[Amino:] verbeteringen software

@anon17744841
Deze dingen hebben geen haast.
Als je er uit bent, laat dan even weten wat het stemmetje gezegd heeft.

Het is ook niet de eerste keer, dat het gebeurt.
Maar dit keer wist ik heel zeker dat hij uit stond.

Vannacht zijn een aantal televisieontvangers herstart, zodat ze nieuwe software konden ophalen. Dit zou volgens de berichten rond 04.00 gebeuren. Dat de televisieontvanger aan bleef staan na de reboot is te begrijpen, maar natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Die nemen we even mee in de gesprekken naar Canal Digitaal.

Wat is er nieuw in de update:

  1. Bingewatchen van series is toegevoegd. (Automagisch beginnen aan volgende aflevering)
  2. De door een gebruiker geselecteerde favoriete zenderlijst is weer terug:
    a. Tijdens het live tv kijken klik je op het pijltje omhoog om de mini zenderlijst te openen. (Bestaande functionaliteit)
    b. Klik pijltje naar rechts voor het volgende programma in de EPG (Bestaande functionaliteit)
    c. Klik nogmaals op het pijltje naar rechts om je favoriete zenderlijst weer te geven, zie bijgevoegd plaatje.

4 likes

Ben ik de enige waarbij de amino, na de update van afgelopen nacht, spontaan herstart?
Inmiddels in twee uur al drie keer.

Positief dat er wat verandert. Nu nog de favorieten default makenā€¦

de update was bij mij actief tussen 11:30 en 12:30 en er is zeker 6 maal herstart. ( met een pause van ~ 6-10 minuten tussen herstarts.

Het is toch weer een vreemde wijziging, voelt zwabberend, alsof er geen plan achter zit

  • favorieten zijn niet meer in bulk in te stellen via ā€œinstellingenā€, alleen nog via info per kanaal
  • Favorieten komt niet voor in ā€œmijn lijstā€ in het menu, daar zou ik het wel verwachten
  • Als de favorieten lijst leeg is dan wordt in mini menu - favorieten een lege lijst getoond, dat hoeft niet. Iemand die niet de moeite neemt favorieten te markeren wil geen lege lijst zien
  • de mini lijst is nu verwarrend, deels EPG en deels favorieten. Voorheen voor de 20 oktober update werd mini menu gebruikt voor ā€œalle kanalenā€ en ā€œbeschikbare kanalenā€

Ik zou het zo maken:

  • Maak favorieten default in mini menu maar als favorieten leeg is val dan terug op de lijst ā€œbeschikbare kanalenā€. Zo werkt het logisch voor mensen zonder en mensen met favorieten.
  • Gebruik mini menu voor ā€œfavorietenā€ < ā€œbeschikbare kanalenā€ < ā€œalle kanalenā€ en hou de EPG functies onder EPG
  • voeg bulk edit van favorieten toe in ā€œmijn lijstā€

Het zou ook fijn zijn als CD zou communiceren over de wijzigingen.

Edit: favorieten bulk edit is er nog wel, onder ā€œmijn accountā€, kun je nagaan hoe verwarrend de structuur is. Waarom is er eigenlijk een ā€œmijn accountā€ā€¦ verwerk dat door de rest van de structuur, maak het transparant voor de gebruiker.

1 like

Nee jij bent niet de enige, ik heb 2e ontvanger op de slaapkamer. Twee dagen geleden kwam de ontvanger 2 keer bij in de nacht.

Geweldig, neem meerdere afleveringen van Baantjer op, kan de reclameblokken naar hartenlust doorspoelen tot de maand november begint. Crime tv is zender van de maand, geen doorspoelfunctie, echter uw lijstje spreekt tegendeel. Nu is het december en jahoor kan de reclameblokken weer doorspoelen van de al eerder opgenomen Baantjers.

Bij ons is afgelopen vrijdag tijdens het 8 uur journaal de ontvanger in de woonkamer twee keer herstart.
's-avonds bleek de ontvanger in de slaapkamer ergens vastgelopen te zijn en moest de ontvanger van de stroom af om weer te kunnen herstarten. Daarna nog 2 herstarts tijdens de uitzending van op1. Gisteravond (maandagavond) bleek deze ontvanger opnieuw vastgelopen en moest hij weer van de stroom af om op te kunnen starten.

1 like

Het begint eerlijk gezegd een beetje irritant te worden dat een van de ontvangers iedere dag opnieuw geheel opgestart moet wordenā€¦

Tsja, we zijn allemaal in afwachting op een nieuwe update van CD die de problemen oplost. Het zou misschien het makkelijkst voor ze zijn om voorlopig de oude versie weer terug te zetten. Maar dat ligt helemaal aan CD. Ze zullen er ongetwijfeld zeer druk mee zijn, omdat naar ik begreep dit een wereldwijd probleem is bij Amino CD ontvangers.

Canal Digitaal heeft voor de spontaan opnieuw opstartende en vastlopende (niet reageren op de afstandsbediening) ontvangers mogelijke oplossingen gevonden. Deze worden getest en vervolgens uitgerold. Hierbij kan nog een herstart van de ontvanger nodig zijn. De ontvanger zal dit uit zichzelf doen.
Voor de problemen bij het pauzeren van Live TV wordt nog gezocht naar een oplossing.

