Freedom vs. xs4all

waarom XS4ALL toen aan ze verkocht is is me nog een raadsel

Dat is niet zo moeilijk. Toen dit speelde (ik weet niet hoe het nu is, ben al een hele tijd weg uit de ISP industrie) was het zo dat bandbreedte de kostenbepalende factor was. Niet servers, zelfs niet salaris van je dure techneuten, bandbreedte.
En bandbreedte is gemakkelijker en goedkoper te regelen als 't via een interne memo kan als via een formeel klantencontract.

Daar kwam nog iets anders bij: de ISP-industrie groeide als kool (“verdubbeling iedere negen maanden”) en deze ISP-industrie veranderde het speelveld op de internationale verbindingen waar historisch telefonie op liep, met een beperkte jaarlijkse groei. Reken erop dat een onderzeese fiberverbinding over 40 jaar afgeschreven wordt en ook op zo’n termijn geplanned wordt. Daar komt dan de ISP-industrie bij die een aanzienlijk en snelgroeiend deel van deze capaciteit boekt, maar steeds wisselend: je kunt er geen 40-jarige glasvezelpijp mee plannen, zeker niet in 1998.
Wil je een nieuwe vezel leggen voor deze nieuwe gebruikers? En als dit ISP-ding over een paar jaar stopt en de bandbreedte niet meer verkocht wordt?

Voor onafhankelijke ISP’s werd het steeds moeilijker om de (schaarsere) bandbreedte te boeken, en een interne memo voor de volgende bandbreedte is goedkoper, gemakkelijker te regelen en op een gegeven moment de enige weg. Rond 1994 zagen we in de USA een aquisitiegolf door de grote carriers (AT&T, MCI enzo), en een paar jaar later gebeurde hetzelfde in Europa. XS4all had geen keus.

In Azie is het zelfs zodat er lange tijd ernstige schaarste was op de zee-fibers. Vele jaren lang.

Of dit tegenwoordig nog speelt weet ik niet; CDN’s (Content Delivery Networks) spelen een hele grote rol tegenwoordig, peering is van levensbelang en de exacte percentages van je netwerkverkeer {CDN, peering, transit} zijn bij iedere ISP strikt geheim want dit bepaalt hoe het bedrijf werkt. Vandaar dat je bij AMS-IX wel verkeerstotalen ziet maar dat de individuele gegevens per ISP strikt geheim zijn (met NDA’s en dat soort dingen).

Een tweede ding is de kosten van de local loop, de kosten van de aansluitingen naar je thuis. Zonder regulering (ACM) maakt een onafhankelijke club als Freedom geen kans. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het kostenverschil tussen een glas-van-KPN en een glas-van-Tmobile omgeving; in Eindhoven scheelt dat EUR 15,- per maand, en dat is bij alle providers zo. Vandaar dat er geklaagd wordt over de kosten van KPN-glasvezel, en vandaar ook dat KPN in KPN-glasvezelgebied geen koperaansluitingen meer wil regelen.
Ik ben benieuwd wanneer Freedom onze hulp vraagt om deze situatie (kosten KPN glas) bij ACM aanhangig te maken.

En dan is er de issue “media”. Zowel KPN als Ziggo gebruiken TV om klanten aan zich te binden en de concurrentie te hinderen. Zoals uit deze thread blijkt, werkt dit. Dan is een onafhankelijke club (want Canaldigitaal is veel te klein) voor Freedom de enige keuze, en gezien de krachten in media-land is dit voor Freedom niet op te lossen.
Ikzelf kijk met schotel en heb een veel, veel grotere keuze van stations die ik waardeer als ik met Ziggo/KPN zou hebben kunnen krijgen. Via mijn CD abonnement kan ik ook op de laptop TV kijken (journaal kijken als 't eens laat wordt op de zaak) en dat werkt prima, met Chrome op de Cumpany Windows PeeCee.
Ben ik thuis, dan is er mijn schotel. Met opnames enzovoort.

Maar - bij Freedom zitten veel onafhankelijke mensen - kijken jullie nog wel lineaire TV (Ned 1-3 enzo) of gaat alles nu via NLziet of zo iets? Kijkend naar het aandeel TV programma’s op de Nederlandse TV wat bedoeld lijkt te zijn voor de kukidentgeneratie vraag ik me af of Nederlandse TV in de toekomst wel zo’n prioriteit heeft?

