Alternatieven voor settopbox

In de draad Samenwerking met Canal Digitaal word regelmatig gemopperd over de settopbox/de software in de settopbox/Canal Digitaal als provider. Gelukkig zijn er ook veel gebruikers die begrip hebben voor de opstart problemen van een jonge provider en, als allerbelangrijkste, gebruikers die aangeven hoe zij specifieke problemen opgelost hebben zoals bijvoorbeeld @anon97139585 die aangeeft tv te kijken via een aan zijn tv gekoppelde computer met een canal digitaal abbonement dat niet via freedom loopt.

Het lijkt mij zinvol om een overzicht op te bouwen van mogelijkheden om naar verschillende bronnen te kijken / luisteren.
Welke hardware/software combinatie wordt gebruikt om welke bron te bekijken / af te luisteren?
Welke problemen kom je daarbij tegen (en hoe heb je die opgelost)?

Ik denk dat een forum niet de ideale omgeving is om dit te doen, maar er is nog geen wiki omgeving waarin dit gestructureerd zou kunnen, dus om te beginnen lijkt het me goed om kennis op dit gebied in een afzonderlijke draad te verzamelen.

Dus als mensen iets op dit gebied hebben geprobeerd voeg hier toe, zowel de werkende oplossingen als de (nog) niet (helemaal) werkende oplossingen.

1 like

Om dan meteen maar te beginnen:

Onze Hardware
Onze TV’s zijn allemaal dumb TV’s met hdmi input
Onze audio versterkers zijn een Marantz M-CR510 in de keuken, een Marantz AV receiver SR5007 in de woonkamer met daaraan gekoppeld een amino settopbox en een raspberry pi model 3 met KODI software en op zolder een oude versterker met alleen tulp aansluitingen en ook daaraan een raspberry pi model 1B met KODI software.

TV kijken
TV kijken doen wij gewoon via de settop box van freedom. Normaal gesproken alleen NPO 1, 2, 3 en soms BBC first. Met de eerste settopbox was het een groot probleem, maar met de amino gaat het goed. Tot nu toe hebben wij niet ervaren dat het terugkijken van NPO 1, 2 of 3 na opname of via begin gemist niet doorgespoeld kan worden, dus daar kan ik niet over spreken. wel ervaren wij het als een gemis dat BBC niet kan worden opgenomen of via begin gemist geheel bekeken kan worden bij te laat inschakelen.

Radio luisteren
In de woonkamer en keuken luisteren wij radio via twee versterkers die ook internet streams kunnen afspelen. De radiozenders waar we veel naar luisteren staan geconfigureerd in de media server functie van de FritzBox [Home Network][Media Server] tabje [Web Radio]. Op deze manier kunnen wij via elk device die UPnP ondersteunt makkelijk onze favoriete radiostations vinden.
Op onze zolder luisteren we via een oude traditionele versterker zonder enige netwerk functionaliteit. Daar hebben we het opgelost door een raspberry pi met KODI software via de aux input aan de versterker te hangen

Netflix
Netflix is nog een probleem, dat heeft een tijdje gewerkt via een plugin in de KODI, maar dit werkt sinds de meest recente aanpassingen van netflix niet meer. Op dit moment kijken we netflix via een webbrowser op een met de AV versterker verbonden laptop met daarop linux (manjaro) en KDE als desktop omgeving. Als afstandsbediening functioneert een android telefoon met daarop de KDE connect app.

Eigen muziek en films
Onze eigen muziek en films staan allemaal op een NAS (Synology) en kan van daaruit afgespeeld worden door UPnP apparaten (o.a. de AV versterkers) of door de directories met films en muziek te mounten in de raspberry pi met KODI

Vraag/Hoop
Ik heb al eens rondgeneusd, maar heb nog geen plugins gevonden om content van canal digitaal in en KODI speler te bekijken, of een vernieuwde plugin voor Netflix (breid zelf uit, NPO 1,2,3, BBC, belgische/duitse zenders, …). Ik ben zelf erg gecharmeerd van de kodi software en de bijbehorende apps voor mobiele telefoons als afstandsbediening en het model van functionaliteit via plugins uitbreiden. Zou de oplossing voor sommige van de problemen misschien liggen in het bouwen van plugins voor kodi, misschien is dat voor canal digitaal een makkelijker oplossing. Mensen kiezen hun gewenste KODI compatibele hardware voegen de benodigde plugins toe.