De bedoeling is dat deze update snel uitgerold wordt. Je kunt de versie checken via menu -> meer -> Systeeminfo -> Systeeminformatie.

4 likes

Beste Reinoud, Misschien kan Freedom in de toekomst eens gaan kijken of ze zelf niet een IPTV systeem kunnen gaan beheren, zodat jullie zelf de problemen snel en accuraat kunnen oppakken. Zoals het nu gaat heb ik niet echt het idee dat CD zich zo heel erg druk maakt om hun klanten zeker als het een ā€œwereldwijdā€™ā€™ probleem lijkt te zijn dan zorg je er toch voor dat er zo snel mogelijk een tussen oplossing beschikbaar is. De vorige versie lijkt mij nog wel beschikbaar dus hoe moeilijk kan het zijn dit had in een dag geregeld kunnen zijn, in de tussentijd kan men dan uitgebreid testen alvorens men iets nieuws gaat uitrollen! Inmiddels zijn we een week verder met een hoop ergernis, gisteravond bij ons is de tweede ontvanger zelf 5 x opnieuw opgestart.

@DMP
Ik ben het niet met je stelling eens, dat CD zich niet druk maakt.
Er is juist heel veel gebeurt, het afgelopen half jaar.
Er gaat wel eens wat mis, maar ik kan nu gewoon tv kijken.
Vandaag was er ook een uitzending niet beschikbaar en de ontvanger liep er op vast.
Daar komt ook wel weer een oplossing voor.

2 likes

@DMP, storingsonderzoek is best nog een dingetje. Helemaal als het in enkele systemen voorkomt of wanneer een probleem zich op veel verschillende manieren uit. Ik zelf ervaar relatief weinig problemen. Maar je kan zelf een vergelijking maken tussen verschillende ontvangers maken en die falen niet op dezelfde momenten of omstandigheden.

Reproductie van een probleem is een eerste, daarna kan er aan een oplossing gewerkt worden en die moet dan ook nog getest worden (naast een hele reeks testen om te zien dat er geen andere problemen geĆÆntroduceerd worden)ā€¦
Mogelijk zijn er voor een terug rol naar een oudere versie ook conversies in de backends bij CD zelf nodig en is dat nog niet zo makkelijk snel te realiserem. Maar dat is speculatie.

1 like

Als service monteur kan ik zeer zeker bevestigen dat storingsonderzoek het meest complexe is wat er is. En in het geval van de Amino vooral omdat het tot nu toe zeer slecht te reproduceren is.

En bij deze gelijk een dringende oproep aan iedereen.

Heb je een probleem wat je zonder uitzondering kan reproduceren, meld dat dan.
En beschrijf bij voorkeur dan zo uitgebreid mogelijk hoe jouw configuratie opgebouwd is en welke stappen je gedaan hebt wanneer het probleem zich voordoet.
Je configuratie en de stappen die je gedaan hebt die voor jouw misschien niet ter zake doend lijken, kunnen voor de storingzoekers misschien juist zeer waardevol zijn om het probleem te detecteren.

Bij ons stonden vanochtend alledrie de amino ontvangers aan, dus ik neem aan/hoop dat er vannacht weer een update is geweest.

@reinoud
Welke zijn de relevante velden in systeeminformatie?
Build-versie: 78568
Branch-versie: master-202047:stb_m7be2
Build hash: ad5b90b
Datum: 2020-12-16T19:34:14Z
ā€¦
systeemversie: 20.1.82.0.2_build4-etvā€“y19-vas-opera4ā€“agama

De datum staat op 2020-12-16 dus de portalversie zou geupdated moeten zijn. Zie ook https://freedom.nl/storingen :

Update 17-12 15.55: Voor problemen 1 en 2 zijn inmiddels oplossingen uitgerold. De TV ontvanger kan herstart worden om deze op te halen. Als de herstart niet handmatig wordt gedaan zal deze vannacht automagisch gaan.

Update 18-12 13:00: Voor problemen 1 en 2 heeft Canal Digitaal de storing afgemeld. De ontvangers zijn op afstand gereboot. Je kunt dit controleren door de volgende stappen te doorlopen. Ga naar Menu --> Meer --> Systeeminfo --> Systeeminformatie. Bij het veld ā€œdatumā€ zou je 20201216 moeten zien staan. Is dit niet het geval, haal dan de ontvanger Ā± 30 secondes van de stroom af. Merk je nog steeds dezelfde problemen, zet dan de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.

1 like

Wat een ongelofelijk @&#ā‚¬#@ā‚¬ zooi, updates het is alleen maar slechter geworden.
Zit ruim 1uur en 20 minuten naar een opgenomen film te kijken en hij loopt na even pauze constant in een blokkade.
Los dit nu eens fatsoenlijk op CDā€¦

1 like

Nou terug naar de fabrieksinstellingen, vraagt halverwege naar updates, maar die wil je niet. Anders had je niet terug hoeven te gaan naar de fabrieksinstellingen. Je kunt er niet om heen. Eindresultaat je zit weer met dezelfde problemen. Opgenomen film die om de haverklap stopt en weer verder gaat, weer stopt en weer verder gaatā€¦
Mensenkinderen wat is het moeilijk om alle eentjes en nulletjes goed door te geven.