Alternatieven voor settopbox

Dat was precies mijn punt voordat het oorspronkelijke topic door de moderator werd gesloten:
Het wordt tijd om onze vrijheid terug te eisen, al dan niet met de betrokkenheid van CD. Ik denk dat Freedom internet het juiste platform is, om voor de vrijheid van TV-ontvangst te strijden, en om de DRM-discussie te vermijden: ik wil best € 2 /maand extra betalen per ontvanger die het recht en de mogelijkheid heeft om alles wat naar mij gestreamed wordt (TV en/of streaming diensten) locaal op te slaan.

(Dit onverminderd de discussie over de verbeterpunten van de huidige Amino-ontvanger van CD die volgens alle mij bekende bronnen slechter presteert dan de Arris ontvangers van XS4ALL/KPN.)

Jij betaal voor het kijken van de content en niet voor het in eigendom hebben van de content zoals je in het verleden deed met het kopen van, bv, een videoband.

Het recht om de content te kijken wordt met het normale TV-abonnement afgedekt. Het recht om inkomende streams locaal op te slaan mag van mij iets extra kosten. Dan kan ik met de locale kopie alles doen wat ik wil (inclusief knippen en plakken), maar geldt nog steeds het auteursrecht van de oorspronkelijke zender, als ik mijn al dan niet gewijzigde opnames buiten de huiselijke kring wil gebruiken.

Dus om eigenaar te worden van alle content die viaCD te bekijken is ben jij bereid om € 2 p/m te betalen? Lijkt mij niet echt de kosten voor de content van 80 zenders te dekken.

Je wordt niet eigenaar van de content. Je koopt het recht om hun content op jouw media op te slaan voor eigen gebruik waarover zij geen DRM controle meer hebben. Net als bij KPN zal er een limiet zitten aan het aantal streams dat je gelijktijdig locaal mag opslaan. Bijvoorbeeld maximaal 2 per settopbox.

Voor de goede orde: stel dat je drie settopboxen hebt, waarvan één met locale opslagmogelijkheid en een TV-abonnement, en stel dat je maximaal 8 streams tegelijk kunt ontvangen per abonnement (zoals bij xs4all), dan kan je dus in totaal 3 programma’s tegelijk live kijken (op 3 TV-toestellen), 2 opnames locaal opslaan met die ene settopbox, en nog 3 andere programma’s in de cloud opslaan (totaal 8 zenders van de 80+ waaruit je kan kiezen), of een andere combinatie van opslaan, terugkijken en live kijken tot een totaal van 8 gelijktijdig, waarvan maximaal 2 met locale opslag.

2 likes

Dus afgenomen rechten terugkopen. Ik zou eerder denken aan een algemene korting, voor het niet eren van rechten.

De hoogte van de tarieven, in het verleden, in het heden en in de toekomst is een andere discussie.
Ik denk aan een basis TV abonnement met cloudopslag en maximaal 8 gelijktijdige streams (of een ander getal), een aanvullend bedrag per settopbox voor onderhoud, afschrijving en beheer van die box. Het bedrag voor een settopbox met lokale opslag mogelijkheid mag hoger zijn dan voor een settopbox met alleen cloudopslag.

Het zou goed zijn als Freedom hier ook open over zou kunnen zijn. Dat het om DRM gaat en op welke manier bepaalde vrijheden hierdoor worden ingeperkt. Ik denk dat transparante communicatie hierover uiteindelijk het product alleen maar sterker maakt.

