De laatste tijd reageert het Aminokastje maar half op de aan/uitknop rechtsboven op de afstandsbediening. Het ronde lichtje wordt dan niet helblauw maar een beetje paarsblauw, en op het beeldscherm (dat wel gewoon aan gaat) krijg ik de letters Amino te zien. Er wordt op geen enkele andere knop gereageerd en op het Aminokastje zelf zit geen aan/uitknop. Stekker uittrekken en er weer in doen helpt niks. Nieuw batterijen ook niet.
Soms werkt de afstandsbediening gewoon wel goed en kan ik normaal tv kijken.
Helpdesk bellen is het beste.
Die testen met je, of het kastje stuk is.
Paars branden doet hij bij opstarten of updaten en zo.
Uiteindelijk moet het weer rood of blauw zijn.
Ik heb precies hetzelfde gehad: de Amino ging niet aan na het indrukken van de aan/uit knop op de afstandbediening, nogmaals drukken gaf ook geen reactie maar de derde keer kreeg ik (vrij lang) het Amino logo in beeld. Volgens mij is de firmware geüpdate; enkele details (in de TV gids) zijn anders.
Het is aan het beeld niet duidelijk te zien dat de Amino iets aan het doen is; op de switch kon ik zien dat ‘ie druk aan het communiceren was, vandaar dat ik ‘m even de tijd heb gegeven. Het zou wel fijn zijn als er in beeld staat wat ‘ie aan het doen is zodat ik daar niet naar hoef te gokken.
Even een toevoeging van mijn kant: wat ik beschreef gebeurde gisteren weer; dit was de derde keer ik minder dan twee weken. Dit kunnen geen Amino updates zijn omdat die maanden uit elkaar liggen, geen dagen. Wellicht heeft de laatste update een bug waardoor het kastje reboot bij aanzetten.
Ik heb dit verschijnsel nu ook.
Bij het inschakelen volgt een herstart in plaats van een snelle start.
Dit gebeurt af en toe.
Bij een herstart, kijk het ding ook of er een update is.
Mocht je dit probleem ervaren, zet dit even in de mail naar Freedom toe met daarin de volgende informatie:
Hoe lang geleden heb je de Amino in standby gezet?
Wat heb je zelf verder gedaan om het probleem op te lossen?
Ik kan het probleem hier op kantoor zover ik kan zien reproduceren, maar hoe meer voorbeelden ik heb, des te beter. (minimale is meestal zo’n 10 voorbeelden als een wat algemener ding is).
Ik zal in de tussentijd het ook wel even bij Canal+ verder bespreken. Mogelijk hebben ze dit ook zelf wel in de gaten.
Wat mijn ervaring is, is dat de Amino reageert op de 1e keer met de afstandsbediening van standby gehaald te worden, maar het duurt 5-10 seconden voordat daadwerkelijk het opstarten verder begint.
Vreemd gedrag iig.
Voor @Hadewych: Als ik je eerste post zo lees blijft de Amino op dit beeld hangen. Laat dit in ieder geval 2 minuten aan staan (om de Amino op te laten starten). Duurt het langer dan 2 minuten, dan verwacht ik dat er wel iets anders aan de hand is…
Dit gebeurd na een nachtrust, dus na 8 tot 12 uur.
Tussendoor bemerk ik dit niet.
Het komt ook niet dagelijks.
Soms vraag ik me ook af, waarom hij opstart in het Home scherm.
Ik heb de ontvanger gereset met de reset knop.
Het zou er niets mee te maken moeten hebben,
Stel dan de Auto Standby weer op 8 uur.
Model:
Dit is op het typeplaatje Aria7 en in de instellingen Aria700
Hoorde ooit, dat er varianten zijn die je aan de remote kunt herkennen.
De Aria 610 heeft idd een andere afstandsbediening dan de Aria 700 (of 710… dat is heerlijk onduidelijk bij die dingen) die wij leveren. Gelukkig leveren we maar 1 type televisie-ontvanger uit. Dat scheelt
Ik heb een antwoord van Canal+ gekregen met de volgende uitleg:
Vanaf portal release 12.7:
When the STB exits standby mode, it checks its running time. It will reload or re-fetch it’s session if this exceeds a predefined threshold.
Session duration: 7 days
Reload/Re-fetch when the user is inactive.
