een hele hoop technieken uit hun Geforce en Tesla lijnen kun je terugvinden in de SoC die ze op hun mediaplayer hebben gebruikt. Dat alleen is de meerprijs het in mijn ervaring dan ook wel waard.

On topic, mijn set-up is de volgende.

Woonkamer

32 inch Samsung HD TV uit 2014 (wordt deze maand vervangen voor een LG ZX 77 inch OLED 8K): Primaire tv, nu vooral een domme tv maar wanneer de ZX er komt zal die ook gebruikt worden voor de paar dingen waar je native 8K kunt zoals YouTube. Mogelijk ook de Canaal Digitaal App afhankelijk van de kwaliteit van de 8k upscaler tov de directe CD streams op de STB

Apple TV 4K: Voor alle streamingdiensten en wat snel gamen + Plex

PlayStation 5: Gamen en 4k blu-rays wanneer ik geen zin heb de rips via Plex te gebruiken

Xbox Series X: Gamen

Amino Aria 710: Live TV en Canaal Digitaal algemeen, zoals gezegd wordt deze waarschijnlijk binnenkort vervangen door de app.

Sonos Arc Surroundset: soundbar, subwoofer en 2 satellite speakers. Misschien niet helemaal gelijk aan een 7,1 surround set maar het geluid is wel legendarisch en voegt echt een hele dimensie toe aan voornamelijk films die Dolby Atmos ondersteunen. Verbonden aan de rest van de apparatuur en daardoor dus voor al het geluid.

De media ervaring was hier altijd een beetje matig maar met de nieuwe generatie consoles en nu ook m’n verloofde tv kijken omarmd heeft gaan we hier toch echt all-in met de 77 inch 8k opstelling. Bij zo’n prachtige tv hoort ook de media om het optimaal te benutten dus we spelen dan ook voornamelijk films alleen in 2160p Blu-Ray en series in de hoogst mogelijke (1080p Blu-Ray of 2160p WEB-DL). Plex draait via docker in z’n eigen container binnen onze thuis server (zodra we praten over een 4U in een rack met een 32 core x86 processor en extra GPU voor hw acceleration kunnen we niet echt meer NAS zeggen).

Slaapkamer

49 inch Samsung QLED 4k (wordt deze maand vervangen voor een 65 inch LG CX OLED 4k): Ondanks de smart functies eigenlijk toch vooral als een dumb tv, muv Apple TV content in de native app en Amazon Prime (vanwege HDR10+ ondersteuning).

Nvidia Shield TV Pro 2019: Alle overige streaming content, Canaal Digitaal app en Plex. De upscaler is van zo’n niveau dat het werkelijk genieten is om ernaar te kijken. Daarnaast ook gamestream.

PlayStation 4: Op dit moment voornamelijk PS5 Remote Play als we op bed liggen.

Sonos Arc: Net als in de woonkamer maar dan zonder subwoofer en speakers. De slaapkamer is qua dimensies net klein genoeg dat alleen de soundbar al meer dan toereikend is.

Logeerkamer (Gepland)

49 inch Samsung QLED 4k: In z’n volledige vorm gebruikt, dus zowel de streaming diensten met een gasten profiel, de canaal digitaal app met opnieuw een gasten profiel en Plex met ook een apart profiel voor gasten.

Sonos Beam: Het kleine broertje van de Sonos Arc maar nog steeds een goede soundbar. Al mist het Dolby Atmos.

Al met al dus door het hele huis een volledige entertainment setup. Tussen alle kamers loopt 40 Gbps en de apparaten die het trekken kunnen zitten op 10 Gbps (eigenlijk alleen de gaming pc’s die ik niet in dit overzicht verwerk heb). Naar het server rack loopt 100 Gbps. Het netwerk is dan ook voor de komende 20 jaar voorbereid.

1 like

Voor het straks bestellen van de Freedom TV dienst gebruik ik nu apps zoals NPO Start op Apple TV en de Canal Digitaal TV App nog op de telefoon. Zojuist heb ik eens gebeld met Canal Digitaal om te informeren of er ook een app voor Apple TV komt maar de medewerker aan de telefoon gaf aan dat alleen casten vanaf de telefoon of tablet wordt ondersteund.

Mogelijk kan AppleTV ondersteuning ook op [OVERZICHT:] Wensenlijst Freedom TV voor de Canal Digitaal TV App?

2 likes

Mogelijk kan AppleTV ondersteuning ook op [OVERZICHT:] Wensenlijst Freedom TV voor de Canal Digitaal TV App?

Heel goed idee. Een provider set-top box is het goedkoopste wat in een lab situatie aan de minimum eisen voldoet. Goede prijs/kwaliteit verhouding, maar als je wat geld te besteden hebt is het jammer dat dit de enige optie is.

