[Amino:] verbeteringen software

Update
In dit topic kun je alle suggesties voor verbetering van de werking van de Amino TV-ontvanger ter sprake brengen. Deze worden vervolgens centraal verzameld in het OVERZICHT van wensen

Iedere reactie en suggestie wordt serieus behandeld.

Voordat je een bericht plaatst is het handig eerst in het overzicht te kijken of je suggestie daar al in is opgenomen om dubbele reacties te voorkomen


Mijn suggesties
Het nieuwe kastje is op het eerste gezicht prima. Er zitten naar mijn mening wel wat usability dingetjes in.

  • Favorieten worden niet standaard gebruikt. Waarom niet? Het zit al een beetje in de naam: FAVORIET.
  • Het gebruiken van de favorieten mag natuurlijk geen 4 toetsindrukken kosten (EPG > Back > Rechts > OK).
  • Bij het zappen wil je ook alleen de favorieten zien, dus niet alleen via de EPG benaderen.
  • EPG/Zappen: Geen zenders tonen die ik toch niet kan zien door ontbrekend abonnement.
  • Geen reclame voor andere programma’s in de zenderbalk onderaan het scherm. Die screen real estate zou beter gebruikt kunnen worden voor iets anders. Bijvoorbeeld om de beschrijving van het programma volledig te laten zien, in plaats van het nu af te breken met puntjes ( … ).
  • Een op tijd gebaseerde weergave van de EPG zoals de STB van KPN/XS4ALL dat deed. De vertikale kolommetjes zijn niet te gebruiken om in te schatten hoe lang iets duurt en wat je NA je huidige programma kan kijken.
  • Als je een zap up/down of nummertoets indrukt om van zender te wisselen, dan duurt het 4 seconden voordat er bewegende beelden op het scherm zijn. Nu is 4 seconden op een mensenleven niks, maar voor zappen is het erg traag.

Dit soort issues zouden niet bestaan als de programmeurs van de software van die kastjes zelf verplicht waren een maand lang TV te kijken met hun eigen software.

Het zou mooi zijn als dit soort feedback teruggestuurd kan worden naar CanalDigitaal zodat het product verbeterd kan worden.

18 likes

Bij de MZ102 kon je ondertiteling inschakelen, door door de rechts-pijl in te drukken. Je kon hier taal kiezen en ondertiteling aan zetten. Als je bij de Amino op ‘Titles’ drukt kun je taal instellen, maar de optie ondertiteling ontbreekt. Er is ook geen andere manier om die titels te krijgen. (Behalve via teletext, maar dat bedoel ik niet.)

Bugje: Als je een opname maakt zou deze te zien moeten zijn in “Menu” > “Mijn lijst” > “Opnames”. Echter na het maken van een opname staat deze er niet in.

Wel staat deze opname in lijst met opnames in de online TV van CD, maar daar kun je hem dan weer niet afspelen:

image

Ik hoop dat niemand opnames echt nodig heeft, want het lijkt er op dat het nergens werkt.

Iemand van CanalDigitaal die meeleest?

Als de volgende uitzending net is begonnen is de vorige even niet beschikbaar om te kijken.
Dat is wel een verbeterpunt.

5 likes

Hier nog wat wensen uit andere draadjes:

  • Ondersteuning van Netflix
  • Ondersteuning van YouTube

  • Leveren van zenders van Discovery Networks. Daaronder vallen: Discovery, Investigation Discovery, Discovery Science, Eurosport 1 en 2, TLC, Animal Planet. Iedereen levert deze zenders, behalve CD. Zij leveren deze zenders niet omdat zij het niet eens worden met Discovery Networks over de doorgiftevergoeding (bron).

edit: Discovery Science toegevoegd.

3 likes

Deze staat op de eerste regel van de eerste post :slight_smile:

Nee, deze blijven niet vast staan. De actie die beschreven wordt in de FAQ is iets wat je iedere keer moet doen als je van zender wilt wisselen. 4 Knopdrukken voordat je uberhaupt de favorieten te zien krijgt. En dan moet je nog een keuze maken. Dat is veel te veel voor een functie die veel gebruikt wordt. En het zou ook moeten werken op meerdere plekken. Denk bijvoorbeeld ook aan het zappen met de P+/P- toetsen, en het zenderoverzicht als je op pijltje up/down drukt. Favorieten is een functie die goed is bedacht, maar slecht is uitgevoerd.

Iets wat op mijn wensen lijstje staat.
De functie Herinnering:
Het moment dat de herinnering komt is eigenlijk te laat.
Ook mis ik de optie, dat de ontvanger zelf van kanaal wisselt zonder te vragen.

2 likes

Wat mij betreft verdwijnen alle plaatjes en logo’s uit de interface, voegt niets toe en stoort alleen maar. Maak plaatjes eventueel optioneel voor de liefhebber.

Verder heb ik geen behoefte aan welke suggestie van het systeem dan ook (tips van redactie…), laat mij zelf kiezen en probeer niet continue mijn aandacht te sturen. Reklame valt in diezelfde categorie.

