[Amino:] feedback gezocht: Instructie oplossen van problemen met televisie

Even iets nieuws proberen.

We hebben een nieuwe instructie live gezet op de website voor het oplossen van de meest voorkomende problemen bij Televisie van Canal Digitaal.

Graag zou ik jullie eens willen vragen om er naar te kijken en te kijken of de instructies duidelijk en op te volgen zijn.

Een kleine disclaimer wil ik natuurlijk wel plaatsen. Het moet hieronder geen klaagzang over Canal Digitaal worden. Het gaat mij puur om de duidelijkheid en uitvoerbaarheid van de instructies. Zo maken we namelijk het oplossen van problemen voor iedereen makkelijker, duidelijker en sneller.

De instructie is hier te vinden: https://freedom.nl/helpdesk/televisie/problemen-oplossen-met-televisie-van-canal-digitaal

Ik zal jullie tips van tijd tot tijd doorvoeren op de pagina waar mogelijk. Staat jouw suggestie er niet bij? Dat kan. Dan hebben we mogelijk besloten om deze niet door te voeren of zijn we er mee bezig om deze aan te passen. :slight_smile:

Laten we er met z’n alleen een goede en duidelijke instructie van maken. :smiley:

2 likes

Zet er even bij hoe je een goede HDMI kabel herkent.
Want er zijn veel soorten.

Voor degene die toch een switch wil gebruiken voor TV
Welke moet je dan hebben?

Glasvezel even letten op “Reception quality” in de fritzbox moet beter dan -10dBm zijn.
En nooit met je vingers aan de glasvezel stekker zitten.

Eerste indruk, nogal wat “technische” termen die voor de “leek” (niet neerbuigend bedoeld uiteraard) voor wat hoofdbrekers kunnen zorgen. Probeer het wat meer in jip en janneke taal te zetten.

Even wat voorbeelden eruit geplukt:
DSL kabel
Stroomnetwerkadapters
IGMP-snooping
TL;DR (dat zegt zelfs mij heel weinig :smiley: )

Verder een redelijk helder verhaal.
Ik mis alleen wel het herstarten van de Fritzbox, dat wil ook nogal eens problemen oplossen. Dat zou je als een van de eerste stappen kunnen neerzetten, misschien zelfs nog wel voor het herstarten van de Amino.

Je zou ook nog toe kunnen voegen dat kijken via uitzending gemist pas kan als de uitzending al minstens pakweg 10 minuten bezig is.

1 like

Hmmm
 dat stroomloos maken had ik er bij gezet vanochtend. Raar waarom dat niet erbij is blijven staan. Er nu even bij gezet, want had er al bij moeten staan natuurlijk.

De andere zaken zal ik inderdaad even meenemen. :slight_smile:

Zou standaard bij mijn reacties moeten staan :blush:

2 likes

Bastiaan,

Een goed plan en een kleine tip.

Ik dacht ooit 'een TV signaal is een ‘TV signaal’ en als sommige kanalen niet en anderen wel werken dan moet het aan de ontvanger liggen. Dankzij jouw antwoord van 9 maart weet ik nu beter.

Je zou dus iets kunnen opnemen zoals “als sommige kanalen wel storen en andere niet dan ligt het waarschijnlijk/vrijwel zeker aan je interne internet” En als je zeker weet voor welke kanalen multi-casting gebruikt wordt en voor welke niet zou je ook kanaalnummers kunnen noemen.

En eventueel:
"Als technische toelichting, je hebt dan waarschijnlijk in je interne internet een probleem met “IGMP-snooping”, een techniek waarbij internet switches je TV signaal alleen maar naar je TV ontvanger doorgeven (zie bijv wikipedia voor details)

Voor @Anton een hyperlinkje in de tekst.

@Erik
thx, die kende ik nog niet. Is dus duidelijk familie van RTFM :slight_smile:

Maar even serieus.
Hyperlinks naar Wikipedia op bepaalde kreten, lijkt me wel zinvol.
Dat houd de tekst kort en bied toch hulp voor de beginner.

deze was niet te lang :wink:

@Erik Freedom heeft toch zelf ook een (moeilijke) worden lijst? Daar toevoegen?
Mis bijvoorbeeld tl;dr of ook imgp.