19/11/2020 edit
Naar aanleiding van de reactie van @anon17744841 verderop in deze draad nog maar eens de Netflix plugin voor Kodi getest en na de meest recente update van Kodi blijkt het nu weer te werken. Alleen lijkt het er op dat Een raspberry 3 niet meer krachtig genoeg is voor gebruik als Netflix streamer. Al vrij snel na het starten van de weergave komt het thermometer symbool in beeld en na verloop van tijd loopt beeld en geluid regelmatig niet synchroon (verschillen lopen op tot enkele seconden).
Zou het kunnen dat Netflix nu een codering gebruikt die niet ondersteunt wordt door de grafische chip van de raspberry 3 en dus softwarematig via de processor gedecodeerd moet worden?
Heeft iemand dezelfde ervaring met een raspberry 3 en heeft iemand het al geprobeerd met een raspberry 4 of andere eenvoudige hardware met de kodi software erop?

1 like

Ik zag mijn oplossing nog niet tussen de posts staan, dus bij deze een aanvulling.
Ik heb in mijn woonkamer een 12 jaar oude Samsung TV staan. Deze heeft een aantal “smart” functionaliteiten, maar met die leeftijd valt dat inmiddels te bezien. In de slaapkamer staat een Full-HD 27 inch scherm i.p.v. een traditionele TV.

Woonkamer:
Samsung TV + Mi Box S (Android TV) + Denon AVR receiver + Logitech Harmony Companion

Jarenlang heb ik hier een brei aan apparaten aan mijn tv gekoppeld om mijn TV smart te krijgen zoals ik dit wens. Hiervoor gebruikte ik:

  • Google Chromecast om content naar de TV te casten, inclusief Amazon Prime en Netflix
  • Raspberry PI 4 (daarvoor 3, daarvoor 1) voor KODI en het streamen van content van mijn NAS (video/muziek/photos)
  • TV ontvanger voor TV signaal
  • Logitech Harmony Companion afstandsbediening + HUB om met 1 afstandsbediening alle apparaten en HDMI input op mijn AVR te selecteren afhankelijk van wat ik wil kijken.

Na de stuggles met de eerste TV ontvanger van Canal Digitaal ben ik naar een alternatief gaan zoeken. Ik heb een Mi Box S (Android TV, +/- 55 euro) gekocht om te kijken of ik via Android TV op een fatsoenlijke manier TV kon kijken.

TV / Canal Digitaal:
Op de android TV kan je veel van de apps uit de Play Store installeren. Waaronder de app van Canal Digitaal. Deze app werkt naar mijn mening super. De interface is gelijk aan die van livetv.canaldigitaal.nl en inmiddels ook aan de nieuwe TV ontvanger van Freedom (Amino STB).

Enige minpunt is dat er standaard een overzichtspagina (idem aan livetv.canaldigitaal.nl) wordt geopend. Je hoort dan wel dat er al een tv-zender actief is, maar hoe je dan eenvoudig de overzichtspagina kan sluiten heb ik nog niet gevonden. Je kan uiteraard wel op de overzichtspagina een kanaal kiezen of on-demand dienst en een work-around die ik gevonden heb is een profiel selecteren en op back drukken. Er is in ieder geval goed mee te leven, en eenmalig als je de app net opent.