De box moet na power-up in standby mode komen, bij mij zit alle A/V achter een tijdklok

Vraag is hoe lang eea gaat duren. Ik hou dit geen jaar uit…

4 likes

Graag het level van de syslog meldingen uit het kastje aanpassen van emergency naar info.
De melding dat elk uur een verlenging is verkregen (ook als het kastje standby staat) is niet echt een noodkreet met direct ingrijpen waard…

Message from syslogd@canaldigital-kastje.noci.local at Oct 11 11:18:02 …
cpemgtutils: [register_stb:162] Url http://cpemgt/cpemgt/WS/1.2/register/AMINO-APP-082/82/xxxxxxxxxxxxxx/82-xxxxxxxxx fail, response code: 0, try next cpemgt host#012[register_stb:151] Url http://cpemgt.entone.com/cpemgt/WS/1.2/register/AMINO-APP-082/82/xxxxxxxxxx/82-xxxxxxxxxxx success, response code: 200

Message from syslogd@canaldigital-kastje.noci.local at Oct 11 11:32:55 …
EntoneWebEngine[10366]: [evcVideoGetNumStreams]

Ik sluit me hier geheel bij aan, soms is het ‘beter goed gejat dan…’ Men moet meer naar het goed uit-ontwikkelde systeem van KPN kijken.
Ik waardeer de inspanningen van Freedom enorm en vind het heel goed dat ze al zo snel met een omruil actie gekomen zijn.
Toch denk ik dat we er nog lang niet zijn, de nieuwe Amino kastjes zijn wel iets beter maar toch nog helemaal niet het niveau dat je zou mogen verwachten bij zo’n +/- 20 euro per maand (2 kastjes).
Wat hier thuis gemist echt nog erg gemist wordt is een betere gids met live preview en het kunnen doorspoelen in alle opgenomen programma’s.

2 likes

Ook ik vind de inspanning van Freedom met kop en schouders boven de rest uit steken. Kudos daarvoor!! Ik ben benieuwd of we met z’n allen het product beter kunnen maken!

De gids kan inderdaad beter, maar dat is iets waar CanalDigitaal zich over moet buigen. Onze input zal zeker helpen.

Het doorspoelen kan zelfs CanalDigitaal niks aan doen, dat is iets wat de zenderaanbieder afdwingt. Als het tonen van reclame het verdienmodel van een (commerciële) zender is, dan is het kunnen doorspoelen daarvan natuurlijk niet gewenst. En aangezien de adverteerders de zak met geld binnenbrengen en jij niet, trek jij altijd aan het kortste eind. Het ongemak van de klant weegt niet op tegen de pesos van de adverteerder.

Overigens kon dit bij “het KPN kastje” ook al niet. (Zie mijn tweet aan XS4ALL uit 2017: https://twitter.com/NLSurfMan/status/889917012444667904)

Bug of geen Bug, het is en blijft vreemd dat wanneer je een film/programma opneemt dit niet kunt doorspoelen.

Met het oude vertrouwde analoge cassettebandje nam je muziek op van de ether en kon je naar hartelust doorspoelen…en nu in het digitale tijdperk…Vreemd.

Voor wat betreft de Bug, ik heb dit ook jaren gekund, sterker nog KPN helpdesk gaf zelfs aan bij welke zender je hoeveel minuten moest doorspoelen om in een keer het hele reclameblok voorbij te schieten. Lekker praktisch…

Het zou jammer zijn wanneer er geen mogelijkheid komt om door te kunnen spoelen bij opnames. Dit zou feitelijk een kleine stap terug in de tijd betekenen (verwijzend naar de beeldspraak van het cassettebandje). Dit geldt wat mij betreft ook voor de reclame voor bepaalde programma’s die rechtsonder in beeld verschijnen in de statusbar.

Echter, als dit de concessie is die ik moet doen om geen gepersonaliseerde reclame te krijgen, daarmee het verdienmodel van Canal Digitaal respecterend, en gegarandeerd geen persoonlijke (kijk)data wordt verzameld dan is dat wat mij betreft acceptabel. Dan kan ik toch met een gerust hart opnames bekijken. Of dit voor de lange termijn houdbaar is en of toekomstige klanten er ook zo over denken is een onderwerp voor besprekingen tussen Freedom en Canal Digitaal, voor zover dat nog niet ter tafel is gekomen.

2 likes

Bericht van Bobs even naar het centrale topic gekopieerd:

bobs

Opnames

Ik vind de nieuwe settopbox een stuk beter, maar ben eens met alle commentaar van anderen dat het lang niet zo goed is als XS4ALL. Maar boven al die opmerkingen, is een groot gemis dat er weinig zenders opgenomen kunnen worden. Er kan een harde schijf op deze, dus waarom niet lokaal alle zenders opnemen?

Je kan niet alle zenders opnemen !!!

Daar gaat het ook niet alleen om, gaat om doorspoelen terug spoelen van opgenomen programma’s

Kijk eens bij Logitech bijv de Harmony hub met app dan heb je geen andere afstandsbedieningen meer nodig.

In reactie op de logitech harmony als alternatieve afstandsbediening: hij kan de afstandsbediening 710 ‘zien’ en installeren, maar vervolgens blijkt nagenoeg geen van de knoppen te werken. Ik heb een hele set toegevoegd door de AB-functies stuk voor stuk toe te voegen, maar ben nog niet klaar. Tijdrovende klus (waarbij de logitech harmony na iedere knop steeds opnieuw vraagt hoe waarschijnlijk het is dat je hun AB aan zou bevelen; mijn aabeveling zakte in stappen van 5 naar 1…). Ik hoop en verwacht echter dat Logitech dit soort input verzamelt en beschikbaar zal stellen voor nieuwe gebruikers.

Er is al een topic over de Harmony met de juiste oplossing Harmony koppelen

Het beeldformaat in de app is niet goed letters vallen links en rechts gedeeltelijk weg, of is hier nog wat aan in te stellen. ???

Het is mij opgevallen dat het vanavond onder RTL nieuws zo was, bij overige zenders niet.