Amino aansluiten op stereo apparatuur

Als het goed is, krijg ik morgen mijn bestelde kabel binnen en kan ik verder meten en testen. Resultaat zet ik uiteraard hier neer.

Ben benieuwd, maar dan kan ik mijn oscilloscoop nog even uit laten staan en wacht nog even op de resultaten van "jouw HTS vrouwtje " (lekker denigerend om zo over je eigen partner te praten trouwens)

Ik ga in ieder geval nog wat verder zoeken

Ik heb de pin-aansluitingen voor jullie. Kijk voor de plug naar het bericht van Anton (25/33) Dat is dus de female op de ontvanger. De nummers 7 & 3 geven het audio signaal. De - ligt aan massa, dus aan het metalen huis.
Gr, Hans

Dat is wel een zeer vreemde afwijkende aansluiting. Dan zou je op deze kabel uitkomen.

Dacht de kabel gevonden te hebben, maar was verkeerde. We hebben dan dus een mini din 9 pins naar RGB kabel nodig. IIk zoek nog door.
In het ergste geval ga ik ze zelf een stapel maken voor iedereen die ze nodig heeft.

1 like

Inderdaad, vreemd! Ik heb dit gezocht met een “oortje”. Een condensator van een paar mFś in serie om gelijkspanning te blokkeren. Was eerst vergeten het ding aan te zetten en vond het toen vreemd dat ik op geen enkele pin geluid hoorde.
Er is ook nog een pin aangesloten op massa. Indien gewenst kan ik dit uitzoeken maar massa aan het omhulsel werkt ook goed.

Met dank aan jouw informatie en in een ander topic dat de de fabrikant van Aminio eigenlijk Entone is, kwam ik op een russische site vrijwel zeker de juiste pinout tegen. (Let wel op dat de pin nummering anders is)

minidin_entone_kamai_500

De juiste kabel vinden zou wel eens erg moeilijk kunnen worden, maar we zoeken door.

Na zeer lang zoeken de moed opgegeven een correcte kabel te vinden.

Via een andere link kwam ik op order nummer 9997050000 terecht.
https://www.ptsupply.com/Images/Docs/Upload_2018163135714.pdf
Maar onduidelijk of dat echt de juiste kabel is. En alleen te vinden op een site in de US met onduidelijke leverbaarheid.

https://shop.ptsupply.com/shop/electronics/stb/9997050000/amino-technologies-(us)-llc-mini-din-to-rca-x-and-

Dan gaan we voor zelf een kabel maken dacht ik.
Maar ook losse connectoren zijn zeer moeilijk te vinden. Uiteindelijk toch nog een site gevonden waar de losse soldeer connectoren te koop zijn. Minimum order aantal 5 stuks.

[/ult]https://nl.rs-online.com/web/p/din-connectors/2328877/[/url]

Volgens de daar te vinden datasheet zijn dit absoluut de juiste connectoren.

Als je dan tulp tulp kabels erbij koopt van 3 meter, knip je die in het midden door, en kan je er 2 audio kabels van maken van 1,5 meter. Je bent dan pakweg 7 euro per kabel kwijt. Komen nog wel wat verzendkosten hier en daar bij, maar zijn nog steeds de kosten niet.

https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1305971/tulp-kabel.html

Ik wil best een weekendje gaan zitten solderen om er een stapeltje te maken. Handigste is dat denk ik in overleg te doen met Freedom zelf in verband met privacy en adres gegevens van de geinterresseerden enzo.

Natuurlijk wel eerst een testkabel maken om te zien of het allemaal werkt.

bron russische layout:
https://club.volia.com/t5/Tsifrove-telebachennya/Razem-mini-DIN-na-tyunerah-Smart-HD-Entone-dlya-podklyucheniya-po/m-p/415

Beste Anton, ik bewonder jouw enthousiasme! Ik zie op de Russische layout dat 2 pinnen als ground zijn aangemerkt. Ik ga dat morgenochtend even meten. (Mijn vrouw kijkt nu naar de TV en ik wil geen ruzie!)
Als ook de ground pinnen kloppen dan mag je aannemen dat de rest ook correct is. Dan is dit het juiste pin-schema! Je hoort nog van mij.

Tsja, als audiofiel neem ik geen genoegen met zielige TV speakertjes of een soundbarretje. Als ik een film kijk, wil ik gewoon goed geluid, dan gaat mijn audio installatie dus aan. Dus vandaar mijn misschien wat overdreven enthousiasme. :rofl::

Ik ben benieuwd naar jouw meetresultaten.