Kodi:
Vervolgens zag ik dat je op Android TV ook Kodi kan installeren. Dit heb ik getest, en ook dit beviel! M.a.w. de Raspberry Pi 4 is uitgeschakeld. Enig minpuntje is dat je vanuit je download software geen notificatie naar Kodi kan sturen dat er een nieuwe aflevering (of iets anders) beschikbaar is als de app niet actief is. Het updaten van de library is dus een handmatig iets.

Netflix / Amazon prime / Spotify:
Hiervoor is ook een app in de app store van Android TV. Dus, dit hoef ik niet meer via mijn telefoon aan te sturen.

Chomecast:
De Mi Box S komt met Chromecast 4k ondersteuning. Je kan dus ook content van je telefoon naar de box sturen. Ik heb nog weinig gebruik van gemaakt omdat ik de apps van Amazon Prime en Netflix gebruik i.p.v. casten. Maar mijn oude chromecast is opgeborgen.

Logitech Harmony Companion + Hub:
Was jarenlang een uitkomst om met 1 knop op de afstandsbediening al mijn aparaten aan te zetten, naar de juiste HDMI input te gaan en deze vervolgens met 1 afstandsbediening aan te sturen. Sinds alles nu op mijn Android TV zit, gebruik ik het alleen nog maar om mijn AVR en TV automatisch mee aan/uit te zetten. En qua zappen is de afstandsbediening van Logitech wat handiger dan de afstandsbediening van de androidtv omdat je bijvoorbeeld het nummer van het tv kanaal in kan typen.

Nog niet helemaal vervangen dus, maar niet meer noodzakelijk.

Voice commands:
Hier was ik vooraf niet echt een voorstander van, maar wat is het makkelijk. Met name voor mijn dochtertje die bepaalde videos op youtube wilt zien. Ze drukt op het knopje om de assistant te starten en roept haar favoriete programma en het komt tevoorschijn. Je hoeft alleen nog te selecteren welke aflevering en klaar.

Het is ook niet perfect, android TV geeft in de voice commands erg voorkeur aan eigen diensten. Dus youtube zal als eerste naar voren komen. In ieder geval wordt de voice command alleen via een knop op de afstandsbediening actief. Daardoor wordt (als het goed is dus) niet de hele dag alles wat ik zeg door Google geanalyseerd. Ook heb ik het kastje een paar keer moeten herstarten (via de interface) omdat mijn dochtertje de voice command button 20x achter elkaar had ingedrukt en daarna niet meer reageerde op stem commando’s.

Slaapkamer:
Full-HD scherm met ingebouwde speakers + Amino STB (kastje van Freedom)

De Amino STB ontvanger is eigenlijk vrijwel direct na het aansluiten van de Mi Box S verplaatst naar de slaapkamer. Deze staat er nu eigenlijk alleen nog om de ontwikkelingen van het TV platform van Freedom in de gaten te houden. Er wordt hard gewerkt door Freedom / Canal Digitaal, maar ik vermoed dat deze binnenkort vervangen wordt door een 2e Android TV ontvanger.

Conclusie:
Ik ben fan geworden van Android TV als platform. Met name het feit dat ik met 1 apparaat, 3 devices uit kon schakelen wordt ik heel gelukkig van. Ook hoef ik niet meer op mijn Denon AVR van HDMI input te switchen. Het is niet mijn bedoeling om met deze post een bepaald merk (Xiaomi) pluggen, maar alleen hier heb ik ervaring mee, dus over de alternatieven kan ik geen oordeel geven.

Over alternatieven gesproken. Van deze heb ik weet, misschien dat er meer zijn:

  • Nvidia Shield (stukje prijziger, maar meer functionaliteit / betere hardware, vanaf 160 euro)
  • Chromecast met Google TV (ben ik zeer benieuwd naar, rond de 74 euro)
  • Er is een nieuwe Mi Box 4s Pro aangekondigd met 8k ondersteuning, maar deze krijgt een MIUI schil.

