Freedom vs. xs4all

Toen ik nog bij XS4ALL zat was het weer toch beter dan nu ik bij Freedom zit
Mijn WiFi bij XS4ALL was beter dan bij Freedom
Mijn PC deed het bij XS4ALL beter dan bij Freedom
Toen ik bij XS4ALL zat won ik wel iets bij de staatsloterij, bij Freedom niet
Toen ik bij XS4ALL zat was er geen oorlog, nu ik bij Freedom zit wel.

Herkenbaar als je de postings hier leest, maar Freedom maar ook XS4KPN hebben/hadden daar totaal geen invloed op.

KPN heeft er helaas wel degelijk invloed op gehad met het afschieten van hun kwaliteitsmerk XS4ALL. (waarom XS4ALL toen aan ze verkocht is is me nog een raadsel, geen enkel bedrijf heeft zich tot nu toe aan afspraken gehouden bij overnames)

Qua TV is er binnen Freedom helaas geen alternatief voor CD, KPN vereist dat je via KPN netwerk gaat (waar ‘we’ vanaf willen) en Ziggo vereist dat je via de kabel gaat (zelfde koppel verkoop). Helaas is daar de keuze of een van de duopolisten of de slechte kwaliteit van CD danwel geen TV. (en ik neig steeds meer naar dat laatste) Er is geen onafhankelijke 4e partij die dezelfde set zenders levert.

Je ziet dit gedrag bij alle markten, eerste veel kleintjes, daarna worden ze opgeslokt en als laatste heb je de keuze tussen 2 kwaden (zelfde als bij de politiek). Ik ben blij dat Freedom zich hier nog tussen probeert te wurmen. Alleen daarom al ben ik Freedom klant. (en ja, ik heb genoeg kennis om de overstap qua internet simpel genoeg te hebben gehad)

Daarom waardeer ik het dat :spraydot: Freedom zó is opgebouwd, dat het niet “zomaar” even is te verkopen:
de koper zal dan meteen ook Bits-Of-Freedom moeten overnemen EN nog eens vele AppeltaartPuntHouders moeten overtuigen 

En de meesten daarvan kennen de historie nog en het einde van wat ooit een goede provider was.

Als wij daarnaast -als klanten- het goedwillende team van :spraydot: Freedom blijven ondersteunen, dan moet het volgens mij wel goed komen.

1 like

Een nieuwe internetprovider voor consumenten opstarten. Ga er maar aanstaan.

Ondanks wat kleine ‘hiccups’, uitdagingen (zeker qua product) en tekort aan mankracht op de helpdesk verlopen de eerste jaren naar mijn mening hartstikke goed.

Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat dit forum actief wordt bezocht en men feedback deelt. Ook wanneer die negatief is. Het is denk ik cruciaal dat Freedom daar actief op reageert en open communiceert.

1 like

Het komt pas echt goed als de TV dienst goed is.
Er is nu een hele grote doelgroep die de overstap niet maakt vanwege de slechte kwaliteit van het geleverde TV product. Als het alleen aan mijn huisgenoten had gelegen, dan hadden we de overstap niet gemaakt. Ik kan dus Freedom ook niet met goed fatsoen in mijn kennissenkring promoten als dat om gezinnen gaat.
Het is zelfs zo dat ik mijn aandeel Freedom waarschijnlijk niet had gekocht als ik had geweten wat ik nu weet over de TV dienst geleverd door Freedom.

Ondanks alle klachten in dit forum zie ik hier van Freedom geen reacties meer en ook geen echt doorpakken op de klachten.

NLZIET op Apple TV ervaren wij als een prima alternatief maar dit is natuurlijk ook afhankelijk van de behoefte zoals bijvoorbeeld het zenderaanbod.

Het gras bij de buren (of op je oude stekkie) kan soms groener lijken. Freedom doet een hoop goed, al zijn er natuurlijk altijd dingen die beter kunnen.

Voor wie CD voor TV zat is en bereid is over te stappen: Bij Ziggo kan je ook TV zonder internet krijgen, DVB-C dus. Knoop daar een linux-based ontvanger met opname mogelijkheid aan en de meeste problemen die ik hier op het forum lees bestaan niet meer. Je hebt je opnames geheel in eigen hand (privacy technisch ook beter), je kan je opnames zonder gedoe op je PC afspelen en voor software updates ben je niet afhankelijk van een partij die je lief aan moet kijken om aub. nog eens een update te maken.

1 like

Dat is inderdaad de uitdaging hier, de nederlandse zenders worden hier niet bekeken, alleen BBC first, NGC en tot we naar Freedom over gingen Discovery. Geen van allen de moeite waard om een losse streamingsdienst van 15,= p/m naast het abonnement te nemen
 (als er al een is voor BBC First, onze main zender)

Gelukkig is TV niet het belangrijkste doel van de lijn, maar goed en veilig thuis kunnen werken.

1 like

Defineer “goed” en vooral t.a.v. verwachting(smanagement).