Geert Jan

3 likes

Nou, Het forum staat er vol mee met wat men er van verwacht.
Grofweg zoals TV van XS4KPN werkte.

Nee en ik wil geen andere oplossing met wat voor abonnement zoals NLZIET dan ook.
Het is al belachelijk dat je voor NETFLIX of Discovery+ een chromecast moet aanschaffen terwijl het AminoOS de functionaliteit gewoon levert, alleen CD dat niet in hun software heeft laten activeren.
Dat pauzeren niet langer dan 15 minuten werkt omdat dan de buffer te klein is (zoals de Amino zelf zegt) is ook van de zotte.
En zo zijn er nog veel meer zaken, zie het forum.
Maar dan moet Freedom er wel wat aan willen doen en op zijn strepen gaan staan bij CD.
Anders wordt het niets met Freedom.

Stel men krijgt CD niet in beweging, wat zijn dan de alternatieven voor Freedom inkooptechnisch?

Geen TV.

De enige aanbieder van digitale televisie die over een netwerk van een derde wil leveren is CD.

1 like

Je wilt dus iets wat door Freedom niet te leveren is ?
Ik heb een beeld hoe dat op de strepen staan, ongeveer werkt: take or leave it.
Freedom heeft CD nodig om in, wat je er ook van vindt, gevraagde TV content te voorzien. Standaard klanten verwachten nu eenmaal triple-p(l)ay.

Zoals mooi uitgelegd en verwoord door @GeertJan , (ver)binden infra-leveranciers zich middels TV aan hun klanten. Iets dat imo dat Freedom maar ook wij als afnemer aanhangig moeten maken bij de ACM.
Anders wordt het niets met vrij TV kijken.

1 like

Daar zijn wij zelf ook schuldig aan. Voorheen was er devideorecorder, dus heel wat minuten om op te nemen.

Daarna kwam de HDD maar later lieten wij ons settop boxen in de maag splitsen die in de cloud opnemen.

Nu gaan wij echter niet meer over een eigen opname.

Discovery is raar bedrijf en hier niet veel goede herinneringen aan omdat signaal doorgaven in een verkeerd aspect ratio. Weer goed zetten duurde maanden.

Je kunt een Apple TV aanschaffen om derden te kunnen of een TV met die streaming mogelijkheden.

Er zijn alternatieven maar je moet er wel open voor staan.

1 like

Ik vind dit een interessante optie waar ik een tijdje geleden even naar gekeken heb. Het werd voor mij minder aantrekkelijk toen bleek dat met de Ziggo geleverde apparatuur geen interactieve televisie mogelijk is. Geen terugkijk mogelijkheden, geen opnames.

Is dat anders met deze linux ontvangers? Kun je bijvoorbeeld een programma opnemen dat je niet aan het bekijken bent?

Is het ondersteunt/toegestaan door Ziggo? Of loop je het risico dat het op enig moment technisch onmogelijk wordt gemaakt?

Frank

Ik sta helemaal niet op mijn strepen.
Ik geef aan dat een deelproduct dat Freedom levert in het geheel niet aan de verwachtingen voldoet. Met name niet van mijn huisgenoten.
Als het aan mij zelf had gelegen had ik het al opgezegd, maar een ander wil ook wat, en moet het dan met zo’n slecht product doen omdat er geen beter alternatief is.

Maar dat is dus geen reclame voor Freedom en zal veel anderen weerhouden over te stappen op Freedom. TV zoals CD dat nu levert aan Freedom is de achilleshiel van Freedom internet. Daarmee gaan ze geen andere markt benaderen dan de nerds op dit forum, of mensen die gewoon geen interesse hebben in gewone TV.
Nerds die ook in grote getale met de beste bedoelingen allerlei ander oplossingen aandragen, maar die geen van alle aan de verwachtingen voldoen.

1 like

Misschien is het een idee marketingtechnisch nog meer in te springen op de jongere generaties.

Generaties die bewuster leven, links stemmen, geen noodzaak zien aan TV.

Op zich komt Freedom al ver met aandacht voor online veiligheid en privacy. Misschien nog iets groener? Dat valt best te vertalen.

Als de prijs dan ook nog scherper kan, liggen daar denk ik echt groeikansen.