Hartelijk dank voor jullie bijdragen. Ik worstel zelf met de overgang van xs4all naar freedom tv en vooral omdat mijn familie de huidige oplossing echt niet acceptabel vind vanwege het aantal haperingen en onhandige UI. En niet genoeg pro-freedom is om een warm gevoel te krijgen als proefkonijn tijdens software ontwikkeling van Canal Digitaal.
Het verbaasd me nogal dat de software nog zoveel ontwikkeling nodig heeft. CD bestaat 10+ jaar en levert in allerlei landen. Hoe kan het met zo’n slecht product nog bestaan? Misschien toch maar NLziet ipv CD?
Van Freedom Internet had ik de huidige magere ervaring niet verwacht. Het is premium internet, maar een teleurstellende tv ervaring. Het is nu niet iets dat ik aan vrienden aan ga raden als ze ook tv willen.

Dus mijn worsteling is om een kastje te vinden met de volgende eisen:

  • tv werkt zo soepel als xs4all / kpn
  • niet een telefoon als afstandsbediening nodig. Liefst ook maar 1 afstandsbediening voor kastje en tv.
  • niet een complete computer / laptop naast de tv. Mijn kinderen moeten het ook kunnen bedienen
  • software en security updates
  • liefst geen spyware + microfoon in mijn huis (ijdele hoop, maar toch ook een reden om naar freedom te gaan, hopend dat zij met het beste product komen)
  • box met kodi en open software is een plus

Al geprobeerd:
Google chromecast 2018 (40 euro)
Matige ervaring, die kan ik echt niet aanraden.
Het goede is dat er allerlei apps zijn van streaming diensten die ik op de tv kan zien. Dat is meer dan ik nu met de amino van CD kan.
Het is een snelle fix om nu netflix, disney+ en npo+ te kunnen kijken, maar mijn telefoon als afstandsbediening gebruiken bevalt me niet zo. Het actieve programma verdwijnt ook binnen de streaming apps vaak naar de achtergrond binnen de app en is dan moeilijk terug te vinden voor pauze of doorspoelen. Geen idee waarom alle apps dat probleem hebben. Netflix zet ook vaak een ander programma aan terwijl je naar iets zit te kijken. Verder vind ik de gids niet overzichtelijk op mijn telefoon, dat is te klein. Jammer dat dat niet op het scherm wordt geprojecteerd, maar casten kan pas als je een programma start, niet al bij de gids. Misschien dat dat anders is als je een tablet gebruikt. En dan de google assistent spyware: die wil ik niet, maar hoe ik dat uit kan zetten zonder de hardware te beschadigen dat moet ik nog even uitzetten.
De nieuwe Google Chromecast met TV (verwacht) is misschien wat beter.

raspberry pi (3)
Een leuk knutsel project maar geen goede en stabiele ervaring om mijn familie aan bloot te stellen.

Op mijn zoektocht zie ik een aantal mogelijkheden

NLziet in plaats van Canal Digitaal. Geen idee of dat beter werkt, ik ben heel benieuwd naar de ervaring van anderen bij freedom.

Odroid N2+: E 180
(Odroid N2+ + power supply + odroid n2 case + 32Gb emmc)
voordeel:
- floss, met als backup dat android geinstalleerd kan worden
nadelen:
- als de software onstabiel is, krijg ik klachten
- werken streaming diensten netflix, disneyplus npoplus etc?
- veel geld voor een experiment

Xiao Mi Box S 8 Gb = E 57,50
voordeel:
- apparaat dat “gewoon werkt”
- streaming diensten npo+, netflix, kodi, disney+, nlziet etc
- kodi
twijfel
- is dit apparaat veel beter dan de amino? Heeft het minder last van bufferen en haperingen dan de amino van CD?

Nvidia Shield TV (2019) 8GB E 162.68
beter dan xiaomi. 3x beter?

Heeft iemand advies? Mis ik hier nu nog opties?