Het lijkt mij fijn als je een kwalitatief goede box kan aansluiten, zoals een Apple TV of een nVidia Shield.

2 likes

Voor freedom keek ik eigenlijk al via Canaal Digitaal; niet omdat ze de besten waren, maar toen digitenne prijs stijgingen ging doen (begon rond de 6 euro voor SD per maand) waren ze duurder dan CD, dus schotel er tegen aan. Wat ik zowel met digitenne (DVB-C) en kanaal digitaal (DVB-S) doe, is via een PCIe kaartje in mn servertje, een card-reader + kaartje in een tvheadend server pompen; en dan met kodi op de verschillende TV’s /devices beschikbaar maken.

Hiervoor heb ik een oude medion AMD met onboard graphics (pre zen volgens mij) die via HDMI aan een hele oude ‘hd-ready’ plasma TV hangt. Al een paar keer gekeken naar nieuwe TV, maar je kan niets fatsoenlijks zonder ‘smart’ meer krijgen, dus nog even aankijken. “Glorified monitor” is alles wat ik wil :slight_smile: Op die PC draait libreelec (Kodi) al ben ik daar niet helemaal tevreden over (de video decoder doet soms gaar, denk dat het driver of zo is, is met software updates erger geworden :p)

Verder nog een paar raspberries; de 1b is niet meer in gebruik, die kon ook HD streams niet meer aan en voor SD streams had ik toen ooit een mpeg2 licentie erbij genomen :frowning: om de hardware decoder te kunnen gebruiken, was wel nodig toen der tijd op de 1b :slight_smile: nu zijn het 3 of 4’s.

Voor internet ging ik van xs4all op glas, naar freedom op glas, maar kon mn smartcard niet direct mee verhuizen als ik freedom tv zou nemen, dus 2 losse abbo’s. Ik wacht nog steeds op oplossingen op de iptv streams van verschillende providers in mn tvheadend te kunnen stoppen. TVHeadend ondersteunt iptv prima; maar de informatie en eventueel andere dingen zijn nagenoeg niet te ontfutsellen.

Bij mijn vorige provider had ik een STB van Arcadyan. Die had zo zijn problemen met de “snappyness” van de TV-gids en de menu’s maar werkte altijd prima en was ook voorzien van apps van andere diensten (Netflix). Ook de indeling afstandbediening vond ik prettig.
Kan deze niet gebruikt worden of geschikt worden gemaakt voor CD?

Een alternatief voor de settopbox is de Raspberry Pi 4B gebruiken als een mobiel-apparaat.
Behalve door het gebruik van het KODI-besturingssysteem kan dat ook met het standaard besturingssysteem “Raspberry Pi OS”, voorheen Raspbian, en Chromium (Media Edition).

Het installeren van Chromium gaat als volgt m.b.v. het terminal-venster “LX Terminal”:

curl -fsSL https://pi.vpetkov.net -o ventz-media-pi
sh ventz-media-pi
	:
	:
reboot

Open dan “Chromium (Media Edition)” en ga naar “livetv.canaldigitaal.nl”.
Als je al 5 mobiele apparaten hebt gekoppeld aan Canaldigitaal, wordt je gevraagd er één te ontkoppelen.
Daarna kun je TV-kijken zoals op een mobiel apparaat.

Zie ook: https://www.electronicsweekly.com/news/business/streaming-raspberry-pi-2020-06/

Succes

Ik heb dit topic door gelezen. Zie geen aanvaardbare oplossingen die mijn familie tevreden kunnen stellen om TV te kijken. Die willen simpel een afstandbediening op de TV richten en alles live of opgenomen programma’s zonder haperingen kunnen zien. Omdat mijn vrouw slechthorend is, mist zij de ondertiteling via teletekst bij opgenomen programma’s. Bij xs4all waren die wel aanwezig.Gisteren de problemen besproken. Ik denk dat er geen verbetering komt voor TV kijken bij Freedom. Dus we gaan na het aflopen jaar contract Freedom verlaten, tenzij er een wonder gebeurd. Het wordt weer terug naar KPN of ZIggo.

1 like

Verzoek voor ondertiteling heeft Freedom wel uitstaan bij CD. Maar wanneer dat geïmplementeerd zou kunnen gaan worden is vooralsnog geen zicht op.
Tegen die tijd zal het ongetwijfeld in de nieuwsbrief verschijnen.
Jammer als je bij Freedom weg zou gaan, maar in jullie geval wel begrijpelijk.
Ik zou zeggen, blijf geabonneerd op de nieuwsbrieven van Freedom en hou deze in de gaten.

We nemen aan dat je overweging privacy betreft?
Android kan daar slecht in zijn maar dat hoeft niet altijd op elk gebied.

