Anco meen je dit nu serieus?

Dag @Anco
Meen je dit nu serieus?
Ik denk dat je wel weet waar het overgaat.

Nog meer achteruitgang in plaats van herstel van functionaliteit die begin 2022 nog werkte.
En ik ben ook een beetje moedeloos om uberhaupt nog een lijstje te gaan opdreunen.
Hebben wij of jij enige invloed op wat CD uitspookt?
Is dit getest onder klanten? Is dit goedgekeurd door jullie?

Woorden schieten tekort. Ik ben erg verdrietig.

2 likes

Wij hebben geen invloed op de software development van CD, anders dat we proberen problemen aan te kaarten zodat iets op de development agenda komt.

1 like

Dat moet toch een prachtig contract zijn, waar Canal Digital geld ontvangt voor functionaliteiten, die ze vervolgens zelf helemaal mogen bepalen, omgooien, kapot maken of afschaffen. Wie betaalt, bepaalt - nu omgebouwd naar ‘wie betaalt, probeert problemen aan te kaarten’


1 like

Het is te triest voor woorden. Maar
 er bestaat in Nederland helaas geen enkel legaal alternatief, tenzij je genoegen neemt met het kleinere zenderaanbod van NLziet, en dan ook niet kan opnemen

Niet alleen is het nieuwe user-interface geen verbetering. Ik heb nu ook meer haperingen bij de VRT zenders, die altijd rond een programmawissel komen. Het lijkt wel of er en computertje is bij CD dat tegelijk het streamen moet verzorgen en de opnames starten en stoppen en encoderen en dat dit teveel werk is
 Het afspelen van NPO is ook verstoord op de Amino. Bij Het Mes op Tafel brak de opname steeds af terwijl het op de PC wel werkte
 Het gaat weer slechter in plaats van dat er verbeteringen komen


1 like

Tja Freedom wil(de)/moe(s)t nu eenmaal ook TV aanbieden. Kon daarvoor alleen maar bij CD te biecht. Dit mee te kunnen komen in de door DuoPolisten gemaakte TrippelMarkt.

Freedom zal hier het beste er van proberen te maken en is idd onderworpen aan wat CD beschikbaarbaar maakt. Jammer is dat de algehele score flink wordt beĂŻnvloedt door verstoringen in de TV kwaliteit. Ik zou zelf pleiten dat Freedom het TV contract los laat (gaat) staan van de Freedom aansluiting.

Los daarvan, ga ik benieuwd zijn of & wanneer een KPN of Ziggo door ACM eindelijk verplicht wordt gesteld om haar “IP/TV” aanbod - los van een aansluiting aldaar - op andere netwerken beschikbaar te moeten stellen.
Natuurlijk zo dat wanneer er distributie/storingen zijn, net als bij elektra, een “netwerkklant” dan in euro’s wordt gecompenseerd voor het eventueel gemiste vermaak. Freedom heft dan alleen maar te zorgen dat haar doorgifte netwerk op -en in orde is.

1 like

Daar kun je benieuwd naar zijn, maar het korte en niet mis te verstande antwoord daarop is “niet”. De ACM zal, veronderstellend dat ze daar ĂŒberhaupt naar gaan kijken, maar verwacht daar, vanzelfsprekend, niet te veel van, oordelen dat er voldoende manieren zijn om TV, of vergelijkbare content, te kijken via andere aanbieders.

Ik ben zelf op dit moment zo ver gekomen dat ik binnenkort ga stoppen met het afnemen van de TV-dienst bij Freedom omdat de kwaliteit dusdanig beneden peil is dat het zonde is daar geld aan te besteden.

1 like

Ik hou vooral vast dat het niet is toegestaan om met koppelverkoop, consumenten aan het eigen lijntje te houden.

Nu weet ik ook dat bedrijven voortdurend de technische argumenten in de strijd gooien waarvan een ACM helaas niet bij machte is daar doorheen te prikken. Hoofdoorzaak is dat regelgeving, bewust traagwerkend gemaakt, de ontwikkeling van mogelijkheden niet kan bijbenen. En ja in dat geval is de meerwaarde van een Freedom, naast duurder, die toch geen enkele controle heeft op wat een aanbieder uitspookt: wmb zero value.