1 like

Hoi Roeland,

NLZiet
Na mijn overgang naar Freedom had ik geen TV dus heb ik NLZiet 3 maanden geprobeerd en helaas slechts weinig gebruikt.
Maar mijn ervaring was dat hij savonds ook af en toe haperde en het beeld af en toe te wensen overliet.

Ik moet wel zeggen dat ik het op dit moment nog zou overwegen want 8 euro per maand is gewoon bijna de helft van het streaming abbonement van CD.

Xiaomi Mi Box 5
Een vriend van mij heeft dit apparaat en zweert er bij. Het is afwachten wat xiaomi als chinees bedrijf met je data doet natuurlijk. Maar voor die prijs zeker een top model. Hij noemt als nadeel dat hij geen chromecast meer nodig heeft, het is gewoon android TV

Nvidia Shield TV (2019) 8GB
Heb ik ook in werking gezien en is helemaal niets op aan te merken. of hij 3x beter is dan Xiaomi durf ik niet te zeggen. Wel verwacht ik dat ze niet zomaar hun support op apps en dergelijke zullen stoppen. Dat is bij de xiaomi afwachten. Een andere vriend heeft een shield (groter model volgens mij wel) en heb ik ook nog nooit horen klagen, supersnel.

Zelf heb ik de devices niet. Heb bewust toen ik een nieuwe tv nodig had gekozen voor een sony android tv zodat ik voorlopig goed zat. De canal digitaal app heb ik hier nog niet geprobeerd maar apps als Netflix, videoland, Plex en NLziet werken echt prima op android TV. Had mijn vorige TV niet kapot gegaan had ik er waarschijnlijk zelf een Mi box aangehangen.

Geen ervaring uit eerste hand dus. Maar hopelijk kun je er iets mee.

(Sorry voor de wijzigende tekst, drukte per ongeluk op ctrl+enter ipv shift+enter)

1 like

Ik verbaas me erover dat android tv, smart tv en Chinese STB’s op dit privacybewuste forum kennelijk als een acceptabele optie worden gezien. Dat zijn ze vanuit privacy-overwegingen naar mijn mening niet.

https://protonvpn.com/blog/smart-tv-privacy-risk/:

Smart TVs may make it easier for you to watch Netflix on a big screen TV, but they represent another brick in the surveillance capitalism edifice.

https://us.norton.com/internetsecurity-iot-smart-tvs-and-risk.html:

The bottom line with smart TVs? You may not know who’s trying to peer through your webcam or track your surfing and viewing habits.

8 likes

Ik zoek me mottig naar een +1 of zoiets op dit forum maar die is er zo te zien niet.
Anyway, deze opmerking is me uit het hart gegrepen! :+1: (en dat lijkt dan weer op zo’n feesboek lijk, sorry…)

2 likes

@herman
In de software/configuratie die gebruikt wordt voor dit forum is het hartje onder het bericht het equivalent van de +1

Zeer goed dat je dat meld. Ik vermoed dat het niet voor alle leden van freedom een optie is. Hier thuis zien ze me aankomen als ik zeg dat ze geen Netflix meer mogen kijken.

Ik zoek de balans tussen makkelijk en privacybewust. En tips zijn hier zeker welkom.

@herman (offtopic) +1 doet mij aan Google denken, waar hebben zij het idee vandaan dan?

PS: devices met camera’s zijn hier de telefoon/laptops/tablets, TV gelukkig nog niet. (volgens de omschrijving in ieder geval :wink:)

1 like

Dank je Frits, respect voor privacy is wat ik hoop te vinden bij Freedom Internet. En ook hardware + software die goed werkt, iets dat ik op dit moment niet zie.

Het is vrij gemakkelijk om kritiek te hebben op android oplossingen, ik deel de bezwaren, maar tegelijk zie ik niet een goed werkend floss alternatief dat geaccepteerd wordt door mijn omgeving die ook netflix, disney+ en dat soort dingen wil kunnen kijken.