Er is wmb een stuk misplaatst denken t.a.v. TV (terug)kijken. Ik kijk sws geen TV dan die commerciĂ«le (reclame)diensten. verp(l)akken waar ons kijkgedrag beĂŻnvloeden het ultieme doel is. Net als dat ik weiger TV te kijken waar zg inhoudelijke programma’s vooral bedoeld lijken zijn om reclameinkomensten mogelijk te maken.

Wat imo ronduit vervelend is dat netwerkproviders t.a.v. hun netwerk met hun alleen daarop werkende TV dienst dan op die manier zorgen voor een lock-in.
Net als “vroegĂ»h” dat voor een ADSL een KPN abbo moest nemen en voor KabelInternet ook/eerst een lineair kabelTV abbo moest afnemen.

Zover ik weet zijn er maar twee netwerk onafhankelijke online IP/TV diensten: CD & NLZiet en beide hebben daarin een andere product-oriëntatie. Voor andere ben je verplicht bij de provider een netwerkabbo af te nemen.
Die voortdurende koppelverkoop, wat ook geldt voor mailadressen, stoort mij mateloos. Dat het technisch zg niet zou kunnen worden gescheiden is dat vooral zo willen voorstellen. Natuurlijk snap ik ook dat lobbygroepen dat koste wat het kost, zullen willen tegenhouden.

Ik vraag mij af of en in hoeverre het (bij de ACM ?) haalbaar zou zijn dat online TV-distributeurs bij wet (gaan) orden gedwongen dat hun TV-aanbod op/via andere netwerken moeten worden aangeboden ?

1 like

waarom XS4ALL toen aan ze verkocht is is me nog een raadsel

Dat is niet zo moeilijk. Toen dit speelde (ik weet niet hoe het nu is, ben al een hele tijd weg uit de ISP industrie) was het zo dat bandbreedte de kostenbepalende factor was. Niet servers, zelfs niet salaris van je dure techneuten, bandbreedte.
En bandbreedte is gemakkelijker en goedkoper te regelen als 't via een interne memo kan als via een formeel klantencontract.

Daar kwam nog iets anders bij: de ISP-industrie groeide als kool (“verdubbeling iedere negen maanden”) en deze ISP-industrie veranderde het speelveld op de internationale verbindingen waar historisch telefonie op liep, met een beperkte jaarlijkse groei. Reken erop dat een onderzeese fiberverbinding over 40 jaar afgeschreven wordt en ook op zo’n termijn geplanned wordt. Daar komt dan de ISP-industrie bij die een aanzienlijk en snelgroeiend deel van deze capaciteit boekt, maar steeds wisselend: je kunt er geen 40-jarige glasvezelpijp mee plannen, zeker niet in 1998.
Wil je een nieuwe vezel leggen voor deze nieuwe gebruikers? En als dit ISP-ding over een paar jaar stopt en de bandbreedte niet meer verkocht wordt?

Voor onafhankelijke ISP’s werd het steeds moeilijker om de (schaarsere) bandbreedte te boeken, en een interne memo voor de volgende bandbreedte is goedkoper, gemakkelijker te regelen en op een gegeven moment de enige weg. Rond 1994 zagen we in de USA een aquisitiegolf door de grote carriers (AT&T, MCI enzo), en een paar jaar later gebeurde hetzelfde in Europa. XS4all had geen keus.

In Azie is het zelfs zodat er lange tijd ernstige schaarste was op de zee-fibers. Vele jaren lang.

Of dit tegenwoordig nog speelt weet ik niet; CDN’s (Content Delivery Networks) spelen een hele grote rol tegenwoordig, peering is van levensbelang en de exacte percentages van je netwerkverkeer {CDN, peering, transit} zijn bij iedere ISP strikt geheim want dit bepaalt hoe het bedrijf werkt. Vandaar dat je bij AMS-IX wel verkeerstotalen ziet maar dat de individuele gegevens per ISP strikt geheim zijn (met NDA’s en dat soort dingen).

Een tweede ding is de kosten van de local loop, de kosten van de aansluitingen naar je thuis. Zonder regulering (ACM) maakt een onafhankelijke club als Freedom geen kans. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het kostenverschil tussen een glas-van-KPN en een glas-van-Tmobile omgeving; in Eindhoven scheelt dat EUR 15,- per maand, en dat is bij alle providers zo. Vandaar dat er geklaagd wordt over de kosten van KPN-glasvezel, en vandaar ook dat KPN in KPN-glasvezelgebied geen koperaansluitingen meer wil regelen.
Ik ben benieuwd wanneer Freedom onze hulp vraagt om deze situatie (kosten KPN glas) bij ACM aanhangig te maken.

En dan is er de issue “media”. Zowel KPN als Ziggo gebruiken TV om klanten aan zich te binden en de concurrentie te hinderen. Zoals uit deze thread blijkt, werkt dit. Dan is een onafhankelijke club (want Canaldigitaal is veel te klein) voor Freedom de enige keuze, en gezien de krachten in media-land is dit voor Freedom niet op te lossen.
Ikzelf kijk met schotel en heb een veel, veel grotere keuze van stations die ik waardeer als ik met Ziggo/KPN zou hebben kunnen krijgen. Via mijn CD abonnement kan ik ook op de laptop TV kijken (journaal kijken als 't eens laat wordt op de zaak) en dat werkt prima, met Chrome op de Cumpany Windows PeeCee.
Ben ik thuis, dan is er mijn schotel. Met opnames enzovoort.

