Alternatieven voor settopbox

Ik heb voor de Kerst de Amino STB vervangen door een Nokia-Streaming-Box 8000. Ik ben er zelf wel blij mee, maar mijn vrouw is nog niet tevreden.
Ik kan nergens teletekst 888 vinden. Klopt het dat het met Android TV niet mogelijk is ondertitels aan te zetten?
Indien ja moet ik de Amino er weer naast zetten.

Hier hetzelfde probleem als @Wil1. Mijn vrouw is erg slechthorend zonder ondertiteling is het kijken van een televisieprogramma gewoon onmogelijk voor haar. Wij komen van xs4all en dus KPN TV, daar kon je de ondertiteling (op basis van teletekst) oproepen by de “Gemist” dienst en ook in je opnames.

Wij kijken nauwelijks live-TV en dus de CD dienst is voor ons vrijwel waardeloos. Ik ben vandaag overgestapt en dit is een behoorlijk teleurstelling. Geen idee wat ik ga doen op dit moment.

Op de npo zenders kun je via de npo app de teletekst wel aanzetten dus voor mensen met een android TV of shield/mibox wellicht een uitkomst.

De google Chromecast met GoogleTV is nog steeds niet officieel uit in NL volgens mij. Alleen via parallele import bv. via media markt.

Wat zal het verschil zijn met een officieel in NL uitgebrachte versie? Alleen de handleiding? Of is er meer?

Welke streaming apps worden er ondersteund door de settop boxes van CD? Ik begrijp Netflix in ieder geval niet. ‘Discovery+’? Wordt ‘Discovery+’ ondersteund door de Chromecast met Google TV?

Wij kijken TV met NLZIET op Apple TV en voor ons is dat voldoende. Af en toe NPO, af en toe iets terugkijken, ideaal. De kwaliteit is ook prima.

@jgelauff Klopt - we gebruiken de NPO Start app nu voor die zenders. Helaas voor een opname van bijvoorbeeld University Challenge op BBC2 heb je deze optie niet. En als ik zelf een duitse of franse zender opneem (ben niet slechthorend maar heb wel hulp nodig in die talen) vallen de teletekstondertitels (888,150, of 777) weg.

Het over het hoofd zien van ondertiteling is een vaak voorkomend gebrek in opnameapparatuur. In het verre verleden moest ik altijd opzoek naar de juiste VHS of PVR dat deze wel ondersteunde. Als je iemand in de familie heb voor wie ondertiteling onontbeerlijk zijn begint het wel op te vallen hoe laag toegangelijkheid zit in de prioriteiten van bedrijven. Ben niet boos maar wel teleurgesteld om dit weer te treffen, ik had gehoopt dat nu alles softwarematig is geregeld dat het opslaan en weer uitzenden van de tekst gewoon de default zou zijn. De nodige opslag en bandbreedte moet verwaarloosbaar zijn.

Ik vind het echt jammer want er is ook veel goeds. Se CD STB is redelijk snel en makkelijk te bedienen. Je hebt de optie om de audiokanaal te kiezen (dus op Arte kan ik in het Frans luisteren - top!). De zender selectie meer dan voldoet en met de Oak afstandsbediening kan ik zelfs meer commandos doorgeven aan de tv-toestel (van Philips) dan aanvankelijk leek (tip hou de TEXT knop ingedrukt en gebruik de terug, navigeer en OK toetsen) .

1 like

Dit is precies een belangrijke reden waarom vrije software met de vrijheid om dingen zelf aan te passen zo belangrijk is. Dan kunnen dit soort zaken altijd alsnog gewoon toegevoegd worden.

Wat dat betreft lijkt deze TV dienst ook niet goed te passen in de visie van Freedom, maar wordt die meer geleverd met het idee dat men nu eenmaal niet om het leveren van een gesloten TV dienst heen kan komen.

Het zou goed zijn als deze beperkingen expliciet aan bod zouden komen zodat er ook ruimte ontstaat om actiever na te denken over TV diensten waarbij vrijheid wel echt voorop staat.

Wellicht zouden enkel de beperkingen aan bod komen. Het zou wel een eerlijk verhaal zijn. Freedom kan linken naar https://www.defectivebydesign.org/ met een uitleg waarom er voor TV geen betere keuze is.

Leuk om de oplossingen van iedereen te lezen. Mijn oplossing had ik in een ander topic omschreven maar ik zet hem hier nog even bij alle andere oplossingen:
Voor TV heb ik een basis abonnement bij Ziggo en gebruik daarvan alleen de Free to Air zenders zodat ik geen gedoe heb met smartcards enzo. Als je een TV hebt met een DVB-C ontvanger zou je daarmee al meteen moeten kunnen kijken, in mijn geval heb ik een aparte linux gebaseerde ontvanger met 2 tuners (VU+ Solo SE met OpenPLi). Daardoor kan je meerdere programma’s tegelijk kijken, streamen en/of opnemen. Opnames gaan bij het model wat ik heb op een USB stick en de opnames zijn met vlc gewoon op je PC te bekijken.
De TV zelf komt nog uit de tijd dat smart TV’s niet eens bestonden en als die vervangen moet worden zal dat waarschijnlijk computermonitor worden omdat TV’s zonder smart spyware amper meer verkocht worden.

