Andere Fritzbox bij upgraden abonnement?

Ik heb nu een Fritzbox 5490, met Wifi 5. Ik wil graag upgraden naar Wifi 6, en zit te overwegen zelf een Fritzbox 5530 aan te schaffen.

Echter, ik zit ook te overwegen mijn abonnement te upgraden van 100Mbit naar 200 (glasvezel).
Ik zie dat bij nieuwe abonnementen nu standaard de 5530 wordt geleverd.
Is het misschien zo dat ik bij die upgrade sowieso al een nieuwe Fritzbox zou krijgen? Of kunnen krijgen?

Naast een typisch helpdeskvraagje, benieuwd idd of bestaande gebruikers bij een upgrade, een (ander/huur) modem kunnen krijgen.

Ik zou zelf zeggen van ja want een aboo verlening impliceert een nieuw jaarcontract.

Let op: De 5590 is beter gespecificeerd dan de 5530. Ik zou gaan voor de 5590.

1 like

TS heeft nu een 5490 en overweegt een 5530 ivm o.a. Wifi6.
Zelf zou ik ook blijven op 5490 die naast USB o.a. (kweet oud maar nog) ISDN doet.

Ik heb het echt over de 5590. Dat is een 5530 met betere hardware. Die 5590 staat niet op de wiki pagina.
De 5490 is echt iets anders.

OK… TS had het OT over zijn 5490 e/o die een 5530 zou moeten afnemen.
En ja, de 5590 is een iets betere 5530 (heeft o.a. USB, daarmee NAS functie & WAN-poort. Of dat die €50 waard is, moet iemand dan zelf bepalenb.

Niet alleen qua features, maar ik dacht ook gelezen te hebben wat betreft performance.
Aangezien de TS de 5590 niet noemde wilde ik er op wijzen dat er mogelijk iets beters is dan de 5530.
De 5590 is relatief onbekend en nieuwer en wordt blijkbaar door Freedom niet gepromoot.
Moch hier ooit glas komen dan denk ik dat ik voor de 5590 zou gaan. Dat dus ook ter overwging van de TS als mogelijke optie.

1 like

Ik zou zelf nog even wachten tot volgend jaar (of nog iets langer AVM kennende :wink: ) met de aanschaf van een nieuwe Fritz!Box. AVM heeft dit jaar de 5690 serie aangekondigd namelijk, in twee varianten die identiek zijn op de WAN aansluiting na, ze komen in een Pro (2.5G) en XGS (10G) uitvoering.

Dan weet je zeker dat je er weer een poosje tegenaan kan.

Niet alleen qua features, maar ik dacht ook gelezen te hebben wat betreft performance.

Klopt. De 5590 is momenteel het vlaggenschip, maar de 5690 Pro gaat dit waarschijnlijk overtreffen.

spec 5530 5590
cpu1 quadcore 800 MHz quadcore 2.2 GHz (OS)
cpu2 quadcore 800 MHz (glas)
ram 1 GB 1.5 GB
opslag 128 MB 4 GB
mu-mimo 2x 2x2 2x 4x4
stroom 10-16 W 10-30 W
1 like

Ik vraag mij af wat iemand daarmee zou willen/kunnen op een 1GB aansluiting… en dan mij realiseren dat die 5590 functioneel minder kan dan voorheen de 7490’s, laat staan dat die dingen nog meer zijn dichtgetimmerd.
Kortom, de vraag is vooral, wie zou de doelgroep zijn ?

Wellicht zit ik in de modus van 4KByte gebeugen is genoeg… en ik zelf thuis (ook) het prima zouden kunnen doen met een aansluiting 50mbit . Ik heb liever aan steady stream van 5MByte dan een springerige 50MByte waar je niet op kunt rekenen.
Voorts, denk ik, dat serieuze gebruikers imho geen Fritz zullen plaatsen. Natuurlijk zijn er ook tal van gebruikers die simpelweg uitgaan van het nieuwste is het beste dat beter dan goed ook functioneert.

1 like

De 5590 is waarschijnlijk de laatste met 2 FON poorten, de 5530 heeft er ook maar 1.

De 5690 die nog niet te koop is, heeft veel extra’s.
Hij kan koper een glasvezel aan, leuk voor wie over stapt.
Hij kan Zigbee, WiFi7 met 6 GHz(3 band)
In mijn beleving overkill en zal ook wel prijzig worden.

Om terug te komen op de wens van @karstimmer
Als het om WiFi6 gaat, is een extra repeater van Fritz ook de oplossing.
Als die bedraad op de juiste plek hangt/staat, werkt dat heel goed.
Zelf heb ik geen AX spullen en heb een 2400 in de aanbieding erbij gekocht.
Zodra er een 1750E dood gaat, komt dan wel een ≥Wifi6 bij.

Heb zelf ook nog steeds de 5590 op mijn wenslijst staan.
De 5530 is voor mij niet de oplossing, omdat hij minder toeters en bellen heeft dan mijn 5490.
Kijk dus goed, wat de mogelijkheden zijn.

Jammer dat Freedom geen deal met de 5590 heeft.

Ik heb enkele jaren terug bij (toen nog XS4all) mijn 5490 door een 7590 laten vervangen, omdat de 5490 regelmatig performance problemen vertoonde. (80% cpu). Met de 7590 was dat opgelost (25% cpu). De 5590 bestond toen nog niet.

Ondersteund hij ook Thread? (een nieuw IoT protocol)

OK, performance dus met wat iemand ook daarmee zou doen. Ik zou toch glad denken dat switchen op 1Gbit inmiddels wel in een holle kies van een chip past.

Zelf doe ik nauwelijks volume dingen, in huis ligt wel 1GBit zodat data overzetten (indoor) opschiet.
Verder fungeert een 7170 hier meer dan prima als backup-wifi (wanneer de 7590 er voor zoveelste keer heel erg snel flunkt door STP issues. M’n oude 7170 en inmiddels niet zo jonge 7490 overleven tenminste wel STP.

@PeterB
Zover ik weet, niet. Ik heb wel iets gelezen dat ze met Matter bezig zijn.

The good thing about standards is that there are so many to choose from

Ben me er aan in het vediepen, dus weet nog niet veel.
Maar ik begrijp dat je voor Matter geen speciale routers nodig hebt, dat werkt ook gewoon over Wi-Fi. Misschien moet je dan op zijn minst lokaal IPv6 werkend hebben.
Het zendende en ontvangende apparaat moet wel Matter ondersteunen,
Voor Matter over Thread heb je natuurlijk wel Thread radio’s nodig.
Daar kan je een aparte Thread router voor kopen, maar mooier zou zijn als dat in je Wi-Fi router/mesh APs is geintegreerd; Vandaar de vraag.

" You’ll need a Matter controller for each smart home platform you plan to use; an Apple HomePod or Apple TV for Apple Home, a Google Nest Hub for Google Home, an Amazon device for Alexa and so on. Every major smart home platform has updated its existing hubs and smart speakers to make them Matter controllers. Some controllers are also Thread border routers, which you will need if you add any Thread devices to your home. Thread is one of the main wireless protocols Matter runs over, along with Wi-Fi."