Als jij een goed alternatief kent dat nu beschikbaar is, dan hoor ik het graag. En anders wil ik graag nu iets dat nu werkt en steun ik tegelijk graag Freedom Internet om een beter alternatief te maken voor een betere toekomst.

2 likes

Ik heet weliswaar geen Frits, maar toch…

Ik heb een tijdje terug heel bewust een ‘domme’ TV aangeschaft, een ding zonder apps.

Mijn situatie is wellicht wat afwijkend van anderen hier omdat ik een Ziggo aansluiting heb. Die heb ik te danken aan de VvE van het appartementencomplex waar ik woon, die VvE heeft in haar wijsheid besloten een collectief abonnement af te sluiten. Er komen dus via de kabel meer zenders binnen dan ik ooit zal kijken.

Net zoals @Roeland ben ik bezig geweest met een Raspberry Pi om wat slimmigheid-onder-eigen-controle aan te brengen voor de TV zodat ik uitzending gemist en zo kon kijken. Ik ben daar uiteindelijk mee gestopt omdat ik het steeds maar weer bufferen van de RPi bij TV-streams zat werd.

Uiteindelijk heb ik besloten een Apple TV er aan te hangen (ja, ik weet het, maar ik denk dat Apple met mijn gegevens wat meer te vertrouwen is dan Google).
Dat ding draait perfect, kan alles wat ik wil en nog veel meer.
Er is alleen geen Canal Digitaal app voor beschikbaar, dus als je dat zou willen is dit geen optie.

2 likes

@Frits
Ook ik deel je mening m.b.t. privacy.
Voor mij ook een groot goed, maar ook onderhevig aan druk vanuit het gezin.
Idealiter kan ik alles wat ik met de Android TV doe, ook met de amino, maar dat lijkt me ijdele hoop, zelfs op lange termijn.

Ik ga nog eens onderzoeken of ik een android platform kan bouwen zonder de google services en zonder chinese hardware. En of dit dan nog praktisch is. Een linux distro kan ook, maar dan is er niet voor alles een app, en zou je vanuit de browser alles moeten oplossen. Geen reden waarom dit niet zou kunnen, en als je minder eisen aan je alternatieve settopbox stelt, dan is de oplossing van o.a. @anon97139585 natuurlijk afdoende, maar daarmee krijg ik mijn gezin niet enthousiast.

Mocht je werkende alternatieven hebben, ik hoor ze graag!

1 like

Alternatief: xiaomi box s (gemak, spyware included … en het werkt)

Sinds gisteren heb ik voor een kleine 80euro een xiaomi box s met een tp-link ue300 ethernet dongle (dank je @JJS) aangesloten op dezelfde ethernet verbinding als de amino box. Mijn ervaring, en belangrijker die van mijn keurmeesters thuis, is dat tv kijken sterk verbeterd is en nu acceptabel. Eigenlijk behoorlijk probleemloos. Vooral het bufferen / laden van data gaat veeeel sneller en daardoor is spoelen minder vervelend, is de overgang van het ene naar het andere programma minder storend en alhoewel pop-ups nog onnodig vragen of je echt wel wilt kijken wat je aan het kijken bent. Wat niet exact gelijk is, is dat ik nu kijk met de CD app. Op de snelheid van laden lijkt dat verder geen verschil te maken op wat ik zie. Wat een ander voordeel is van deze android box is dat ik nu ook netflix en npo plus kan kijken.

Geen wat precies de amino kost, of wat de hardware is, maar na deze ervaring vermoed ik dat veel van de software problemen waarschijnlijk een hardware oplossing nodig hebben. Geen idee wie in het test team zitten, wie de hardware kiest, maar mijn suggestie is om de amino regelmatig te vergelijken met android kasten als de xiaomi box s of als je de lat wat hoger wilt leggen de nvidia shield. Als Freedom Internet een premium provider wil zijn verwacht ik ook bijpassende hardware. De fritsbox is ook niet het goedkoopste modem en die keus is goed te verdedigen.