Radio luisteren doe ik thuis niet zo veel, als ik dat wel doe dan stream ik dat via internet of gebruik een RTL-SDR stick om met m’n PC te ontvangen.

2 likes

Alle alternatieven voor de settopbox houden in dat je de tv-dienst niet afneemt. Vrijheid houdt in dat je de tv-dienst wel kan afnemen met een alternatieve settopbox ( en indirect dat je de tv-dienst van een andere provider kunt afnemen met een settopbox naar keuze) en ook dat je een settopbox met lokale opslag mogelijkheden kan kiezen, of zelfs een met de mogelijkheid tv-programma’s op je eigen server op te slaan.

Volgens is het over de technische mogelijkheden gegaan, en niet over het fundamentele recht op keuze.

Daar zijn wij zelf de schuld van.

Als makke schapen hebben wij ons de settop boxen met HDD laten afnemen en cloud er voor teruggekregen.
Veel gemakkelijker hoorden wij, maar er zat een hele knoop addergebroed onder het gras.

Geen opstand tegen het afdwingen van DRM wat de makers gebruiken om het recht van kopie voor eigen gebruik in Nederland af te pakken.

Wij leggen ons hoofd op het blok en verroeren ons niet tot dat de bijl neerkomt…dan is het te laat.

Om TV van Freedom te kijken moet ik dus een box met DRM erin gebruiken wat dan het opgeven van mijn vrijheid zou betekenen.

3 likes

En voor familie, vrienden, vage kennissen.

Die kunnen toch ook een kopie maken voor eigen gebruik. Ik zie het probleem niet. :wink:

Dat was precies mijn punt voordat het oorspronkelijke topic door de moderator werd gesloten:
Het wordt tijd om onze vrijheid terug te eisen, al dan niet met de betrokkenheid van CD. Ik denk dat Freedom internet het juiste platform is, om voor de vrijheid van TV-ontvangst te strijden, en om de DRM-discussie te vermijden: ik wil best € 2 /maand extra betalen per ontvanger die het recht en de mogelijkheid heeft om alles wat naar mij gestreamed wordt (TV en/of streaming diensten) locaal op te slaan.

(Dit onverminderd de discussie over de verbeterpunten van de huidige Amino-ontvanger van CD die volgens alle mij bekende bronnen slechter presteert dan de Arris ontvangers van XS4ALL/KPN.)

Jij betaal voor het kijken van de content en niet voor het in eigendom hebben van de content zoals je in het verleden deed met het kopen van, bv, een videoband.

Het recht om de content te kijken wordt met het normale TV-abonnement afgedekt. Het recht om inkomende streams locaal op te slaan mag van mij iets extra kosten. Dan kan ik met de locale kopie alles doen wat ik wil (inclusief knippen en plakken), maar geldt nog steeds het auteursrecht van de oorspronkelijke zender, als ik mijn al dan niet gewijzigde opnames buiten de huiselijke kring wil gebruiken.

Dus om eigenaar te worden van alle content die viaCD te bekijken is ben jij bereid om € 2 p/m te betalen? Lijkt mij niet echt de kosten voor de content van 80 zenders te dekken.

Je wordt niet eigenaar van de content. Je koopt het recht om hun content op jouw media op te slaan voor eigen gebruik waarover zij geen DRM controle meer hebben. Net als bij KPN zal er een limiet zitten aan het aantal streams dat je gelijktijdig locaal mag opslaan. Bijvoorbeeld maximaal 2 per settopbox.

Voor de goede orde: stel dat je drie settopboxen hebt, waarvan één met locale opslagmogelijkheid en een TV-abonnement, en stel dat je maximaal 8 streams tegelijk kunt ontvangen per abonnement (zoals bij xs4all), dan kan je dus in totaal 3 programma’s tegelijk live kijken (op 3 TV-toestellen), 2 opnames locaal opslaan met die ene settopbox, en nog 3 andere programma’s in de cloud opslaan (totaal 8 zenders van de 80+ waaruit je kan kiezen), of een andere combinatie van opslaan, terugkijken en live kijken tot een totaal van 8 gelijktijdig, waarvan maximaal 2 met locale opslag.

2 likes

Dus afgenomen rechten terugkopen. Ik zou eerder denken aan een algemene korting, voor het niet eren van rechten.

De hoogte van de tarieven, in het verleden, in het heden en in de toekomst is een andere discussie.
Ik denk aan een basis TV abonnement met cloudopslag en maximaal 8 gelijktijdige streams (of een ander getal), een aanvullend bedrag per settopbox voor onderhoud, afschrijving en beheer van die box. Het bedrag voor een settopbox met lokale opslag mogelijkheid mag hoger zijn dan voor een settopbox met alleen cloudopslag.