Freedom lijkt me apolitiek. En je opmerkingen vind ik erg ver buiten de rest van de draad gaan.

Dat is waar. Ik ga off-topic. Herstel.

Ik heb het niet over jou. Jij stelt dat Freedom op haar strepen moet staan bij CD om een betere dienst te leveren. Ik kan mij met daarbij geen andere voorstelling maken dan dat CD dan zegt: “zo is het nu eenmaal maar nemen het mee, doeoeoegh”.
In het beste geval zal CD een oor hebben naar de “klachten” en als neoliberale partij dan vooral kijken naar haalbaarheid van aanpassingen. Als CD dan (“weet ik veel”) het nodige moet gaan veranderen in haar cloud en kastjes/firmware/software om teletekst in replay te supporteren zal zij dat alleen doen als dat zichzelf terugverdiend of ( en ja, je hebt een punt) zij nog beter concurreren met anderen.

Dat het een slechte reclame is voor/van Freedom is een volstrekt onterechte voorstelling van zaken omdat de (enige in de markt zijnde) TV leverancier dat (ongeacht oorzakelijke redenen) nu eenmaal (nog) niet aanlevert.

De achilleshiel is voor het marktmechanisme waar duo/monopolisten en “eigenaren” hun “producten” koppelen en op die wijze concurrentie uitsluiten en het tenminste bemoeilijken. Wetmatig is er ook iets te zeggen dat diensten moeten voldoen aan een bepaalde basisnorm wat dan door tegenstanders wordt verafschuwd omdat dit het zg “vrije” marktmechanisme zou ondergraven.

Juist omdat daar “misbruik” (lock-in) is, zou een afnemer dan niet dat “product” als dienst daar moeten afnemen. Maar goed, voor ons doodeenvoudig omdat wij (thuis) de “luxe” hebben te kunnen (ver)kiezen dat we ons zo min mogelijk inlaten met dit soort verplichte winkelnering.

1 like

VZiw is DVB-C hier al van de kabel af… Geen radio/tv meer op analoog.
Dus dat is niet overal een oplossing, en ik verwacht dat ze dat DVB-C meer en meer gaan uitfaseren, mogelijk in een sterfhuis constructie… bij een upgrade van netwerk hardaware die niet meer meenemen.

CD heeft al zeer veel gewijzigd sinds de samenwerking met Freedom. Zo hebben ze hun privacy beleid enorm aangescherpt, zelfs ook voor al hun eigen klanten.
Wat ik begrijp heeft Freedom zeer goed contact en regelmatig overleg met CD.

Maar ‘op strepen staan’ zal alleen maar verliezers opleveren.

Wat wel naar voren gekomen is, en de verklaring voor een deel van de problemen, is dat de gemiddelde Freedom tv kijker totaal anders is dan de gemiddelde eigen klant van CD.
De gemiddelde eigen CD klant gebruikt nauwelijks de terugkijken en pauze functie. Zowel CD als Freedom waren daar zeer verbaasd over toen dat naar voren kwam.

2 likes

En ook CD is beperkt in de mogelijkheden, het zijn content leveranciers die bepalen hoe, wie, wat.

Discovery wil via Dicovery+ zelf streamen…, mogelijk zijn er op dit moment nog langer lopende contractuele verplichtingen om via KPN te leveren, of KPN doet een aanbieding aan TLC waarmee ze blij zijn (bv. minimaal hetzelfde als via prive contracten te krijgen zou zijn).
Als die contracten opnieuw onderhandeld moeten worden zal blijken of Discovery nog via KPN/Ziggo beschikbaar blijven.

Vergelijk het met Netflix die had eerst ook Disney aanbod, tot Disney zelf begon met een streaming kanaal, omdat ze dachten dat dat lucratiever zou zijn.

Deze optie is in de praktijk alleen zinvol voor technisch ingestelde kijkers en is mijn ervaring maar tijdelijk houdbaar. Het werkt tot de hoek van de straat totdat iets/iemand wat veranderd of omdat het zg “verouderd”, wordt afgeschakeld.
Nu heb je nog hier en daar DVB-C dat op niet te lange termijn ook zal verdwijnen omdat de “cloud” meer (content in)sturing biedt en dan “ruimte” in het netwerk maakt.