Ben ik blij met deze oplossing? Nee, ik ben niet blij want deze oplossing kostte mij extra geld en ik heb nu spyware in mijn huis waar ik niet op zat te wachten. Ik ben wel opgelucht dat de niet acceptabele situatie nu verholpen is zonder naar kpn of ziggo over te stappen. Ik ben benieuwd wat freedom en CD als feedback geven.

2 likes

@anon17744841

Om jouw oplossing te kunnen overwegen, zou je misschien je mini-pc en software in meer detail willen beschrijven?
Wat is de hardware, wat zijn de specs en wat kost dat?
Wat is de software die je gebruikt en werkt dat stabiel, of moet je regelmatig updates doen?
Wat kijk je er dan mee? Niet canal digitaal blijkbaar, want je gebruikt de amino. Welke streaming services krijg jij werkend?

Ik kan zelf wel allerlei linux + kodi oplossingen zien, maar zie grote variatie in kosten en hoeveel werk het is om iets werkend te krijgen en te houden. Ik zou er veel baat bij hebben om van iemand te leren die speciaal voor de nederlandse situatie met freedom en CD kan delen wat werkt. Een raspberry pi heb ik nog wel liggen, maar als het om een odroid of nuc gaat wil ik graag de ervaring van anderen horen voor ik zelf dat geld in een experiment stop. En als er dan alsnog android op gaat, zoals ook veel mensen doen, dan is zelfbouw misschien niet voor mij.
Hartelijk dank.

Hartelijk bedankt @anon17744841 dat is een uitgebreide beschrijving en goed een alternatief te lezen dat werkt.
En Linux is mijn gedroomde oplossing. Hopelijk ergens in de nabije toekomst

Naar aanleiding van de reactie van @Michael hierboven nog maar eens de Netflix plugin voor Kodi getest en na de meest recente update van Kodi blijkt het nu weer te werken. Alleen lijkt het er op dat Een raspberry 3 niet meer krachtig genoeg is voor gebruik als Netflix streamer. Al vrij snel na het starten van de weergave komt het thermometer symbool in beeld en na verloop van tijd loopt beeld en geluid regelmatig niet synchroon (verschillen lopen op tot enkele seconden).
Zou het kunnen dat Netflix nu een codering gebruikt die niet ondersteunt wordt door de grafische chip van de raspberry 3 en dus softwarematig via de processor gedecodeerd moet worden?
Heeft iemand dezelfde ervaring met een raspberry 3 en heeft iemand het al geprobeerd met een raspberry 4 of andere eenvoudige hardware met de kodi software erop?

Wat zijn de mogelijkheden van Canal Digital op een Chromecast 2020 of een nVidia Shield?

Nvidia shield is top, maar erg duur. Ik heb recent de xiaomi-mi-box-s gekocht, die doet hetzelfde, maar kost minder dan de helft. Mooi klein apparaatje.

1 like

Tja het is maar hoe je het zelf opzet natuurlijk. In mijn eigen netwerk heb ik het opgedeeld in verschillende vlan’s. Een management vlan voor de router en switches, een primair vlan waar de computers, laptops en smartphones zich kunnen bewegen, een gasten vlan en een IoT vlan waar alle apparatuur als smart tv’s, mediaplayers, slimme verlichting, etc. ingaat. Deze laatste twee vlan’s kunnen nergens bij op mijn primaire vlan (en dus ook niet stiekem meekijken) en het meeste uitgaande verkeer wordt vanuit de firewall in m’n Edgerouter geblokkeerd. Voor management kunnen mijn apparaten op het primaire vlan dan weer wel onbeperkt bij het IoT vlan komen. Hierdoor is het effectief volledig dicht terwijl de luxe intact blijft.