Daarom ben ik benieuwd na hoeveel tijd dit fenomeen zich bij andere mensen optreedt en of een fabrieksinstellingen reset van de Amino (via het Instellingen menu uit te voeren) het probleem zou oplossen. De Amino zou dus eigenlijk dit gedrag pas na 7 dagen stand-by staan moeten vertonen.
Vanochtend een bericht gekregen vanuit Canal+. Die geeft het volgende aan:
Er is een zogenaamde “hotfix” die de 7 dagen reboot weer uit de Amino zal halen (dat zal dan portal 12.8.2 worden, zover ik begrijp).
Op dit moment heeft Canal+ alleen een “freeze” op het maken van aanpassingen, dus deze hotfix zal in het nieuwe jaar op 06-01-2026 uitgerold worden. Dat is de eerste mogelijkheid die ze hebben.
Hierna volgt er op 13-01-2026 een geforceerde reboot voor alle Amino’s om de hotfix toegepast te krijgen. En deze tussenperiode zullen ze alles monitoren om te kijken of er problemen worden ervaren met de hotfix. Als je tussen 06-01 en 13-01 zelf de Amino herstart zal je de hotfix al naar de Amino gepushed worden, dat helpt Canal+ ook om te zien of de problemen daadwerkelijk zijn opgelost met de hotfix.
Dat is allemaal erg hoopgevend, maar bij mij komt de STB sinds 23 december {dus nu al de derde dag) helemaal niet meer verder dan “starting network”. Natuurlijk mijn FRITZ!Box herstart, power van de Amino, power weer ingeplugd, maar totaal geen verschil.
Gisteren en eergisteren de Canal+ app op de tv (Sony, Android) gebruikt, maar vandaag heb ik problemen met die app die ik gisteren niet had. Hoewel ik aanneem dat deze problemen niet aan de app maar aan mij liggen, is het in ieder geval irritant dat er continu iets misgaat als ik eenvoudig tv wil kijken.
Ik vind het eerlijk gezegd onacceptabel dat ik het dus nu, na al een aantal weken met opstartproblemen te hebben gesukkeld, nog twee weken moet zien te doen met de app.
Na de valse start van Canal Digitaal dacht ik dat het de laatste tijd redelijk goed ging, maar kennelijk heb ik te vroeg gejuicht.
Beste @TedG . Het krijgen van een netwerkfout is iets anders dan het langer wachten op het opstarten van de Amino. De netwerkfout komt door iets in het interne netwerk. Deze fout betekend dat de Amino helemaal geen IP-adres krijgt, dus ook niet eentje van de FRITZ!Box (en dat zou eigenlijk in alle gevallen wel moeten).
In jouw geval zal ik niet wachten, want dit zijn toch echt andere problemen dan gefixed zullen worden.
Dus controleer goed de bekabeling naar de Amino’s toe vanuit de FRITZ!Box en probeer de Amino altijd rechtstreeks bekabeld aan te sluiten. Anders kun je de stappen die genoemd worden op Het beeld van de tv-ontvanger hapert, wat moet ik doen? | Freedom Helpdesk nog uitvoeren (mogelijk zitten er stappen bij die je nog niet hebt gedaan).
Wel @bastiaan, daar zou je gelijk in kunnen hebben, ware het niet dat dit een escalatie is van de problemen die ik al weken had met de Amino box en waarover ik ook al met de helpdesk had gebeld. Bovendien werkt de Canal+ app probleemloos (wat de verbinding betreft) op de tv via dezelfde ethernet verbinding.
Ik heb me neergelegd bij het feit dat ik het voorlopig met de app zal moeten doen.
Hetzelfde probleem heb ik ook sinds een maand of 2: Amino reageert 2-4 keer niet op aan/uit knop en begint daarna te heropstarten. Kan zo een week later weer gebeuren,. Aangezien de Amino op een koude slaapkamer hangt dacht ik eerst aan lege batterij, was niet zo. Zie nu dat op 06-02-2026 een update wordt uitgevoerd die probleem moet verhelpen. Mooi zo.
Ik ben benieuwd of er positief nieuws is over de hotfix die Canal+ heeft uitgerold. Dan gaat het hier echt alleen om het stukje over het opstarten van de Amino en de problemen die daarmee werden ervaren (bij het uit standby halen van de Amino deze gaat herstarten).
@bastiaan Ik heb dit probleem niet meer ervaren. Ik hou ook niet bij hoe lang mijn Amino op stand-by staat. Afgelopen nacht heeft hij minstens 10 uur uit gestaan.