Maar - bij Freedom zitten veel onafhankelijke mensen - kijken jullie nog wel lineaire TV (Ned 1-3 enzo) of gaat alles nu via NLziet of zo iets? Kijkend naar het aandeel TV programma’s op de Nederlandse TV wat bedoeld lijkt te zijn voor de kukidentgeneratie vraag ik me af of Nederlandse TV in de toekomst wel zo’n prioriteit heeft?

Geert Jan

3 likes

Nou, Het forum staat er vol mee met wat men er van verwacht.
Grofweg zoals TV van XS4KPN werkte.

Nee en ik wil geen andere oplossing met wat voor abonnement zoals NLZIET dan ook.
Het is al belachelijk dat je voor NETFLIX of Discovery+ een chromecast moet aanschaffen terwijl het AminoOS de functionaliteit gewoon levert, alleen CD dat niet in hun software heeft laten activeren.
Dat pauzeren niet langer dan 15 minuten werkt omdat dan de buffer te klein is (zoals de Amino zelf zegt) is ook van de zotte.
En zo zijn er nog veel meer zaken, zie het forum.
Maar dan moet Freedom er wel wat aan willen doen en op zijn strepen gaan staan bij CD.
Anders wordt het niets met Freedom.

Stel men krijgt CD niet in beweging, wat zijn dan de alternatieven voor Freedom inkooptechnisch?

Geen TV.

De enige aanbieder van digitale televisie die over een netwerk van een derde wil leveren is CD.

1 like

Je wilt dus iets wat door Freedom niet te leveren is ?
Ik heb een beeld hoe dat op de strepen staan, ongeveer werkt: take or leave it.
Freedom heeft CD nodig om in, wat je er ook van vindt, gevraagde TV content te voorzien. Standaard klanten verwachten nu eenmaal triple-p(l)ay.

Zoals mooi uitgelegd en verwoord door @GeertJan , (ver)binden infra-leveranciers zich middels TV aan hun klanten. Iets dat imo dat Freedom maar ook wij als afnemer aanhangig moeten maken bij de ACM.
Anders wordt het niets met vrij TV kijken.

1 like

Daar zijn wij zelf ook schuldig aan. Voorheen was er devideorecorder, dus heel wat minuten om op te nemen.

Daarna kwam de HDD maar later lieten wij ons settop boxen in de maag splitsen die in de cloud opnemen.

Nu gaan wij echter niet meer over een eigen opname.

Discovery is raar bedrijf en hier niet veel goede herinneringen aan omdat signaal doorgaven in een verkeerd aspect ratio. Weer goed zetten duurde maanden.

Je kunt een Apple TV aanschaffen om derden te kunnen of een TV met die streaming mogelijkheden.

Er zijn alternatieven maar je moet er wel open voor staan.

1 like

Ik vind dit een interessante optie waar ik een tijdje geleden even naar gekeken heb. Het werd voor mij minder aantrekkelijk toen bleek dat met de Ziggo geleverde apparatuur geen interactieve televisie mogelijk is. Geen terugkijk mogelijkheden, geen opnames.

Is dat anders met deze linux ontvangers? Kun je bijvoorbeeld een programma opnemen dat je niet aan het bekijken bent?

Is het ondersteunt/toegestaan door Ziggo? Of loop je het risico dat het op enig moment technisch onmogelijk wordt gemaakt?

Frank

Ik sta helemaal niet op mijn strepen.
Ik geef aan dat een deelproduct dat Freedom levert in het geheel niet aan de verwachtingen voldoet. Met name niet van mijn huisgenoten.
Als het aan mij zelf had gelegen had ik het al opgezegd, maar een ander wil ook wat, en moet het dan met zo’n slecht product doen omdat er geen beter alternatief is.

Maar dat is dus geen reclame voor Freedom en zal veel anderen weerhouden over te stappen op Freedom. TV zoals CD dat nu levert aan Freedom is de achilleshiel van Freedom internet. Daarmee gaan ze geen andere markt benaderen dan de nerds op dit forum, of mensen die gewoon geen interesse hebben in gewone TV.
Nerds die ook in grote getale met de beste bedoelingen allerlei ander oplossingen aandragen, maar die geen van alle aan de verwachtingen voldoen.

1 like

Misschien is het een idee marketingtechnisch nog meer in te springen op de jongere generaties.

Generaties die bewuster leven, links stemmen, geen noodzaak zien aan TV.

Op zich komt Freedom al ver met aandacht voor online veiligheid en privacy. Misschien nog iets groener? Dat valt best te vertalen.

Als de prijs dan ook nog scherper kan, liggen daar denk ik echt groeikansen.

Freedom lijkt me apolitiek. En je opmerkingen vind ik erg ver buiten de rest van de draad gaan.

Dat is waar. Ik ga off-topic. Herstel.