Is inderdaad een goed alternatief, en het hoeft niet bijgehouden te worden, wat je wel hebt met externe links naar bijvoorbeeld wikipedia.
Sluit natuurlijk niet uit dat “moeilijke” woorden zoveel mogelijk voorkomen moeten worden. Wij als techneuten {kuch} weten toch wel wat er bedoeld wordt en zijn bovendien niet de doelgroep van die handleiding.

1 like

@Bastiaan, het is wel duidelijk denk ik.
Mogelijk willen jullie ook nog weten welke kanalen het probleem betreft omdat 31, 32, (NPO1 Extra, NPO2 Extra etc.) anders (RTP) gestreamed worden dan met multicast. (net als begin gemist).

Extra woorden voor de woordenlijst, RTP, Multicast, Broadcast.

Bij DSL is m.i. Cell Loss maatgevend voor kwaliteit van de verbinding, omdat er meerdere cellen nodig zijn om een IP packet te verzenden. Hele IP packets moeten opnieuw verzonden worden ook als een cell kapot is. (Ik heb geen DSL / Fritzbox, dus ik heb geen idee hoe de DSL statistiek eruit ziet). ATM zelf heeft geen hertransmissie.
Extra woorden voor de woordenlijst: Cell, ATM.

Algemeen (Niet direct gerelateerd aan dit onderwerp).:
Mogelijk ook voor de woordenlijst: GPON, AON als aansluitmethoden.
En als de woordenlijst een beetje groter worden een index balk op begin letter?..

1 like

Daar heb je helemaal gelijk in, het is echter fijn dat je weet waar je naar terug kunt vallen wanneer je een term toch niet begrijpt. Goede aanvullingen voor die lijst in ieder geval.

Typisch om te zien dat devolo’s ook hier problemen veroorzaken, op kabel geeft dat ook veel problemen. Ik snap niet dat die dingen nog aangeraden worden.

1 like

Denk ook niet dat de Develo (of welke repeater dan ook) specifiek aangeraden wordt.
Het zou in de lijn van verwachting liggen dat juist de Fritz repeater aangeraden wordt. is immers de beste oplossing in combinatie met de Fritzbox. Maar ik zie geen enkele repeater in de hardware lijst staan op de website van Freedom.

Maar dit begint off-topic te worden :smiley:"

En weer on-topic:
Ik denk dat het beter is in de instructie geen merken van repeaters te noemen, dat wekt de verwachting dat er ook support op te krijgen is bij de helpdesk.

Devolo’s
Ik ken iemand die was er heel erg tevreden over.
Vertelde dat ook tegen de buurman.
Later vertelde hij dat het toch niet meer zo goed werkt.

2 likes

De beste methode blijft iets te gebruiker dat ergens voor gemaakt is.
Het elektriciteitsnet is niet bedoeld als signaaldrager anders dan voor een 50 herz sinus
, ook al is het koper.

Dat sommige zaken ergens anders voor gebruikt kan worden wil niet zeggen dat het ook goed werkt zonder neven effecten.

Dus een ethernet kabeltje door het huis trekken en wegstoppen is veel beter dan (kr)omwegen as repeaters over lichtnet etc. gebruiken.
(Wireless kan makkelijk verstoord raken en is dus minder geschikt als “backhaul” verbinding.)

Lichtnet repeaters lijken mij ook een verloren zaak, zeker gezien mijn ervaringen op electro en electronica en audio gebied. Heb te vaak zeer vage stoorsignalen gehoord op geluidsinstallaties.
Wireless repeater werkt echter prima, zolang je hem maar op een plaats zet waar je nog goed ontvangst heb.
Zet je hem op een plaats met slecht ontvangst, dan krijg je een perfect wifi signaal om contact te maken met het slechte wifi signaal :sunglasses:

@Anton, eens, als de WiFi beiden in de zelfde band zitten en er is slecht een WiFi chip in de repeater dan ben je ook de helft van je band breedte kwijt ivm. het schakelen van AP naar Client voor de volgende hop en omgekeerd. Ook zal een deel van de tijd er geen luisterend orr zijn voor de eind systemen.