Max Lee, een smartphone autoriteit (high on android, xda developers etc.) legt in deze video helder uit waarom android smartphones met root veiliger en beter kunnen zijn dan stock android of apple.
https://highonandroid.com/android-root-101/why-rooted-android-smartphone-are-actually-more-secure/

Dat raakt ook onze overweging.

Wat we graag willen is een nvidia setup die in potentie veiliger is, met het custom rom idee. Misschien draait iemand in de community iets dergelijks?

Voorlopig wachten we eerst de vorderingen van CD af.

@mcp @anon17744841

Hier mijn 10 centjes…
Ik gebruikte eerst de standaard Anima STB en had heel veel last van hapers.
Buitenlijn is bonded VDSL ca 100Mbs down, 20Mbs up, standaard FB van Freedom.
Verbinding naar STB direct, via wifi of powerline maakte geen verschil, hapers waren op een enkele avond ook steeds op exact dezelfde plekken in de streams, zelfs na reset van alles.
Heel veel hapers rond prime time, nauwelijks meer na middernacht.
Ik gaf daarom de schuld aan externe capaciteitsproblemen bij CD.

Om een aantal redenen de STB vervangen door Shield Pro en alle hapers zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Shield zit nu op 1750E via LAN-kabel (bridge mode 100Mbs), dat werkt net soepeler dan de eigen wifi van de Shield.
Op de Shield alleen de eigen (Android) privacy instellingen zo strak mogelijk ingesteld, maar wel met een eigen Google-account.
Vanaf Shield hdmi naar Optoma beamer via een “dingetje” om audio op TOSlink te zetten voor mijn surround set.
Met de AB van de Shield kan ik alles in 1 keer aan/uitzetten en geluidsvolume regelen.
Met de AB van de Anima ging dat niet en moest ik alles apart aan/uitzetten.
Mijn DVD collectie staat intussen op mijn QNAP NAS en speel ik af via Plex.

Tot zover geen problemen meer en ben heel tevreden.
De Anima staat nu op een oud tv-tje in de slaapkamer om eens in de paar maanden het journaal te bekijken - misschien toch eens kijken naar dat streaming only pakket van CD?

1 like

Daar heb je gelijk in. Uiteindelijk houden allerlei partijen je (kijk)gedrag bij, niet alleen Google/YouTube. Ook KPN, Ziggo en CD. Denk maar aan de kijkcijfers…
Er zijn enkele functies waar je uit Google kunt uitloggen, net als op Android phones, maar helemaal alles uit gaat niet lukken. Dat wordt toch slikken of stikken. :frowning:
Die Android app werkt overigens uitstekend, exact dezelfde UI als in de browser op een pc.

1 like

Ik gebruik hier wel de settopbox, maar ook Chromecast om de wat oudere TV (die was ooit wel smart, maar krijgt geen updates meer, dus ook maar van het netwerk afgesloten) weer smart te maken.

De klachten over haperen heb ik ook gehad, maar die zijn inmiddels verholpen. En het geheel werkt met switches waarvan geroepen wordt dat ze niet werken, maar heb daar zelf nooit issues mee gehad (TP-Link TL-SG105 en TL-SG108 met V1.x firmware).

Kan je op de “Chromecast met Google TV” ook de CD app dowloaden? En wordt het daarmee dan een volwaardig alternatief voor de STB van CD, maar dan bijvoorbeeld inclusief NetFlix en één afstandsbediening?

Ja, dat kan prima (met Chromecast met Google TV). Hierop kun je diverse apps downloaden, niet alleen CD, maar ook Netflix, Eurosport, NPO, Prime, Youtube, etc. Op de bijgeleverde kleine afstandsbediening zit knoppen met Netflix en Youtube.
De CD app werkt prima. Op mijn 32 inch Sony TV zie ik geen verschil in beeldkwaliteit tussen de STB en de CD app. Ik heb hier snel internet via glasvezel.

Even voor de zekerheid dat ik het goed begrijp, die CD app heb je dan op de ‘Chromecast met Google TV’? (ik zag hem nog niet in de lijstjes staan als beschikbare app)

Als dat zo is dan scheelt dat flink in huurprijs van de extra kastjes (we hebben hier 3 TVs die niet (meer) Smart zijn). Dan heb je dat per TV in een maand of 17 uit. EN netflix op dezelfde afstandsbediening.

Ja, de CD app kun je downloaden op de Chromecast met Google TV. Om CD te kijken moet je via de afstandsbediening van Google TV Chromecast je TV aanzetten en dan de CD app kiezen en op OK drukken. Vervolgens kom je in hetzelfde menu als de STB. Er zitten geen cijfertoetsen op de afstandsbediening, dus moet je naar een zender navigeren. De kleine afstandsbediening heeft minder knoppen en dat kan een nadeel zijn.

1 like