Amino aansluiten op stereo apparatuur

De Amino Aria 7 heeft geen directe analoge aansluiting voor geluid. Er zijn een paar manieren om dit zelf wel voor elkaar te krijgen.

We hebben Canal Digitaal gevraagd wat de juiste kabel is en waar die te koop is. We hopen dit snel te kunnen berichten…

Edit @Michael 29-11-'20:

Oplossing
Geluid via de minidin werkt wel tenzij je het juiste kabeltje hebt. Deze wordt door Freedom/Canal Digitaal niet geleverd. De aansluiting is dan ook niet officieel ondersteund. Bovendien zou het kunnen zijn dat toekomstige updates de werking ervan onbruikbaar maakt.

De officiële methode is via een DAC (Digitaal naar Analoog Converter), verkrijgbaar in diverse prijsklasse inclusief alle accessoires.

Een ‘instapmodel’ vind je al beneden €20

Het is raadzaam een versie te gebruiken met een eigen voeding op het lichtnet. Afhankelijk van je type versterker en ondersteuning van Dolby formaat, kan het nodig zijn om op de TV-ontvanger (STB, Amino) je audio instelling van Dolby te wijzigen Stereo.

Volgens mij staat er nergens op deze pagina, dat TOSLINK wél een TULP aansluiting zou zijn. Frederique geeft aan dat je met een (actieve) adapter van TOSLINK naar tulp aansluiting kunt gaan. Overigens is dat linkje niet helemaal goed geplakt, ik denk dat het om dit product moet gaan:
https://www.bol.com/nl/p/digitale-optische-coaxiale-toslink-naar-analoge-rca-audio-converter/9200000065172753/

Maar extra informatie over TOSLINK kan nooit kwaad! :grinning:

Ik heb zelf overigens nog nooit een TOSLINK kabel gezien die gebruik maakt van glasvezel. Ze bestaan wel, maar verreweg de meeste zijn van plastic en dus een stuk goedkoper. En die zijn ook goed genoeg voor de meestal korte afstanden tussen hifi-apparatuur.

edit:. Ik mag nog geen links plaatsen, dus dat wordt dan ouderwets copy/pasten :slightly_smiling_face:

@jorik je kunt nu ook links plaatsen

Werkt prima Ronaldbbnl en is inderdaad een goedkope oplossing. Ik heb hem met de mini din 9 pins tulp composiet 3rca kabel (3,99) aangesloten op mijn JBL Charge3 en dat geeft bijv. bij films een prima geluid.

Om direct op je audio installatie aan te sluiten heb ik deze kabel besteld

https://www.onlinekabelshop.nl/mini-din-8pins-tulp-stereo-2rca-kabel-3-meter

Scheelt weer een extra verloop kabel ten opzichte van de hierboven vermelde kabel.

Hallo Jannux,
Ik krijg het niet werkend. Ik heb dezelfde kabel gekocht, maar krijg er niets uit. Niet op mijn hifi set en niet op mijn JBL. Als ik de kabel doormeet dan meet ik dat GND op pin 8 zit en Audio L/R op pin 1 en 2. Klopt dat? Op de meeste tekeningen zie ik nl. GND op de mantel en Audio L/R op 8 en 9 zitten.
Groet,
Richard

Hallo Richard,
In de beschrijving stond een DIN 9pins. Daar zal het verschil dan in kunnen zitten.
Groet Jannux.

Hoi Jannux,
Maar jij hebt dus ook kabel OKS-97611 aangesloten op de Aria 7?
Groet,
Richard

Hallo Richard,
De kabel die ik gebruik had ik nog liggen. Is wel een DIN 9pins naar 6 RCA/Male. Ik ga er van uit dat de aansluiting verder hetzelfde is als de door jouw gebruikte OKS-97611. Misschien defecte kabel?
Groet Jannux

Daar lijkt het inderdaad wel op. Ik ga er zelf wel eentje maken.
Bedankt voor je reactie.