Zelf, vind ik, dat Freedom zich niet en had moeten bezighouden met TV en telefonie en begin inmiddels ook steeds te denken aan mailfuncties die toch ergens anders worden doorgedrukt.
Prima dat Freedom het als schakelpersoon het als doorgifte levert, maar meer ook niet. Krijgen ze het ook “rustiger” ipv als bufferstation zich bezig te houden met vergoelijken van (veroorzaakte) problemen door leveranciers.

Ik hoef alleen maar internet toegang.
Al het andere kan ik ergens anders regelen en vaak beter, zoals telefonie, TV, e-mail, hosting, beveiliging, etc.

Maar in de markt will het gros toch 3 in 1 paketten, dan hoeven ze minder te kiezen en er ook niet over na te denken.

tldr; yep, het wel/niet kiezen is ook een beleving tussen markt(werking), klant(verwachting) en zakelijke haalbaarheid.

Deels is de meerkeuze vaak idd dat de “klant” dan niet hoeft te kiezen, laat staan dan gaan nadenken omdat die ook niet geleerd wordt daarin te kunnen kiezen. Dit laatste is dan weer een (koppelend) verdienmodel van menige provider - slaap zacht wij bepalen wat goed voor u is - die ook de (kosten)structuur ondoorzichtig maakt.

Zelf vind ik het helemaal top om met een all-in-one te kunnen starten. Daarna zou ik het gaandeweg fijn(er) vinden om zaken die ik toch niet of juist (ergens) anders wil, dan kan afstoten. Het laatste staat iemand natuurlijk vrij om iets wel of niet meer te gebruiken. Waarbij het zo zou moeten zijn dat dit zichtbaar wordt in overeenkomstig de kosten.
Een addertje onder het gras is dan weer dat de totale (bedrijfs)kosten over een kleinere groep moet worden verdeeld. Iets dat weer een risico kan zijn voor het businessconcept.

Ook Freedom is daar - als relatief dure provider - tot op het bitje gesproken niet echt transparant in.
Bij een abbo “krijgt” iemand 5 mailboxen met totaal 25GByte gekoppeld zonder keuze dit te kunnen reduceren naar zeg 2. Ook ‘krijgt’ iemand - als USP - altijd een vast IP adres met IPv6, zonder daarin de keuze te bieden dat niet te willen (en dan niet voor te “betalen”).
Indien het voor een totaal geboden voorziening het goedkoper is om geboden “kwaliteit” altijd - ongeacht het gebruik, dus - inclusief te bieden, moet niet (langer) gedaan worden of dit iets te maken heeft met (internet)vrijheden.

De ethische hamvraag is ook (deels): wil iemand (kunnen) kiezen om zelf principieel echt een keuze te hebben of wil iemand daarvoor bewust kiezen vanwege kostenaspecten ?

Dat een auto geleverd wordt met 4 wielen, ABS en een achterbank is generiek fijn maar iets minder relevant wanneer daarin het functioneel (toch) geen keuze is maar het geheel daarvan simpelweg betaald moet worden.

Ik was hoopvol toen ik zag dat er een nieuwe update aangekondigd werd.
Een lange zucht was alles wat er over bleef.

Hoe is het mogelijk dat het nog slechter kon. Vergeet de pictogrammen op de afstandsbediening. Druk ergens op en je krijgt of de nieuwe balk onder in beeld (hier ga ik niet eens iets over zeggen) of je gaat naar ‘Home’. Voor en achter-uitspoelen is bijzonder vaag geworden. Het enige wat naar behoren functioneert zijn de 0-9 knoppen.
Maar bovenal het is traaaaaaaaaag


Het is vreemd om te realiseren dat ergens in een kantoortje iemand toestemming heeft gegeven om deze wanprestatie te uploaden.

Aub, geef mij een verklaring want ik kan nu geen andere meer vinden dan kwaadaardigheid.