1 like

Na twee jaar ergeren aan de (in)stabiliteit van tv via de geleverde amino kastjes nu gewoon een oude laptop waarvan de batterij kapot is ingezet. Ik had eerst nog geprobeerd met de relevante netwerkpoorten van de fritzbox op 100mB, zie: Specificaties Amino Aria 710 haperend beeld oplossing?. Dit ging een hele tijd goed, maar uiteindelijk ook hier weer haperingen in beeld en geluid.
Op de laptop Debian linux geinstalleerd met KDE als grafische laag, chromium als webbrowser en de widevine libraries om de DRM te regelen (denk eraan dat je de 32bit versie van chromium gebruikt, 64bit chromium werkt niet samen met widevine Widevine Doesn’t Seem to Work).
KDEconnect op de telefoon android/f-droid en iOS appstore zodat de telefoon als afstandbediening kan dienen. In de run command sectie een aantal commandos gemaakt zodat de browser direct naar een veelgebruikte pagina gaat (o.a. canaaldigitaal en daarbinnen direkt door naar npo1, npo2 en uitzendinggemist; netflix; hbo; spotify; de krant; … vul zelf aan). voor NPO1 is het commando:
/usr/bin/chromium --start-fullscreen https://livetv.canaldigitaal.nl/livetv?watchId=9zhabdaigZd4WCwrn1 Yyl7LtviNAKEgAgG6ysNpd&autoplay=true.
In android werkt kdeconnect soepel, in iOS is het pas sinds kort beschikbaar en dat zie je op meerdere plekken in de app.
Nu kunnen we weer zonder haperingen tv kijken en kunnen we via een en hetzelfde apparaat alle bronnen die via een website of andere netverbinding werken gebruiken en ook mediabronnen vanuit je eigen netwerk (CD-collectie op een NAS) afspelen.

1 like

Ik kijk canal digitaal via mijn Apple TV. Ik heb dus geen abonnement via Freedom maar rechtstreeks via Canal Digitaal. Ik heb 95% van de problemen die hier in de community worden beschreven dus NIET.

Op deze Apple TV staat de canal digitaal app.

1 like

Ik was zeer tevreden over de stabiliteit van de Arris ontvanger via XS4ALL. Sinds de overgang naar de “techniek van KPN” is die stabiliteit een stuk minder geworden. Ik heb niet de mogelijkheid om objectief te vergelijken met de amino/CanalDigital combinatie. Maar ik denk dat Freedom in gedachten moet houden dat hier op termijn veel winst is te behalen, wanneer de hoger geprioriteerde doelstellingen gehaald zijn.

Onze glasvezel is aangelegd door Reggefiber en in het eerste jaar konden we geen xs4all krijgen via de glasvezel, het enige alternatief voor KPN was Lijbrandt. Na het eerste jaar kwam ook xs4all beschikbaar als keuze optie via Reggefiber en zijn we teruggegaan naar xs4all. Zowel bij Lijbrandt als bij xs4all was tv via de geleverde ontvangers nooit een probleem. Nu twee jaar bij freedom en in die twee jaar continu problemen met tv via de geleverde ontvangers.
Er van uitgaande dat mijn test met de twee oude laptops via https://livetv.canaldigitaal.nl/ hetzelfde signaal gebruikt als de amino ontvangers toont voor mij aan dat het probleem in de amino ontvangers zit. Of het de hardware of de software is kan ik niet bepalen, maar het probleem zit in de ontvanger.
Mocht de amino een andere bron gebruiken voor het signaal dan https://livetv.canaldigitaal.nl/, dan komt daar een derde optie bij: instabiliteit van het signaal zelf.

Waar het precies zit laat ik aan kenners over, voorlopig heb ik een werkend systeem voor tv. Nu ook NPOstart of NPOplus maar eens proberen, mogelijk kan ons canaaldigitaal abbonement er dan helemaal uit.

1 like

Probleem met al die set/top (Kodi like) kastjes is capaciteit die de updates qua eisen simpelweg niet meer bij kan benen. Updates die ook zelf zwaardere eisen hebben vanwege constructie(s).
Kortom, kastjes zijn ontoereikend en dat zal niet snel worden toegegeven (vanwege reclameren).

In aanvang zullen die kastjes net genoeg hardware hebben om ze prima te laten werken. Gaandeweg wordt het slechter omdat het aanbod (ook qua DRM beveiliging en decryptie verwerking) complexer wordt. In de marge worden dan ook updates doorgevoerd die overall de boel degradeert. Om dat op te lossen schroomt men er niet voor om functies uit te schakelen.