Groet,

Richard

Ik zie dat ik de verkeerde kabel heb neergezet, moet mini din 9 pins kabel zijn. Stom maar ik had de kabel al besteld voor ik de ontvanger binnen had. Blijkbaar met dichte ogen gekeken :frowning:
Dit zou de juiste kabel moeten zijn
https://www.onlinekabelshop.nl/audio-video/din/mini-din-9-pins/mini-din-9-pins-tulp-composiet

Weet ik, totaal overheen gelezen, ik ging er abusiefelijk van uit dat mini din 8 ook op mini din 9 paste. Zoals ik al schreef, stom.

Dank voor de tip. Gaan we proberen.

Mijn bestelde kabel zou vandaag binnen moeten komen. Ga het vanavond aansluiten. Resultaat laat ik hier weten.

Bij mij werkt het niet goed.
Wij hebben op onze werkkamer een ontvanger aangesloten op een televisie (via HDMI) en op een oude versterker (via een din-9 -> tulp verloop). De versterker produceert geen geluid. Indien ik de HDMI kabel uit de ontvanger haal dan ontvang ik op de versterker statische ruis.
Ik heb de ontvanger al omgewisseld met die uit de woonkamer, dat geeft hetzelfde resultaat.
Bij de vorige ontvanger en bij mijn vorige aanbieder werd de versterker aangesloten via een jack -> tulp kabel en dat werkte prima, dus de aansluitpunten in de versterker zijn het probleem niet. Ik heb ook al drie verschillende tulpkabels gebruikt, ook dat lost het probleem niet op
Als verloop heb ik dezelfde die hierboven al genoemd staat als de juiste van onlinekabelshop (ik mag als nieuwe gebruiker blijkbaar geen hyperlinks plaatsen dus voor de hyperlink moet u boven kijken in een van de berichten van @Ronaldbbnl ).

Ik zie bij @Jannux dat hij het werkend heeft, maar met een kabel die hij nog had liggen, niet met bovengenoemde kabel.

Heb ik pech en moet ik de kabel omruilen, of ervaren anderen dit probleem ook en hoort bij deze decoder een verloop waarin de tulp stekkers anders aangesloten zijn dan in deze kabel?

@Ronaldbbnl bij Bol.com is de kabel inderdaad 2x duurder, maar dat is inclusief verzendkosten, de prijs bij onlinekabelshop is exclusief verzendkosten. Met verzendkosten is dit duurder dan Bol, tenzij je tegelijk nog andere producten besteld bij onlinekabelshop.

Allen, ik heb Canal Digitaal gevraagd of zij de juiste kabel kunnen adviseren om de Amino te verbinden met een stereo. Het moet een 9 way miniDIN to RCA zijn, maar welke RCA dat is niet helemaal duidelijk. Heeft iemand dat al werkend? Kunnen we een hyperlink delen? … To be continued…

Hi Folks.
Volgens mij is inderdaad DIN 9Pins bepalend. Kan me niet voorstellen dat op de printplaat een ander concept gebruikt wordt. Zit er een rode en witte tulip aan moet het lukken. A propos die oude kabel die ik nog had liggen (eerdere threads) komt waarschijnlijk van ali.
Groet Jannux.

Dan blijft de vraag waarom het bij mij niet werkt met de kabel van onlinekabelshop

Gewone scart heeft inderdaad verschillende R + L audio input en output pinnen.

scart

Mini Din 9pin heeft dat niet. Zou dus moeten werken.

md2_32x_nomad

Heb mijn kabel nog niet binnen, en kan het dus nog niet zelf nameten, maar misschien dat een van jullie dat kan doen.

Bijna vergeten, bronvermeldingen:
https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=6987&start=1230
https://www.sega-16.com/forum/showthread.php?11622-OMG-rgb-scart-cable-pinout-for-megadrive

Ronald en Anton, jullie zijn een goed team samen. Kunnen jullie samen beslissen welke kabel het best werkt met de nieuwe tv-ontvanger en dan de hyperlink plakken naar 2 winkels waar andere Freedom kanten die kabel kunnen bestellen? Dat zou enorm helpen voor de niet-technische Freedom klanten die wel tv-geluid over de boxen willen horen.