Puur voor eigen doel/gebruik mag je alles zelf opnemen en dat dat naar willekeur zelf bekijken of beluisteren. Iemand mag een opname dus niet verspreiden, waarbij van het (on/bewust kunnen) uitlenen dan al snel sprake van kan zijn. Leveranciers van content, zullen dat opnemen/terugkijken vooral (bewust?) onaantrekkelijk maken en zelf expliciet beperken (w.o. DRM & lock-in etc.).

In mijn geval (ik heb de VU+ Solo SE met OpenPLi software) kan ik meerdere zenders tegelijk opnemen en wat anders kijken. Technisch gezien zijn dat opnames dus. Iets wat je niet opneemt kan je niet terug kijken.

Jazeker, al is dat afhankelijk van het model, en specifiek het aantal tuners. In mijn geval heb ik een dual tuner model en kan dus minimaal 1 zender opnemen en 1 zender kijken. De grote truuk is dat meerdere TV kanalen soms op dezelfde zender zitten. NPO 1 t/m 3 zitten bijvoorbeeld bij elkaar, RTL 4 en 5 geloof ik ook. In dat geval kan ik met mijn dual tuner dus bijvoorbeeld NPO1, 2 en 3 opnemen, RTL4 kijken en RTL5 naar m’n PC streamen. Met twee tuners heb ik heeel af en toe dat ik te kort kom, waarbij ik dan vaak kies om een latere uitzending van hetzelfde programma op te nemen, en tegenwoordig zijn er ook ontvangers die 8 of meer zenders tegelijk kunnen pakken, dan heb je dat probleem helemaal niet meer.

Wat Ziggo ervan vind weet ik eigenlijk niet, maar het is niet anders dan een TV met DVB-C tuner aan je Ziggo coax koppelen dus wat dat betreft lijkt het me niets illegaals ofzo. Voor de ontvanger, of liever gezegd de software op de ontvanger, is er ondersteuning in de forum van een forum. Ik zeg dat specifiek zo omdat je keuze hebt in de (vaak open source) software. Het grappige is dat die software zich over het algemeen niets aantrekt van (kunstmatige) beperkingen zoals niet mogen opnemen of niet mogen doorspoelen van reclames.

Het analoge signaal gaat (of in veel gevallen is) inderdaad weg, hier ook. De digitale variant DVB-C is here to stay :slight_smile:

Tweak en Freedom samen, kunnen best wat invloed uitoefenen op Canaal Digitaal.

Mooi verhaal met hoe je het doet, doet mij denken aan ooit mijn analoge oplossing met 4 analoge tuners in een dikke HTPC.

Twee opmerkingen, los van techniek:

  • Je vermoedt dat je niets illegaals doet wat imo pas het geval is als je expliciet toestemming*1) hebt van de vergunner.
  • De oplossing werkt, zolang het (ongecodeerd) DVB-C - nog - beschikbaar is.
    Hiervoor zul je dus sws KabelTV & abbo moeten hebben.

Dat providers niets -lijken te - doen is vooral omdat het (doorgaans, nog) een niche gebruik beperkt blijft tot/bij een kleine groep enthousiastelingen. Dat je bv met OpenSource heel makkelijk DVD’s kan rippen, wil ook niet zeggen dat het dus mag.

*1) Ja, je mag bij wet voor eigen gebruik beeld/geluid opnemen waarbij je eveneens ook moet zorgen dat een opname zich niet ongecodeerd zal/gaat/kan verspreiden naar/bij anderen. Niet ondenkbaar is dat een vergunningshouder voordat zij jou toestemming geeft, vraagt dat aan te tonen en vooral te borgen.
(Je mag dus niet zomaar een kant-en-klaar opensource/kastje in de markt zetten, laat staan die auteursrechtelijke beperkingen omzeilt.).
Ik kan mij (juridisch) prima voorstellen dat een ‘kijker’ geen reclame mag (laten, laat staan automatisch) skippen dat immers een integraal onderdeel vormt van de aangeboden (kijk)ervaring.

Vrij vertaald we krijgen die zooi door de strot geduwd ‘omdat het een onderdeel vormt van de kijk ervaring’. Is voor mij simpel, ik wil die troep niet, liever geen reclame dan wel TV. (maar er zijn er zat die daar anders over denken, dus blijft het verdien model in tact)

2 likes