Ik heb allerlei mediakastjes gehad die vroeger het (even) meer dan prima deden maar nu nauwelijks nog bruikbaar zijn. Kortom oorzaak is veel te krappe hardware en dat toegeven zal leveranciers (veel) geld kosten. Zolang men storingen kan wegwuiven zal het blijven kabbelen.

Maar dan moet er toch een markt zijn voor bedrijven die bereid zijn kastjes te bouwen die wel ruim genoeg bemeten zijn, met meer klantvriendelijke software en met functies waar gebruikers zoals wij behoefte aan hebben. Dat dergelijke kastjes meer kosten moge duidelijk zijn, maar er zijn vast genoeg mensen die willen betalen om van het gedoe met die onderbemeten kastjes af te zijn.

Twee dingen vallen mij zo binnen…

  1. Eentje economisch (Friedman), waar zou je iets beter moeizaam in markt zetten dan waarvoor men wil/gaat betalen.
  2. Alternatief is er door dominerende proprietry zoals Apple en bv ook KPN/Ziggo waar dingen “gewoon” binnen hun kaders blijven werken.

Strikt genomen is het aan ons “eigen” gedrag te wijten en dat fabrikanten er zelf ook geen last hebben van rotzooi. De enige die hier echt last heeft is bv Freedom die de rommel van CD moet zien recht te praten en haar klanten tevreden moet zien te houden.

Met betrekking tot DRM-vrije TV kwam ik deze vereniging tegen, De Transponder:
https://www.detransponder.nl/

Zij lijken veel interessante informatie te bieden. Er staan hier ook kanalenlijsten met onder andere de Nederlandse publieke omroep:

Wellicht past dit beter in een eigen topic. Misschien kan een moderator de berichten met betrekking tot DRM-vrije TV uit dit topic vissen voor een nieuw topic?

Zoals ik al eerder aangegeven had, ben vind ik de Kodi een prettige mediaspeler. Na het inrichten van een nieuwe Raspberry (RPi4) ben ik weer eens door de add-ons gegaan en kwam daar de Add-on Retrospect tegen. Ik dacht dat deze add-on voor het terugkijken van gemiste uitzendingen was, maar de add-on blijkt ook live TV van de nederlandse publieke zenders door te geven. Indien je NPOplus hebt, kun je jouw NPOplus login ook in deze Add-on activeren. Dus voor diegenen die niet tevreden zijn over canaldigitaal en eigenlijk alleen maar naar de nederlandse publieken kijken voor live TV, het kan via een kodi-speler met de retrospect Add-on.
Ik heb alleen nog geen tv-gids functie voor NPO in Kodi gevonden.

Nu enige tijd voor moeders een Google TV in gebruik voor TV can Canal Digitaal, en dat bevalt uitstekend. De Amino doosjes zijn gewoon onbruikbaar traag…

Wij hebben wel veel problemen gehad met de Amino (nu niet meer in gebruik) maar hij was nooit onbruikbaar traag. Wellicht wordt hij trager als hij langere tijd onder stroom staat. Dat deden wij eerst ook, maar de Amino wordt een beetje warm (lauw) ook wanneer hij gewoon “uit” staat, dus een redelijk sluip-verbruik. Wij hebben nu een op afstand bedienbare schakelaar op het stopcontact, dus de stroom gaat er af wanneer we gaan slapen en weer pas aan wanneer we weer TV willen kijken. Het opstarten duurt wel lang maar daarna is de Amino bij ons niet traag. Hij heeft alleen teveel problemen, met de live stream op sommige zenders, met pauzeren op sommige zenders, etc. Een Google Chromecast met Google TV is voor ons de uitkomst.

2 likes

Opstarten is mogelijk traag omdat de software OS en later ook Applicatie van een internet server opgehaald moet worden, daarna moeten ook licenties etc opgehaald worden.