1 like

Ik hou een verklaring vriendelijk. Ik vermoed zomaar dat de maker (op taakstelling of loondienst werkend) er zelf geen gebruik van maakt noch er iets zal zijn van een consumenten testpanel.
Verder kan/zal Freedom daarin nauwelijks echt invloed uitoefenen. Het gros van CD-abbonees zal ws niet accepteren dat ergens hun stekker uit wordt getrokken vanwege de (voor “sommigen” een belabberde) werking.
Probleem is verder dat veel marketeers hun kùkke verbeteringen willen laten draaien op incompetente hardware. Leuk voor in het lab als p.o.c. - “kijk, het kan” - maar disfunctioneel in het dagelijkse gebruik.

Dank, het is inderdaad een aanzet tot een vriendelijke verklaring.

Een consumenten testpanel zou hier snel een eind aan maken. Als dat er niet is zou de maker minimaal zelf eens een avond op de bank moeten gaan zitten.

Die incompetente hardware lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Het is toch enkel en alleen voor dat Aminokastje dat we allemaal hebben? Daarom snap ik die traagheid niet. Of hebben we daar niet allemaal last van?

Die traagheid is wel prima te verklaren vanuit een ontwikkelmodel van soft -en hardware en ook een beleving van een verwachting. Anderen cq gewend, ervaren dat ms anders en zijn al lang blij dat er doorgaans beeld is.

Verder kijk ik ook even naar de “missie” die Amino vooral heeft:, ik citeer https://www.amino.tv/ : " We empower Pay TV operators to deliver TV and video to subscribers, today and in the future. Our research tells us that these are the greatest challenges facing Pay TV operators today."

Daar is weinig Chinees aan dat Amino vooral op de golflengte zit van aanbieders om die ter wille te zijn.

Nu weet ik niet wat voor precieze hardware er allemala in die kastjes zit - vaak ook vaag & closed source gesqueezed - maar durf te stellen dat die te krap bemeten is wanneer er een consumentenbeleving is van traagheid. Laat staan dat er onderbrekingen in datastream verwerking ontstaan.
Dit probleem los je doorgaans op door a) meer cores beschikbaar te maken voor processen, b) meer geheugen zodat die volop ruimte hebben om uitgevoerd te worden if simpeleweg c) iets dan niet te doen.
Op zeg een i7/32GB zal er doorgaans geen enkele traagheid gezien worden, gebruik men een CoreDuo met maar 1GB, kan iemand zich gaan opmaken voor tal vastlopers en irritaties.

Ik kan mij herinneren dat Amino vol opgeduwde trots aankondigde dat zij gebruik maken van een Intel CE4100 Atom-processor (een leuk ding voor 2009 met Ă©Ă©n core dat zeker niet meer bruikbaar is voor inmiddels veeleisender 2023/4K-HD belevingen). Technisch - wat wij dan zeggen - is het vaak hardware dat alles zou kunnen
 alleen niet tegelijk.
Mja, wat er dan gebeurd, gebruik het oude concept; doe er een glanzend kastje omheen en voorzie het van wat extra aansluitingen en voilĂĄ , er is een nieuwe afzetmarkt om het product wat langer te laten gedijen.

Dank. Op de site van Amino gaat het erg vaak over ‘reduce cost’.

Overigens was die traagheid niet een subjectieve ervaring maar echt gewoon niet vooruit te branden. Een menuscherm had vaak 5 tot 10 seconden nodig om te laden. Op elk commando werd pas na 2 tot 5 seconden gereageerd (met uitzondering van volume en numerieke toetsen).

Vandaag is de traagheid volledig verdwenen. Blijkbaar toch een extra update? Elke nacht gaat de stroom er volledig af en elke ochtend start hij opnieuw op. Alleen nu is hij weer vlot.

Zojuist is het volledig onmogelijk geworden om tv te kijken omdat elk kanaal binnen 2 seconden naar het gidsscherm springt. Opstarten lijkt dit weer even te verhelpen.

Ach. Tv kijken blijft zo wel een avontuurlijke bezigheid. (vlotjes getypt op een i7 met 16GB)