Dat die hetzelfde doet ben ik niet met je eens, in de kern natuurlijk wel maar de upscaler in de Nvidia Shield TV is een heel ander verhaal. Met zowel 720p als 1080p content naar 4k doet die niet veel onder voor native 4k content en ook voor onder de 720p is het de beste upscaler die je gaat vinden. Een hele hoop technieken uit hun Geforce en Tesla lijnen kun je terugvinden in de SoC die ze op hun mediaplayer hebben gebruikt. Dat alleen is de meerprijs het in mijn ervaring dan ook wel waard.

On topic, mijn set-up is de volgende.

Woonkamer

32 inch Samsung HD TV uit 2014 (wordt deze maand vervangen voor een LG ZX 77 inch OLED 8K): Primaire tv, nu vooral een domme tv maar wanneer de ZX er komt zal die ook gebruikt worden voor de paar dingen waar je native 8K kunt zoals YouTube. Mogelijk ook de Canaal Digitaal App afhankelijk van de kwaliteit van de 8k upscaler tov de directe CD streams op de STB

Apple TV 4K: Voor alle streamingdiensten en wat snel gamen + Plex

PlayStation 5: Gamen en 4k blu-rays wanneer ik geen zin heb de rips via Plex te gebruiken

Xbox Series X: Gamen

Amino Aria 710: Live TV en Canaal Digitaal algemeen, zoals gezegd wordt deze waarschijnlijk binnenkort vervangen door de app.

Sonos Arc Surroundset: soundbar, subwoofer en 2 satellite speakers. Misschien niet helemaal gelijk aan een 7,1 surround set maar het geluid is wel legendarisch en voegt echt een hele dimensie toe aan voornamelijk films die Dolby Atmos ondersteunen. Verbonden aan de rest van de apparatuur en daardoor dus voor al het geluid.

De media ervaring was hier altijd een beetje matig maar met de nieuwe generatie consoles en nu ook m’n verloofde tv kijken omarmd heeft gaan we hier toch echt all-in met de 77 inch 8k opstelling. Bij zo’n prachtige tv hoort ook de media om het optimaal te benutten dus we spelen dan ook voornamelijk films alleen in 2160p Blu-Ray en series in de hoogst mogelijke (1080p Blu-Ray of 2160p WEB-DL). Plex draait via docker in z’n eigen container binnen onze thuis server (zodra we praten over een 4U in een rack met een 32 core x86 processor en extra GPU voor hw acceleration kunnen we niet echt meer NAS zeggen).

Slaapkamer

49 inch Samsung QLED 4k (wordt deze maand vervangen voor een 65 inch LG CX OLED 4k): Ondanks de smart functies eigenlijk toch vooral als een dumb tv, muv Apple TV content in de native app en Amazon Prime (vanwege HDR10+ ondersteuning).

Nvidia Shield TV Pro 2019: Alle overige streaming content, Canaal Digitaal app en Plex. De upscaler is van zo’n niveau dat het werkelijk genieten is om ernaar te kijken. Daarnaast ook gamestream.

PlayStation 4: Op dit moment voornamelijk PS5 Remote Play als we op bed liggen.

Sonos Arc: Net als in de woonkamer maar dan zonder subwoofer en speakers. De slaapkamer is qua dimensies net klein genoeg dat alleen de soundbar al meer dan toereikend is.

Logeerkamer (Gepland)

49 inch Samsung QLED 4k: In z’n volledige vorm gebruikt, dus zowel de streaming diensten met een gasten profiel, de canaal digitaal app met opnieuw een gasten profiel en Plex met ook een apart profiel voor gasten.

Sonos Beam: Het kleine broertje van de Sonos Arc maar nog steeds een goede soundbar. Al mist het Dolby Atmos.

Al met al dus door het hele huis een volledige entertainment setup. Tussen alle kamers loopt 40 Gbps en de apparaten die het trekken kunnen zitten op 10 Gbps (eigenlijk alleen de gaming pc’s die ik niet in dit overzicht verwerk heb). Naar het server rack loopt 100 Gbps. Het netwerk is dan ook voor de komende 20 jaar voorbereid.

1 like