Qua audio dus exact hetzelfde als wat Hans al uitgevogeld had. Pinout klopt op dat punt dus ook met de russische layout die ik gevonden had. En ook composiet video klopt dus.
Soms is er geen HTS, ossiloscoop en multimeter nodig, maar is gezond verstand, een koptelefoontje, een condensator en flink onderzoek op internet voldoende :smiley:

De soldeer aktie zou dus in gang gezet kunnen worden. Maar dat moeten we met Freedom afstemmen.

Als ik de bijgeleverde User Guide van de Aria 7 bekijk, dan staat dit kabeltje in de lijst optionele accessoires, dus dan lijkt mij dat het via amino verkrijgbaar moet zijn.

1 like

Klopt ja, maar tot nu toe heb ik hem alleen op een Amerikaanse site gevonden met twijfelachtige leverbaarheid.
Zie mijn eerdere post.

Ik had zelf al op de site van aminocom.com gekeken, maar daar niets gevonden.
@anon81296904, misschien is de eenvoudigste optie dat freedom/CD contact zoekt met amino en zo een batch kabels besteld. Zij zullen dan een schatting moeten hebben hoeveel van deze kabels nodig zijn. Mailtje met afgesproken onderwerpregel, zodat het automatisch uitgefilterd kan worden?

1 like

Ik heb de pinnen nagemeten en kom uit op hetzelfde schema als Ronaldbbnl (40/44) Beide audio uitgangen zijn zwevend, d.w.z. dat de ‘min’ pinnen 8 en 4 niet direct zijn verbonden met massapin 10. De weerstand tussen pin 8 of pin 4 en massa bedraagt 530 Ohm.
Pin 2 en 10 zijn doorverbonden.

Als je zelf een audiokabel in elkaar knutselt, dien je een kabel toe te passen met daarin 2 aparte, afgeschermde kabeltjes. Verbindt de afschermingen resp. met pin 8 en pin 4. De aders zijn natuurlijk verbonden met pin 7 resp. pin 3! De afschermingen van beide moeten geïsoleerd zijn. Pas bij de versterker komen de afschermingen aan massa te liggen.

Ik heb 32 jaar gewerkt als techneut in grote computers. Je moest de aarding In die grote computers serieus uitvoeren omdat aardingsproblemen erg lastig en moeilijk op te sporen zijn Vandaar mijn uitleg hierover.
Uit liefhebberij heb ik recent een versterker gebouwd met radiolampen, volgens de nieuwste inzichten. Ook daarbij is het van het grootste belang de ‘aarding’ zorgvuldig te kiezen en elke massa verbinding daarop aan te sluiten. Aanvankelijk leek alles zuiver te klinken op het gehoor maar met de scope vond ik toch nog een ‘brom’. Tóch nog één verkeerde verbinding gemaakt!

Ik heb ongeveer dezelfde ervaringen op electro, electronica en audio gebied ondersteund door een rijke ervaring op automatiserings gebied.
Een ding heb ik wel geleerd, om de technische term te gebruiken, aardlussen moet je altijd proberen te voorkomen. Precies zoals jij al aangeeft.

Of je koopt een DI van Toslink naar Cinch.
Dan heb je ook de kwaliteit van het omzetten in de hand.
Geen aardlus meer
Ze zijn al te koop vanaf €14
Ik heb er ook een aan mijn tv hangen, omdat daar geen analoge uitgang op zit.

@Ronaldbbnl
Het kabeltje staat gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Na deze discussie gaat mijn voorkeur uit naar het origineel van de fabrikant van de ontvanger.

Als die inderdaad leverbaar is, is dat de beste oplossing. En waarschijnlijk zelfs de enige oplossing voor Freedom. Ik denk niet dat de leverancier erop zit te wachten dat die kabeltjes bedrijfsmatig nagemaakt worden. Zou zelfs flinke juridische inpact kunnen hebben.

Zijn ze niet (meer) leverbaar, dan is het uiteraard een ander verhaal.

Dat was in een ander topic al gesuggereerd. Nadeel is alleen dat dat weer een extra adapter en dus stroom gebruik betekend. Niet echt een
gunstig alternatief dus.

Freedom zal geen additionele kabels inkopen/leveren of laten maken. We leveren de tv-ontvanger + toebehoren en voor de rest faciliteren we deze community zodat we samen kennis kunnen delen. Zodra we van canal Digitaal horen welke kabel het moet zijn en waar deze te koop is, zal ik het hier (en op de website helpdeskpagina’s) melden.

1 like